روانشناسی نوجوانان (بخش اول)

در برخی خانواده‌ها تصور بر این است که به خاطر جنس فرزند هیچ محدودیتی برای ساعات ورود و خروج او وجود ندارد. برای از میان برداشتن این تصور می‌توانیم برنامه ساعات ورود و خروج خانواده را در معرض دید تمام اعضای خانواده قرار دهیم.

بدون شک مهم‌ترین وظیفه و مسئولیت پدر و مادر در قبال فرزندان تربیت مناسب آنان است که نتیجه آن تضمین آینده روشن و امید بخش برای فرزندان است.

در این قسمت به چند نکته مفید در این رابطه خواهیم پرداخت:

1- پدر و مادر اولین کسانی هستند که باید قبل از هر شخص دیگری رفتارهای پرخطر را به فرزندان خود آموزش دهند. به‌عنوان مثال بیشتر نوجوانانی که به استعمال دخانیات می‌پردازند، برای اولین بار در خانه و توسط والدین به این سمت کشانده شده‌اند. درنتیجه اولین کار برای ایمن کردن فرزندان، عدم استعمال دخانیات و ... توسط والدین به خصوص در منزل است.

2- حس کنجکاوی یکی از ویژگی‌های نوجوانان است. بنابراین از دید و بازدید فرزند خود با دوستان یا اشخاصی که جلوی اعضای خانواده مواد مخدر مصرف می‌کنند جلوگیری کنید زیرا داشتن حس کنجکاوی در محیط‌های پرخطر باعث ترغیب نوجوانان به مصرف مواد مخدر خواهد شد.

3- با عدم استفاده از کلمات رکیک و رفتارهای ناپسند مانند دروغگویی، خشم و عصبانیت، الگوی اخلاقی مناسبی برای فرزندتان باشید.

4- یکی از مشکلاتی که در خانواده‌ها مشهود است، تحمیل و ترسیم آرزوهای دست نیافته‌ی والدین به فرزندان است. و این موضوع، سرآغاز بسیاری از مشکلات و تنش‌های بین فرزندان و والدین است. در اینجا والدین وظیفه نشان دادن راه‌ درست و اشتباه به فرزند راه دارند. در نهایت با گفت‌وگو و یافتن و معرفی علاقه‌مندی‌های فرزند، انتخاب نهایی را بر عهده او بگذارند.

5- استفاده از روش‌های مختلف آموزشی غیرمستقیم نظیر کتاب، فیلم و ... برای افزایش آگاهی فرزندان در قبال مسائل و مشکلات جامعه می‌تواند تاثیر بهتری نسبت به نصیحت و توصیه‌های همیشگی و خسته‌کننده داشته باشد. زیرا نصیحت‌های تکراری و بیش‌ازحد، ممکن است موجب این تصور در فرزند شود که خانواده به او اعتماد ندارند.

6- فرزندان در نوجوانی تمایل به داشتن استقلال بیشتر و پیوستن به دوستان هم سن و سال خود را دارند. که این موضوع یکی از نگرانی‌های اصلی والدین به دلیل عدم شناخت دوستان فرزندشان است.

7- برای رفع این نگرانی و در عین حال محدود نکردن فرزند، می‌توان هر از گاهی یک مهمانی دوستانه برگزار کرد و دوستان و خانواده‌های آنان را دعوت کرد و یا یک برنامه تفریحی بیرون از خانه به همراه آنان ترتیب داد تا شناخت بیشتری نسبت به این افراد پیدا کرد.

8-توهین کردن و مقایسه کردن فرزندان در دنیای امروز جایی ندارد. زیرا چنین رفتاری موجب ایجاد پرخاشگری فرزندان در آینده خواهد شد و آنها بعد از رسیدن به استقلال تلاش خواهند کرد تا با اعمال زور و خشونت وجودشان را به دیگران ثابت کنند.

9- فرزندان ما پدر و مادران آینده هستند و باید حس مسئولیت‌پذیری را در وجود آنها تقویت کرد. بنابراین می‌توانید برخی از کارهای خانه حتی اگر ساده باشد را به عهده آنها بگذارید.

10- تاثیر منفی آزادی بیش از اندازه بیشتر از تاثیر مثبت آن است و باعث می‌شود که فرزندتان تبدیل به فردی خودخواه و متکبر شود و تصور کند که می‌تواند هر کاری که دلش می‌خواهد انجام دهد. و در آینده وقتی با مسائل متفاوتی که دلخواه او نیست مواجه شود، دچار ناامیدی و افسردگی و درنهایت احساس پوچی خواهد شد.

روانشناسی نوجوانان (بخش اول)

 

منبع دریافت این مطلب : من و فرزندم

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!