آزمون قبل از نام نویسی، انگیزه دانش آموز را می کاهد

به گزارش تیزلند، به نقل ازخبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ علی اصغر فانی در برنامه تیترشبکه خبر افزود: تاکنون حدود یازده میلیون دانش آموز در مدارس نام نویسی کرده اند.

وی گفت: راهبرد اصلی آموزش و پرورش در دولت یازدهم ارتقاء کیفی مدارس دولتی است.

فانی افزود: حدود 88 درصد دانش آموزان در مدارس دولتی و بقیه در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند.

وی با انتقاد از مدارسی که برای نام نویسی از دانش آموزان آزمون برگزار می کنند گفت: این روش اثر سوء بر دانش آموزان دارد زیرا خالی شدن کلاس ها از دانش آموزان توانمند تحرک و انگیزه ها را کاهش می دهد و رقابت میان دانش آموزان را کمرنگ می کند.

فانی افزود: باید در جهت کاهش تنوع و تعداد مدارس حرکت کرد البته به یک باره نمی توان این طرح را اجرایی کرد.

وی با بیان اینکه تعداد قابل توجهی از دانش آموزان استثنائی که در مرز بین عادی و استثنائی قرار دارند در مدارس عادی تحصیل می کنند گفت: در طرح تلفیقی حدود چهار دانش آموز را از کلاس هایی که از آنها که دانش آموزان نزدیک به استثنائی حضور دارند برای آسان شدن عملکرد معلمان کاهش داده ایم.

فانی افزود: اکنون 70 هزار دانش آموزان در مدارس استثنائی و همین تعداد دانش آموز استثنائی در مدارس عادی تحصیل می کنند.

 

 

وی از طرح شهاب برای دانش آموزان تیزهوش نام برد و گفت: بر اساس این طرح، دانش آموزانی که بهره هوشی بیشتر از میانگین دیگر دانش آموزان دارند در همان مدرسه و با هدایت معلمان رشد می کنند.

فانی افزود: اکنون 384 هزار دانش آموز زیر پوشش طرح شهاب قرار دارند و تا سال 1404 طرح شهاب فراگیر می شود.

وی درباره مدارس تیزهوشان نیز گفت: تلاش می کنیم شاخص این مدارس با شاخص های جهانی یکسان شود.

فانی افزود: شاخص جهانی اعلام می کند سه درصد دانش آموزان تیزهوش هستند اما زمانی که دولت یازدهم روی کار آمد این نسبت در مدارس تیزهوشان بسیار بیشتر از شاخص های جهانی بود.

وی گفت: عدالت آموزشی به عدالت کمی و کیفی تقسیم می شود که برای احقاق عدالت کیفی راه طولانی در پیش داریم.

فانی درباره محقق شدن عدالت کمی در مدارس افزود: اکنون هیچ کودک در سن تحصیل در کشور وجود ندارد که به علت نبود امکانات ترک تحصیل کرده باشد.

وی گفت: 105 هزار مدرسه در کشور وجود دارد و در مناطقی در دوره ابتدایی یک مدرسه، یک معلم و یک دانش آموز داریم.

فانی افزود: درباره مدارس متوسطه یک و متوسطه دو نمی توانیم به علت گوناگوی دروس در روستاهایی که کمتر از پنج دانش آموز دارند مدرسه تاسیس کنیم.

وی گفت: برای حل این مشکل طرح های روستامرکزی، خوابگاه مرکزی و مدارس شبانه روزی را اجرا کرده ایم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در سال تحصیلی گذشته بیش از 400 هزار دانش آموزان دختر و پسر در پایه متوسطه در مدارس شبانه روزی تحصیل کرده اند.

وی گفت: برای ارتقاء کیفیت مدارس، هشت هزار مدرسه زیر پوشش طرح تعالی مدیریت مدرسه قرار گرفته اند.

فانی افزود: بودجه امسال آموزش و پرورش بیش از 30 هزار میلیارد تومان است که اگر این رقم را به حدود 11 و نیم میلیون دانش آموز مدارس دولتی تقسیم کنیم دولت برای هر دانش آموز بیش از دو میلیون و 700 هزار تومان اختصاص داده است.

وی گفت: اگر اولیاء دانش آموزان برنامه ها و فعالیت هایی را بیش از فعالیت های جاری مدارس بخواهند باید هزینه آن را پرداخت کنند.

فانی افزود: در طرح مهر، ستاد مرکزی آموزش و پرورش، مراکز استان ها و مدارس مناطق از بهمن تا مهر سال بعد برای بازگشایی مناسب مدارس فعالیت های خود را انجام می دهند.

وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون پنج هزار و 500 کلاس نوساز به مجموعه کلاس های مدارس اضافه شده است و همین تعداد نیز تا پایان سال به کلاس ها افزوده خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برای برخی طرح های مسکن مهر مدرسه پیش بینی نشده بود افزود: امسال برای مسکن مهر مشکل فضای آموزشی وجود ندارد اما اگر همه متقاضیان مسکن مهر در واحدهای خود مستقر شوند با کمبود فضای آموزشی روبرو خواهیم شد.

وی گفت: پارسال سیستم گرمایشی 50 هزار کلاس درس استاندارد شد و تا ابتدای مهر امسال 50 هزار کلاس دیگر با بخاری های نفتی و گازی خداحافظی می کنند.

 

 

فانی افزود: امسال حدود 130 جلد کتاب درسی چاپ شده است و از 15 شهریور در سراسر کشور توزیع می شود.

وی گفت: چاپ و آماده سازی کتب درسی 14 ماه زمان می برد و اکنون تعدادی از کتب سال تحصیلی 97 ـ 96 نیز چاپ شده است.

فانی با بیان اینکه امسال 10 هزار دانشجو جذب دانشگاه فرهنگیان می شوند و 10 هزار نفر نیز از میان لیسانسه ها در این دانشگاه پذیرفته و آموزش داده می شوند افزود: پنج هزار پذیرفته شده سال 91 این دانشگاه امسال به کارگیری خواهند شد.

وی گفت: شرایط پذیرش برای دانشگاه فرهنگیان در دفترچه آموزش این دانشگاه مشخص شده بود و اکنون امکان حل همه مشکلات پذیرفته شدگان وجود ندارد.

فانی درباره صندوق ذخیره فرهنگیان نیز افزود: بخشی از مشکلات این صندوق مربوط به مدیریت گذشته آن است اما کمیته ای از اعضاء صندوق و نمایندگان مجلس با پیشنهاد آموزش و پرورش تا یک ماه آینده تشکیل می شود و قرار است همه مدارک صندوق در اختیار این کمیته قرار گیرد و فعالیت های آن شفاف شود.

وی گفت: توصیه من برای اولیاء این است که دانش آموزان خود را دوره ابتدایی در مدارس دولتی نام نویسی کنند.

فانی افزود: برای نام نویسی در مقاطع بالاتر به فاصله محل سکونت تا مدرسه توجه شود زیرا بر اساس استانداردها در دوره ابتدایی حداکثر زمان پیاده روی دانش آموز تا مدرسه 10 دقیقه و در مقطع متوسطه اول 20 دقیقه است.

وزیر آموزش و پرورش کشورمان موفق ترین اعضاء کابینه را در حوزه سیاست خارجی آقای ظریف، در حوزه اقتصاد طیب نیا و در حوزه نفت آقای زنگنه دانست.

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری صداو سیما

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!