هدایت تحصیلی، دیگر اجباری نیست

به گزارش تیزلند، به نقل از خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، علی اصغر فانی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما افزود: هدایت تحصیلیبرای توسعه و توزیع متوازن رشته های تحصیلی طراحی شده بود و این مهم در همه دنیا مرسوم است.

وی با بیان اینکه پس از دستور آقای روحانی این موضوع از حالت اجباری بودن خارج شده است گفت: پس از این دستور با افزایش ظرفیت رشته ها به ویژه در علوم تجربی مشکل را در هدایت تحصیلی برطرف کردیم اما واقعیت این است که تقاضا در رشته های علوم تجربی چند برابر دیگر رشته هاست.

 

 

فانی تصریح کرد: برای آزمون سراسری 519000 نفر از رشته علوم تجربی و 161000 نفر نیز از رشته علوم انسانی شرکت کرده بودند این در حالیست که در رشته علوم تجربی در سراسر کشور تنها برای رشته پزشکی 5000 نفر پذیرفته می شوند.

وی در بخش دیگری از سخنانش بر ضرورت اجماع سند تحول آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: بر آنیم تا شورایی زیر نظر معاون اول رئیس جمهور با عنوان ستاد هماهنگی و پشتیبانی از اجرای سند تحول ایجاد شود تا این ستاد با هماهنگی و جلب مشارکت سایر دستگاه ها باعث اجرا و تقویت این سند شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مبنای برنامه ریزی در برنامه ششم سند تحول خواهد بود افزود: امسال نیز 156 برنامه را برای عملی کردن این سند طراحی کرده ایم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا رتبه بندی معلمان با مشکل مواجه شده است؟! با رد این مطلب گفت: سال گذشته 1350 میلیارد تومان برای اجرای سند تحول در بودجه مصوب شد و اختصاص یافت که بر این اساس 700 هزار نفر از معلمان شامل این طرح شدند اما بخشی از معلمانی که سابقه کمتر از شش سال داشتند رتبه بندی آنان از ابتدای سال 1395 اجرایی شد و رتبه بندی برخی دیگر نیز از مهر ماه 1395 عملیاتی می شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: طبق گزارش ها مناطق 1 تا 6 تهران بیشترین میزان تخلف دریافت شهریه خارج از عرف مدارس دارند.

علی اصغر فانی افزود: خوشبختانه برخوردهای جدی با مدیران و مسئولان مدارس متخلف صورت گرفته است به گونه ای که حتی مدیر یکی از مدارس اخراج و مدیری از سوی آموزش و پرورش به جای فرد متخلف منصوب شد که وی نیز با دعوت از اولیاء پول های اضافی را به آنان بازگرداند.

وی گفت: به مسئولان مناطق آموزش و پرورش اعلام کردیم که اگر چنین تخلفاتی گزارش شود آنان خود مسئولند و باید از این مسئله پیشگیری و در صورت وقوع با آن برخورد کنند.

وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: البته با وجود آنکه از اولیاء خواسته ایم که در صورت مشاهده چنین تخلفاتی آن را به مناطق آموزش و پرورش اعلام کنند برخی اولیاء حتی از گزارش کتبی هم خودداری می کنند که علتش معلوم نیست بنابراین در صورت ارائه گزارش به صورت جدی موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

فانی در ادامه کاهش تنوع مدارس را یکی از سیاست های این وزارتخانه دانست و افزود: البته این اقدام به صورت دفعی و یکباره نتیجه مثبتی نمی دهد چرا که ممکن است با مخالفت برخی اولیاء مواجه شود در عین حال برای رفع مشکل احتمالی ارتقاء کیفی دیگر مدارس را نیز در دستور کار قرار داده ایم.

وی در پاسخ به این پرسش که چه اقدامی برای ارتقاء منزلت فرهنگیان به ویژه معلمان صورت گرفته است گفت : در طول سه سال گذشته همه تلاش ما بهبود این جایگاه و همچنین کاهش مشکلات معیشتی فرهنگیان بوده است اما سه سال برای رسیدن به هدف مقبول کافی نیست و امیدواریم طی سال های آینده با بهبود شرایط مالی دولت وضعیت فرهنگیان نیز بهتر شود.

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری صدا و سیما

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!