تکنیک های بهبود مطالعه

بعضی ها یک کتاب رمان 300 صفحه ای رو در یک روز تموم می‌کنند و اگه ازشون سوال بشه حتی می‌تونن جزئی ترین وقایع اون کتاب رو شرح بدن و برخی دیگه همون کتاب رو پس از یک ماه هم هنوز تنونستند تموم کنند. خب همه ما قبول داریم که مطالعه و روخوانی یه تکنیکه و شاید به جرات بتوان گفت که مطالعه مستمر کتاب و روزنامه، تاثیر بسزایی در تقویت این تکنیک خواهد شد. اگه دقت کرده باشید خیلی از افراد جامعه ما حین مطالعه کتاب به کارهای دیگری چون مشاهده تلویزیون، شنیدن رادیو، غذا خوردن، فکر کردن و بسیاری اعمال دیگه نیز می‌پردازند.

بعضی ها حین مطالعه کتاب، بعد از هر یک پا چند پاراگراف مکث می‌کنند و مطالب رو در ذهنشون حلاجی می‌کنند وبه صفحه بعد می‌روند و برخی های دیگه در حین مطالعه و در پایان هر جمله به سرعت اون مطلب رو تفسیر کرده و عبور می‌کنند.

تعداد کثیری هم در حین مطالعه، به یاد خاطرات شیرین و تلخ گذشته می‌افتند و تا چندین بار در ذهنشون مرورش نکنند دست بردارد نیستند. خیلی ها هم موقع مطالعه خوابشون می‌بره اصلا انگار مطالعه از قرص خواب هم براشون با ارزشتره.. همه این مسائل مطرح شد تا بدونید ما به روشهای مختلفی می‌تونیم کیفیت مطالعمون رو بهبود بدیم و از وقتمون نهایت استفاده را ببریم. آقای Dennis Doyle یکی از استاتید کهنه کار و با سابقه آموزش فن مطالعه یکی از دانشگاه‌های معتبر جهان است. ایشون در زمینه مطالعه بهتر و سریعتر، یک مطلب کوتاه و جالب رو در اینترنت قرار داده‌اند. البته این مطالب به زبان انگلیسی در اینترنت قرار گرفته ولی خلاصه محتوای این مطالب را نیز جهت استفاده همه عزیزان نیز قرار می‌دهیم. در این مقاله کوتاه، از سرعت کتابخوانی به عنوان یک عادت در میان مردم یاد شده که به چند روش می‌توان این عادت را تغییر داد. البته لازم به ذکر است که عادت مطالعه به راحتی فراموش نخواهد شد ولی پس از تمرین و ممارست به نتیجه قابل توجهی دست خواهید یافت.

● روش اول (دقت و تمرکز):

این روش به شما می‌اموزد که اعمالی را قبل از شروع به مطالعه کتاب انجام دهید. شاید این اعمال دقایقی از وقت شما بگیرد ولی در عوض درک بهتری از مطالب آن کتاب نصیبتان خواهد شد. مشاهده سریع عناوین فصول مختلف کتاب، تصاویر و ساختار کلی کتاب از این دسته اند. پس از پایان این اعمال سه سوال را از خودتان بپرسید:

- هدف اصلی کتاب چیست ؟

- کتاب به چه سبکی نگارش شده ؟

- هدف نویسنده کتاب چیست ؟

خب البته بدون انجام این اعمال، به درستی نمیتوان برای این پرسش ها پاسخی یافت.

● روش دوم (هنگام مطالعه با خودتان صحبت نکنید):

اکثر مردم به دو روش هنگام مطالعه با خود صحبت می‌کنند.

- یا اینکه هنگام مطالعه تمام مطالب را به صدای آهسته لب خوانی می‌کنند.

- یا اینکه پس از مطالعه برای حفظ شدن مطالب، یک دور هم برای خودشان مرور می‌کنند.

● روش سوم

تدریس ها نشان داده که افراد در حین مطالعه، به جهت انتقال کلمات به مغز مکث‌هایی می‌کنند، این وقفه های کوچک در خواننده‌های خوب بسیار کمتر از خوانندگان ضعیف‌تر می‌باشد. این روش به شما می‌آموزد که چگونه از وقفه‌های حین مطالعه خود بکاهید.

روش چهارم (جلوگیری از تکرار یه کلمه یا جمله):

خوانندگانی که سرعت آنها پائین است یک کلمه یا جمله را چندین بار تکرار می‌نمایند. این عادت بد (دوباره و سه‌ باره خوانی جملات) که تاثیر چندانی در درک بهتر مطلاب ندارند باعث کاهش سرعت مطالعه می‌گردد. مطمئنا مطالعه یکباره مطالب حتی با سرعت آرام، تاثیر بیشتری نسبت به مطالعه چندباره خوانی دارد. حتما با خود تمرین کنید که مطالب را اینگونه مطالعه کنید.

● روش پنجم (سرعت مطالعه خود را تغییر دهید):

این روش به شما می‌آموزد که می‌بایست سرعت مطالعه شما به نسبت نوع متن مورد نظر تغییر کند. به عنوان مثال سرعت مطالعه متن یک قرارداد مسلما بسیار پائینتر از سرعت مطالعه یک متن از روزنامه باید باشد.

تکنیک  های بهبود مطالعه

 

منبع دریافت این مطلب : مبتکران

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!