8 توصیه سرزمین تیزهوش ها برای تابستان بچه ها

گروه آموزشی پژوهشی «تدریس-تفکر» برای رویارویی با این مشکل مجموعه فعالیت‌های ساده‌ای را به والدین و معلمان پیشنهاد داده که مبتنی بر ریاضی، علوم، فناوری و مهندسی طراحی شده‌اند:

 

این توصیه ها را بشنوید:

دانلود فایل صوتی : 8توصیه سرزمین تیزهوش ها برای تابستان

زمان: 5 دقیقه و 5 ثانیه

حجم: 1.74 مگابایت

 

قوطی اسرار:

در روزهای اول تابستان از بچه‌‌ها بخواهید سوال‌ها و کنجکاوی‌های‌شان را به روش بارش فکری بیرون بریزند. مثلاً اینکه چرا آسمان آبی ست، یا اینکه چه‌طور می‌شود به فضا سفر کرد؟ در حیاط خانه چند نوع درخت وجود دارد؟ هرکدام را روی یک تکه کاغذ بنویسید و همه را در یک شیشه خالی مربا بریزید. هر روز یا چند روز در میان یکی از کاغذ‌ها را بیرون بکشید و همراه با بچه‌ها برای آن پاسخی پیدا کنید.

 

زنگ حشره‌شناسی:

به ازای هر آدم روی زمین 200 میلیون حشره وجود دارد. هر جا که باشیم حشرات نقش مهمی در محیط زیست و حیات موجودات دارند، از تجزیه زباله گرفته تا پخش کردن دانه‌ گیاه‌ها و گرده گل‌ها. با بچه‌ها گونه‌‌های مختلف حشرات محیط دور و بر را کشف کنید و دنبال حشراتی بگردید که تا به حال ندیده‌اید.

 

شیرینی‌پزی:

http://tizland.ir/files/articles/attach/2655/%D8%B4%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D9%BE%D8%B2%DB%8C-3133.jpgشیرینی‌پزی از بهترین روش‌ها برای یادگرفتن ریاضی و علوم است. موقع اندازه‌گیری مواد لازم بچه‌ها را با اصطلاحات و مهارت‌های ریاضی آشنا کنید. علاوه بر این، با بچه‌ها درباره منشاء و خاصیت و نحوه عمل‌آوری این مواد خوراکی گفت‌وگو کنید. از این بگویید که این مواد در حالت‌های مختلف مایع و جامد هستند و موقع پختن چه‌طور تغییر شکل می‌دهند. بعد از این درس‌‌ها یک شیرینی تازه از تنور درآمده و داغ به آن‌ها جایزه بدهید!

 

سفر به ساختمان‌های صنعتی و بناهای عمومی شهر:

در تابستان بچه‌ها را به کارخانه‌ها، تصفیه‌خانه‌های آب یا بناهای تاریخی و عمومی شهر ببریم و از معماری و کاربرد آن‌ها با بچه‌ها حرف بزنیم، نظرشان را جویا شویم، سوال‌هایشان را بشنویم و با همکاری خودشان به دنبال یافتن جواب یا جواب‌هایی برای سوال‌ها باشیم.

 

کاردستی و بازیافت:

در خانه یا مدرسه یک جعبه برای جمع‌آوری مواد قابل بازیافت مثل بطری‌های خالیِ، قوطی‌کنسرو یا کارتن مقوایی اختصاص دهید. یکی از ظهر‌های داغ تابستانی که بچه‌ها حسابی حوصله‌شان سر رفته، این جعبه را همراه با چسب و قیچی و قرقره جلویشان بگذارید تا هر چه دلشان می‌خواهد از مواد بازیافتی بسازند.

 

سالاد بکاریم:

با این فعالیت می‌شود بچه‌ها را با مفاهیم زیست‌شناسی آشنا کرد. در سه گلدان بزرگ خیار، گوجه‌فرنگی و کاهو بکارید تا بچه‌‌ها با چرخه رشد گیاه آشنا می‌شوند و نقش آب، دمای هوا و نور بر رشد گیاه را از نزدیک مشاهده می‌کنند.

 

چالش تخم مرغ:

http://tizland.ir/files/articles/attach/2655/%DA%86%D8%A7%D9%84%D8%B4-%D8%AA%D8%AE%D9%85-%D9%85%D8%B1%D8%BA-3134.jpgاگر تخم مرغ را از ارتفاعی نزدیک به سقف اتاق پایین بیندازیم چه می‌شود؟ معلوم است؛ تخم مرغ می‌شکند و همه جا را لیز و کثیف می‌کند. بچه‌ها را به چالش تخم‌مرغ دعوت کنید: از آن‌ها بخواهید وسیله‌ای طراحی کنند که تخم‌مرغ را موقع سقوط حفاظت کند تا تخم‌مرغ نشکند.

 

تماشای ستاره‌ها:

شب‌های گرم و بی‌ابر تابستان بهترین فرصت برای تماشای آسمان و ستاره‌ها است، حتی به تلسکوپ و لوازم رصد نیازی نیست. تیمی از ستاره‌شناسان با همکاری شرکت گوگل اپلیکیشنی طراحی کرده‌اند با نام «نقشه‌ آسمان» (sky map) که با آن می‌توان ستارگان و صور فلکی را در آسمان شناسایی کرد. اگر اسمارت‌فون دارید، این اپلیکیشن را بگیرید و وقتی هوا تاریک شد در آسمان به دنبال صور فلکی و شناسایی ستاره‌ها باشید.

 

 

کلمات کلیدی: توصیه هایی برای تابستان | سرگرمی تابستان | فعالیت های مفید در تابستان | برنامه ریزی برای تابستان | استفاده مفید از اوقات فراغت | اوقات فراغت

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!