بررسی تغذیه در کودکان

مصرف مواد غذایی نامناسب منجر به بروز چه مشکلاتی می‌شود؟

اکنون عموم مردم اطلاع دارند مواد غذایی آماده و صنعتی بر سلامتی آن‌ها تاثیر منفی دارد؛ این مواد به دلیل داشتن مقادیر زیاد نمک سبب افزایش فشارخون و به دلیل داشتن مقادیر زیاد شکر باعث مشکلات قبلی و عروقی می‌شوند. مصرف این نوع غذاها سبب عوارضی مثل افزایش کلسترول خون، پوکی استخوان و ... می‌شود. علاوه بر آن، وجود رنگ‌های مضر، نگه‌دارنده‌ها و طعم‌دهنده‌ها نیز سبب عوارض خطرناک شده و منجر به بیش فعالی کودکان خواهد شد.

یکی از خطرناک‌ترین مواد خوراکی پفک است. در رنگ پفک از موادی نظیر کاروتن استفاده می‌شود که آسیبی به بدن نمی‌زند اما استفاده از رنگ غیرطبیعی نظیر تارتازین مضر بوده و در درازمدت با رسوب در بدن سبب بیماری‌های سرطانی می‌گردد. علاوه بر آن پفک حاوی مقادیر زیادی از نمک بوده و باعث تغییر سلیقه غذایی کودکان می‌گردد، این مورد در سنین بالا بیشتر آسیب می‌رساند؛ زمانی که بیماری نظیر فشارخون سبب بیماری‌های قلبی و سکته‌های مغزی می‌شود. مصرف نوشابه نیز مانند پفک مضر است، به‌ویژه همراه غذا، نوشابه باعث می‌شود که جذب کلسیم مختل شده و پوکی استخوان را به دنبال دارد.

پوسیدگی دندان

بررسی تغذیه در کودکانکودکان مواد غذایی شیرین نظیر شکلات و شیرینی را به مصرف مواد غذایی کامل، ترجیح می‌دهند. مصرف متعادل این مواد به‌طور طبیعی مشکلی ندارد اما مصرف زیاد آن ذائقه‌ی کودک را تغییر داده و در نتیجه باعث پوسیدگی دندان می‌شود.

عارضه‌ی دیگری که می‌تواند رخ دهد، مشکل سوء‌تغذیه است.

مصرف مواد خوراکی نامناسب نظیر پفک و چیپس باعث محروم ماندن کودکان از غذاهای مناسب شده و درنتیجه سبب سوءتغذیه می‌شود. در تهیه چیپس و پفک، پودر ذرت پرس شده در حرارت بسیار بالا فرآوری شده تا به حجم موردنظر برسد. در این مرحله روغن موجود در پفک نیز سوخته شده و تولید پراکسید می‌کند. پراکسید در حرارت و نور بیشتر بوده و خوردن آن سلامت کودک را به خطر می‌اندازد. پفک تا 9 برابر حجم خود، آب جذب کرده و درنتیجه آن کودک احساس سیری مفرط می‌کند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که کودک بدون خوردن وعده غذایی مناسب یعنی غذای خانگی به احساس سیری رسیده است. این احساس سیری کاذب سبب کم‌خونی و چاقی می‌شود. مصرف چیپس نیز مانند پفک پرخطر بوده و هر دو جزو تنقلات مضر طبقه‌بندی می‌شوند.

مصرف تنقلات مانند چیپس، پفک و ... باعث سوءتغذیه شده و از جذب غذاهای سالم جلوگیری می‌کند. البته اگر این تنقلات به میزان بسیار کم‌مصرف شوند، ضرری ندارد ولی مصرف آن‌ها به‌طور مداوم باعث ایجاد پیامدهای نامناسبی در بدن می‌شود.

بیماری‌های ویروسی نظیر آنفلوانزای خوکی

محققین دریافته‌اند که اکنون با حذف موادی نظیر زردچوبه از رژیم غذایی روزانه و همچنین مصرف تنقلات و مواد غذایی نامناسب مقاومت بدن در برابر بیماری آنفلوانزای خوکی کاهش می‌یابد. غذاهای آماده (فست فود) مانند پیتزا به‌هیچ‌عنوان مواد غذایی مناسب به بدن نرسانده و در تقویت سیستم ایمنی بدن هیچ نقشی ندارند. در تضاد با آن، غذاهای سنتی با استفاده از ادویه‌های مناسب می‌توانند مواد غذایی سالم به بدن رسانده و مقاومت بدن را افزایش دهند.

آلرژی

محققین بامطالعه قرار دادن رژیم غذایی جوانان دو کشور مختلف آفریقایی و اروپایی به این نتیجه رسیدند که جوانان کشورهای آفریقایی میزان بیشتری از اسیدهای پیش‌گیری کننده از آسم و اگزما در بدن خود دارند. همچنین جوانان آفریقایی رژیم غذایی مشابه با افرادی داشتند که هزاران سال پیش زندگی می‌کردند؛ در ترکیب رژیم غذایی آن‌ها ترکیباتی نظیر حبوبات، سبزیجات و غلات یافت می‌شود درحالی‌که رژیم غذایی جوانان اروپایی بیشتر شامل گوشت، شکر و چربی می‌شد.

در سیستم گوارشی انسان هزاران میلیارد میکروب زندگی می‌کنند که توان دفاعی بدن را در برابر باکتری‌ها بالا برده و به هضم غذا کمک می‌کند. محققین می‌گویند کودکانی که در کشورهای صنعتی و پیشرفته زندگی می‌کنند مقادیر کمی از فیبر و حجم زیادی از شکر در غذاهای آن‌ها یافت می‌شود. این مقدار شکر تعداد میکروب‌های مفید سیستم گوارشی را کاهش داده و سبب افزایش آلرژی در فرد می‎شود. البته ساخت واکسن‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها در قرن گذشته منجر به بهبود وضعیت بهداشت شد.

ساخت واکسن و آنتی‌بیوتیک‌ها از ابداعات خوب بشر بود، اما کشورهای توسعه‌یافته با مصرف مقادیر زیادی از شکر و چربی در غذاهای خود، مقاومت بدنی خود را در برابر بیماری‌ها کاهش داده‌اند. به همین علت است که در ابتدای شیوع هر بیماری جدید، میزان آسیب‌پذیری کشورهای توسعه‌یافته بالا است.

اضافه‌وزن

بررسی تغذیه در کودکانمشکلی که از مصرف تنقلاتی نظیر چیپس حاصل می‌شود این است که کودک با مصرف 50 الی 70 گرم از این ماده، حدوداً 700 کیلوکالری انرژی به بدن خود وارد می‌کند؛ درصورتی‌که این میزان از کالری، نیاز روزانه یک فرد بالغ را کامل می‌کند. این در حالی است که با مصرف این مقدار از چیپس حس سیری حاصل نمی‌شود.

اگر این کودک بعد از سه ساعت که طبیعتاً احساس گرسنگی می‌کند، دوباره وعده غذایی مصرف کند، این عامل باعث ایجاد اضافه‌وزن در فرد می‌گردد.

بیان ضررها بدون توضیح راهکار اثری ندارد؛ به همین دلیل تغییر رژیم غذایی نامناسب به رژیم غذایی سالم می‌تواند موثر باشد، مانند رژیم غذایی زیر که شامل تمامی گروه‌های غذایی است:

در وعده‌های غذایی میوه و سبزیجات مصرف کنید. این مواد حاوی مقادیر کمی از کالری بوده و برای بدن مفید‌تر هستند. همچنین بهتر است صبحانه همراه با مقداری گوجه‌فرنگی و خیار میل شود. گنجاندن مقادیر مناسبی از نان و غلات، سبزی و میوه، شیر و لبنیات، تخم‌مرغ، گوشت و ... می‌تواند در بهبود روند سلامتی مناسب باشد.

 

بررسی تغذیه در کودکان

 

منبع دریافت این مطلب : من و فرزندم

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!