سرگرمی و سلامتی افراد (بخش اول)

وقتی‌ از تفریح و سرگرمی برای دانش‌آموزان صحبت می‌کنیم، نمی‌توان از تاثیر فن‌آوری‌های عصر حاضر روی‌گردان شد. تکنولوژی برای ایجاد سرگرمی از مهم‌ترین عناصر دنیای حاضر است. اکنون کشورهای پیشرفته در حال ایجاد محتوا در فن‌آوری‌های دیجیتالی هستند، اما از چالش‌های پیش‌روی ما، ایجاد محتوای مناسب برای تفریح دانش‌آموزان با پرهیز از خشونت‌های رایج در بازی‌های رایانه‌ای و سوق دادن آن‌ها به یک تفریح جذاب و سالم است. در کشور ژاپن، بر محتوای تکنولوژی‌های ارائه‌شده و تاثیر بازی‌ها بر رشد فکری و هوشی گروه سنی کودک و نوجوان نظارت می‌شود؛ بنابراین با در نظر گرفتن آمار می‌توانیم نتیجه گرفت که باید از تکنولوژی دیجیتالی و مطالب سرگرم‌کننده و درعین‌حال سازنده استفاده کنیم. اکنون بیشتر از 70 درصد کودکان در کشورهای پیشرفته به رایانه دسترسی دارند. پس بهتر است برای در نظر گرفتن سلامت دانش‌آموزان، آموزش نحوه استفاده از تکنولوژی‌ها و سرگرمی‌های دیجیتالی را ارائه دهیم. در این مطلب نتایج تحقیقات مختلف استفاده و جمع‌بندی شده است. مواردی که محصولات دیجیتالی در آن‌ها قرار می‌گیرد ازاین‌قرار است:

محصولات تصویری: مانند فیلم، فیلم‌های تلویزیونی، بازی‌های کامپیوتری

محصولات شنیداری: مانند موسیقی، گفتگوهای اینترنتی و ...

محصولات چندرسانه‌ای آموزشی: مانند بسته‌های آموزشی، شبیه‌سازها، روبات‌ با قابلیت برنامه‌نویسی و ...

در ادامه به بررسی نتایج تحقیقات انجام‌شده درزمینه تکنولوژی روی گروه‌های مختلف افراد می‌پردازیم:

حضور بازی چه تاثیری بر آموزش دارد

سرگرمی و سلامتی افراد (بخش اول)از ساده‌ترین کاربرد‌های بازی که می‌تواند توسط تکنولوژی در سیستم آموزشی استفاده شود، می‌توان به یادگیری 4 عمل اصلی ریاضی یعنی جمع، تفریق، ضرب و تقسیم اشاره کرد. به طور کلی بازی باعث ایجاد خلاقیت در دانش‌آموز شده و حس شاد بودن را در کودک تقویت می‌کند. بازی‌های ویدویی جدید خلاقیت دانش‌آموزان را افزایش داده و کار تیمی را به آنها می‌آموزد. بازی حس مفید بودن را در کودکان تقویت کرده می‌کند.

یادتان باشد کودکان باید مسائل زیادی را در زندگی بیاموزند و بازی کردن می تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند. بازی به طور قابل ملاحظه‌ای به این موارد ارتباط دارد: توانایی حل مساله خلاقانه، رفتارهای تعاملی، تفکر منطقی، تاثیر بر IQ و محبوبیت بین گروه هم سن و سال.

توسعه همه‌جانبه

بیش از 40 تحقیق تجربی ثابت کرده است که بازی باعث تکامل زود‌رس، در حداقل 33% موارد می‌شود. بازی کردن و وسیله بازی یکی از حیاتی‌ترین قسمت‌های تکامل کودک و نوجوان را تشکیل می‌دهد. هدف بازی این است که کودک و نوجوانان بتوانند به مهارت‌های متفاوتی دست یابند. مهارت‌هایی نظیر هماهنگی، اجتماعی شدن و مهارت‌های شناختی.

تعدادی از ویژگی‌های مثبت بازی کردن می‌تواند توسعه دادن سواد، تفکر و خلاقیت باشد. بازی‌های استراتژیک باعث افزایش قدرت تطبیق‌پذیری و عملکرد ذهنی در فرد می‌شود. مشابه یک زندگی اجتماعی، بازیکنان می‌توانند از سطح معمولی به سطح پیشرفته ارتقاء پیدا کنند که این ویژگی تطابق با زندگی روزمره را هم در ذهن آنها ایجاد می‌کند.

تدریس

سرگرمی و سلامتی افرادارتباطات و فن‌آوری اطلاعات (ICT) می‌تواند اثرات مثبتی بر شاگردان و دستیابی به مطالب مورد نیازشان داشته باشد. استفاده از فن‌آوری، باعث یادگیری مفاهیم و مهارت‌های ریاضیاتی هم در پایه ابتدایی و هم پایه می‎شود. استفاده‌های مختلف از ICT باعث پیشرفت‌ زبان انگلیسی می‌شود؛ اما نتایج میزان استفاده از ICT در مدارس متناقض بوده و در اکثر موارد محرمانه تلقی می‌شوند. استفاده‌های خلاقانه و چالش‌برانگیز از ICT می‌تواند باعث کسب مهارت‌های زیر شود:

- مهارت‌های مدیریت اطلاعات شاگردان را افزایش دهد.

- توانایی ساخت مدل‌های پیچیده را تقویت کند.

- و همچنین باعث درک ارزش سیستم‌های مختلف ICT می‌شود.

در نهایت استفاده از فن‌آوری ارتباطات و اطلاعات دو نتیجه قابل توجه در پی دارد: اول اینکه دانش‌آموز را بیشتر بر تکالیف متمرکز می‌کند و دوم اینکه به عنوان عاملی برای ارتقاء عملکرد دانش‌آموزانی که از کلاس درس عقب یا ضعیفتر از دیگران هستند،استفاده کرد.

 

منبع دریافت این مطلب : من و فرزندم

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!