نقش بهداشت دانش آموزان در سلامت جامعه

زمانی که کودک برای اولین بار وارد مدرسه که محیطی جدید است پا می‌گذارد، با بازی‌های گوناگون و دوستان جدید و همچنین عواملی که ممکن است باعث به خطر افتادن سلامتی شود، آشنا می‌شود.

به عنوان مثال شست شوی دستان قبل از خوردن غذا و ریختن زباله‌ها در داخل سطل زباله را باید به دانش‌آموزان آموخت. در ضمن برای نوشیدن مایعات از لیوان شخصی خود استفاده کنند و اگر لیوان نداشتند حتماً قبل از نوشیدن آب دست‌هایشان را شسته باشند. دانش آموزان باید به این نکته آگاه باشند که در زمان نوشیدن آب دهان خود را به شیر آب نچسبانند.

در ضمن به پدر و مادرها سفارش می‌کنیم که حتما به فرزندان خود توصیه کنند که از فروشندگان دوره‌گرد خوراکی های خود را تهیه نکنند و هنگام خرید از بوفه مدرسه به تاریخ تولید و انقضا خوارکی ها توجه کنند.

دانش‌آموزان باید به تغذیه خود در مدارس اهمیت بدهند و از خوردن تنقلات و خوراکی‌های کم ارزشی نظیر پفک، چیپس، شکلات و ... خودداری کنند.

می‌توان از خوراکی‌هایی مانند ساندویچ‌های خانگی، انواع خشکبار مانند گردو و فندق و انواع میوه‌های تازه مانند سیب، موز و همچنین، میوه‌های خشک که دارای قند و ویتامین‌های مورد نیاز بدن هستند نظیر کشمش، برگه هلو، انجیر، توت خشک و سایر خوراکی‌هایی مفید و مغذی که در منزل و تحت شرایط مطلوب تهیه و نگهداری می‌شوند، استفاده کرد.

به خاطر داشته باشید که دانش‌آموزان قبل از رفتن به مدرسه باید صبحانه کامل خورده باشند تا برای یادگیری دروس انرژی کافی داشته باشند.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که دانش آموزان باید رعایت کنند این است که پس از استفاده از سرویس‌های بهداشتی دست‌های خود را به دقت با آب و صابون شست و شو دهند.

با توجه به موارد ذکر شده در بالا نقش پر رنگ مدارس در بهداشت محیط غیر قابل انکار است و انجمن اولیا و مربیان و مدیریت مدارس باید نظارت کافی و مستمری بر بوفه‌ها و مواد خوراکی هایی که در آن‌ها عرضه می‌شود داشته باشند.

یکی از عوامل مهم که نقش پررنگی در یادگیری و افزایش بازدهی درسی در میان دانش‌آموزان را دارد، خواب و استراحت کافی است. توجه داشته باشید که دیر خوابیدن باعث خستگی و کم‌حوصلگی و در نتیجه عدم درک مطلب و یادگیری در کلاس درس خواهد شد.

گنجاندن برنامه ورزشی برای دانش‌آموزان یکی از بایدهایی است که متخصصین آموزش بر آن تاکید دارند.

کوله‌های استاندارد (دارای بند در هر دو طرف) بهترین گزینه برای جابه‌جایی کتاب‌ها و لوازم دانش‌آموزان هستند.

نقش بهداشت دانش آموزان در سلامت جامعه

 

منبع دریافت این مطلب : من و فرزندم

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!