کلاس مشاوره آنلاین2- تقویت درس ریاضی

در فیلم زیر می توانید یکی از پرسش و پاسخ های کلاس آنلاین سرزمین تیزهوش ها که در مورد تقویت درس ریاضی است، ببینید:

 

 

 

زمان: 6 دقیقه و 52 ثانیه

حجم: 6.66 مگابایت

 

سوال مخاطب سرزمین تیزهوش ها:

فرزندم در درس ریاضی خوب است ولی نه در حد تیزهوشان. چگونه درس ریاضی اش را تقویت کند؟

 

پاسخ مشاور سرزمین تیزهوش ها:

* ریاضی موضوع همه گیری است که تا انتهای پایه ی تحصیلی سال دوازدهم درگیرش هستیم.

* دانش آموزان هنگام انتخاب رشته ی نهم به دهم، به علت مشکلی که در ریاضی دارند و از ترس یادگیری ریاضی، رشته هایی غیر از گروه ریاضی و حتی تجربی را انتخاب می کنند. .

یادگیری ریاضی حداقل در دوره دبستان و متوسطه دوره اول، وابسته به تمرین دانش آموز است. معلم هایی داریم که عالی تدریس می کنند اما ممکن است از دانش آموز تکلیف و تمرین لازم را نخواهند و دانش آموز موضوع را آن قدر که باید و شاید جدی نگیرد و به راحتی در این درس ضعیف شود.

* اولیا حتما باید در تابستان در این زمینه کار بیشتری کنند. به خصوص در مورد بچه های دبستانی، می توانیم با چند کتاب آموزشی و تمرین هایی که روزانه به آنها می سپاریم و خودمان سعی می کنیم در حل کردن کمکشان کنیم، این مشکل را مرتفع کنیم.

* نه تنها برای بجه های دبستان که در متوسطه یک و دبیرستان هم این مشکل را داریم که دانش آموزان به این علت که کمتر به ریاضی توجه کرده اند در این درس مشکلات جدی دارند.

* شاید مهمترین درسی که در آن نمرات زیر 10 داریم درس ریاضی است. در شهرهای بزرگ درسی که بالای 50 درصد دانش آموزان برای آن معلم می گیرند و کار مضاعف می کنند درس ریاضی است.

به این معنا که مشکلاتی وجود دارد و دلیلش این است که دانش آموزان این درس را جدی نمیگیرند. تمرین بسیار زیاد می خواهد. در کشورهای دیگر هم این طور است که موضوع ریاضی به عنوان اینکه دانش آموز بتواند اعتماد به نفس کسب کند و منطقی فکر کند و روش حل مسئله یاد بگیرد موضوع مشخص و واضحی است و همه جا در دنیا به این موضوع توجه میکنند. ما هم باید این موضوع را جدی تر بگیریم.

* ما می توانیم با یک کار سطح بندی شده این موضوع را پیش ببریم. لزومی ندارد که از سوالات سخت و سطح بالا شروع کنیم. می توانیم از مسائل خیلی ساده شروع کنیم. می توانیم از کتابهایی کمک بگیریم که مسائل را کمی کاربردی تر مطرح کرده اند.

http://tizland.ir/files/articles/attach/2662/%D8%AA%D9%82%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D8%B1%D8%B3-%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%B6%DB%8C-3140.jpg

کانون فرهنگی آموزش زمانی کتابهایی داشت به نام تکاج که ترجمه شده ی کتابهای آموزشی دنیا بودند. برای مثال برای متوسطه دوره اول (راهنمایی)، کتابهایی که در راهنمایی انگلستان تدریس می شد را ترجمه کرده بود. کتابهای بسیار خوبی بودندو مثال های بسیار کاربردی در مورد مسائل ریاضی که بچه ها باید یاد بگیرند را داشت و می شود از این کتابها استفاده کرد که بچه ها با دید کاربردی تر به ریاضی نگاه کنند. اما نیازمند تمرین و مداومت دائمی است.

* دانش آموزانی داریم که بعد از 2 یا 3 ماه تمرین دائم در ریاضی اعتماد به نفس لازم را به دست می آورند. ممکن است در روز 4 تمرین مسئله حل کنند. بعد از یک الی دو ماه حتما جواب خواهند گرفت.

دانش آموزان نباید همه چیز را برای نمره ببیند و انگیزه ی درونی داشته باشد. و بداند که ریاضی در همه ی جای زندگی برایش کاربرد خواهد داشت. به این معنی که می تواند تفکر منطقی داشته باشد و روش حل مسئله یاد بگیرد.

* این که ریاضی این دانش آموز در حد تیزهوشان نیست، می تواند با حل مثال های مختلف و شرکت در کلاس های مختلف می تواند در آزمون تیزهوشان قبول شود. اما ممکن است لزوما خلاقیت ریاضی اش لزوما بالا نرود و اگر مسئله ی جدیدی ببیند نتواند حل کند. باید این دو را از هم تفکیک کرد. ممکن است دانش آموز استعداد زیادی در ریاضی نداشته باشد اما در حد درس های مدرسه خوب پیش برود و نتیجه ی عالی بگیرد.

* نباید به دانش آموز فشار آورد. باید به او فرصت داد تا طی سال رشد اتفاق بیفتد. از تابستان به خوبی استفاده کنیم. تابستان موقعیتی است که باعث می شود دانش آموزان متوسط از دانش آموزان خوب تفکیک شوند.

* شاید مخرب ترین بازه ی زمانی برای دانش آموز تابستان است. چون دانش آموز تمام توانایی که در طی سال به دست آورده را به راحتی از دست می دهد. حتما در این زمینه اولیا باید نظارت بیشتری داشته باشند که کار منظم و مداوم داشته باشند. ذهن و مغز دانش آموز هرچقدر که خسته شده باشد به 100 روز استراحت نیاز ندارد. چون اگر در این مدت تمرین انجام ندهد و درس نخواند، در مهرماه بیش از یک ماه زمان می برد که در شرایط عادی یادگیری فرار بگیرد و بتواند کارش را به صورت جدی شروع کند. اینگونه می شود که دانش آموز مهرماه را از دست می دهد.

* به کمک خود والدین دانش آموزان کتاب کمک آموزشی داشته باشند، حل مسئله و تمرین کنند، حتی تمرینات سال گذشته را دوباره تکرار کنند. یا کتابهایی  بگیریم که  یکی از مفاهیمی که سال گذشته دانش آموز آموخته است را کاربردی تر یاد بگیرد. انتشارات های مختلفی در این زمینه کار کرده اند.

* لزومی ندارد که همه ی دانش آموزان در حد تیزهوشان مطلب بدانند. اما می توانند با کلاس رفتن و تمرین و تکرار زیاد وارد مدارس تیزهوشان شوند و ممکن است تیزهوش نباشند.

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!