7راه افزایش مصرف سبزیجات در کودکان

تغذیه غذای مناسب و سالم تاثیر فراوانی در رشد و پرورش کودکان دارد. از یادگیری دروس تا داشتن بدن سالم و مقاوم شدن در برابر بیماری‌ها و موارد بسیار دیگری که با تغذیه سالم می‌توان به آنها دست یافت. یکی از این موارد که نقش اساسی در این روند دارد سبزیجات است. ما در اینجا به نکاتی اشاره می‌کنیم که باعث می‌شود فرزند شما سبزیجات بیشتری مصرف کند.

7راه افزایش مصرف سبزیجات در کودکان

1- آنها را درگیر کنید.

بچه‌ها غذای بیشتری خواهند خورد اگر آن‌ها نیز در آماده کردن و پختن آن نقشی داشته باشند. هنگام خرید آنها را هم با خود ببرید و اجازه بدهید تا چند نمونه از سبزیجات و صیفی جات را برای شام انتخاب کنند. انجام این کار باعث ایجاد رغبت و علاقه بیشتری برای خوردن غذا در کودکان خواهد کرد. درصورت امکان و داشتن شرایط می‌توانید به آنها نحوه کاشت انواع سبزیجات را یاد بدهید. بعنوان مثال اجازه بدهید هویج بکارند و خودشان لوبیا را تمیز کنند و برای غذا آماده کنند.

2- از قانون "یک قاشق" استفاده کنید.

تحقیقات به ما می‌گوید که کودکانی که در ابتدا از خوردن یک نوع غذا خودداری می‌کنند، باید آن غذا را بین 8 تا 10 بار به آن‌ها نشان داد و معرفی کرد. بسیاری از والدین با استفاده از قانون " یک قاشق" موفق به انجام این کار شده‌اند. درواقع ما از کودک درخواست می‌کنیم که یک قاشق پر از غذا را بخورد و طعم آن را تجربه کند. بعد از چندین بار تکرار، کودک علاقه بیشتری به آن غذا پیدا خواهد کرد.

3- به زور به آنها نگویید که باید غذایش را تمام کند.

یه قاشق غذا با خوردن تمام غذای داخل بشقاب فرق دارد. یکی از تصورات غلط والدین این است که فکر می‌کنند مجبور کردن کودک به خوردن تمام غذای داخل بشقاب، رفتار آن‌ها را تغییر خواهد داد. جر و بحث و تنبیه باعث ایجاد تجربه منفی هنگام خوردن غذا خواهد شد. قانون "یک قاشق" خوب است ولی سعی کنید که با جر و بحث آن را شروع نکنید.

4- پاداش رفتار خوب

ایجاد تجربه مثبت در خوردن غذا موجب افزایش میزان علاقه کودک به آن غذا و رغبت بیشتر بیشتر برای امتحان کردن آن خواهد شد. همچنین موجب علاقه آنها به خوردن آن غذا در آینده نیز خواهد شد.

5- ارزش‌های آن‌ها را بشناسید

دیدی که کودکان از دنیا دارند با چیزی که بزرگ‌ترها می‌بینند کاملاً متفاوت است و درنتیجه ارزش‌های آن‌ها نیز متفاوت است. کودکان اهمیت چندانی به سلامتی و تندرستی نمی‌دهند و بیشتر بچه‌ها فکر می‌کنند که آن‌ها شکست‌ناپذیر هستند. بنابراین گفتن اینکه این غذا سالم و مفید است آن تاثیری را که مدنظر شما است نخواهد گذاشت و حتی ممکن است باعث نپذیرفتن آن توسط کودک شود. از سویی دیگر بیشتر کودکان فکر می‌کنند که ازنظر اندازه و جثه کوچک هستند و آرزو دارند که بزرگ‌تر و قوی‌تر بشوند. توضیح اینکه این غذا به تو کمک می‌کند که "زودتر بزرگ شوی" تاثیر به‌مراتب بیشتری نسبت به "این غذا سالم است" بر روی کودک خواهد داشت.

6- از غذاهایی با رنگ‌های متنوع استفاده کنید

یک موضوعی که درصورت کار بر روی آن به نفع شما تمام خواهد شد این است که بچه‌ها به غذاهای رنگارنگ علاقه دارند. شما می‌توانید سبزیجات مختلف با رنگ‌های مختلف را در داخل بشقاب غذای آنها قرار دهید. بهتر است که سبزیجات را بصورت جداگانه در داخل ظرف قرار دهید زیرا در بیشتر مواقع آن‌ها ترجیح می‌دهند که هر غذایی در داخل یک ظرف مجزا قرار داشته باشد.

7- غذا را در داخل ظرف تزیین کنید.

جداگانه پختن سبزیجات مختلف یک دلیل دیگر هم دارد و آن این است که به شما اجازه می‌دهد تا آن‌ها را در داخل ظرف تزیین کنید. برخلاف بزرگترها که بعضا ترجیح می‌دهند غذای آن‌ها بر روی هم در داخل ظرف قرار گیرد، بچه‌ها دوست دارند که غذای آن‌ها بصورت جداگانه در ظرف قرار گیرد. اگر شما غذا را بصورت یک قلب و یا یک صورت خندان تزیین کنید علاقه بچه‌ها به خوردن آن غذا بیشتر هم خواهد شد.

 

منبع دریافت این مطلب : من و فرزندم

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!