چرا بعد از اعلام نتایج کنکور این همه بهت و حیرت در بین داوطلبان تجربی امسال دیده شد؟

یادداشت : متن زیر توسط جناب آقای جلال سلیمی از مشاوران مطرح کشور برای سایت سرزمین تیزهوش ها ارسال شده است. در این مطلب، مواردی مطرح شده است که مطالعه آن را برای دانش آموزان پایه های نهم و دهم و اولیای آنها از منظر انتخاب رشته صحیح، پر اهمیت می کند. لطفاً نظرات و سوالات خود را در پایین همین مطلب درج فرمایید. جناب آقای سلیمی به همه سوالات شما پاسخ خواهند داد. سرزمین تیزهوش ها یک ویدئو از نوع Motion Graphic هم با استفاده از داده های این مطلب آماده کرده است که می توانید اینجا کلیک کنید و آن را در آپارات مشاهده نمایید.

 

 

چرا بعد از اعلام نتایج کنکور این همه بهت و حیرت در بین داوطلبان تجربی امسال دیده شد؟

در 17 سال گذشته که کنکور را با دانش آموزان پشت سر می گذارم، هر سال آن را متفاوت تر می بینم. البته کنکور 95 عجیب تر از همیشه بود. تا حدود زیادی هم برای خانواده ها و دانش آموزان که اولین بار بود با آن مواجه می شدند مبهوت کننده و غریب بود و هم برای ما مشاوران و دبیران و مسئولان آموزشی. کنکور، امسال، فرسنگها دور از انتظارات و تصورات پایان یافت و بسیاری هنوز در آن بهت و حیرت مانده اند.

ماجرا، به نظر، پایانی هم ندارد. از جمعیت بیش از نیم میلیونی شرکت کنندگان کنکور تجربی تا فارغ التحصیلان چندین و چند سال پیش که مترصد کنکور امسال و سالهای بعد هستند تا فارغ التحصیلان رشته های پرستاری و مامایی و ... که دوباره برای پذیرفته شدن در رشته های پزشکی صف کشیده اند. فارغ التحصیلان مهندسی در رده فوق لیسانس و دکتری که توانایی فوق العاده دارند اما جامعه و آینده کاری، آنها را دوباره برای کنکور پزشکی فراخوانده است.

65% شرکت کنندگان کنکور امسال (حدود 520 هزار نفر)در گروه تجربی بودند، در حالی که ظرفیت کل 3 رشته اصلی پزشکی و دندان پزشکی و داروسازی در کل کشور در دوره های روزانه و پردیس پولی و دانشگاه آزاد به 12 هزار نفر نمی رسد.

یعنی از هر 43 نفری که در اطراف شما در رشته تجربی مشغول تحصیل است فقط یک نفر به 3رشته اصلی در تجربی دست پیدا خواهد کرد.

این موضوع جزو مواردی است که خانواده و داوطلب نمی داند یا (با اطلاعات پنج سال قبل که ناآگاهان عرصه آموزش یا اطرافیان به غلط ارائه کرده اند)تصور می کند با رتبه 10یا 15 هزار سهمیه(که گاهی معادل رتبه 40 هزار کشوری است) امکان قبولی در پزشکی و دندان پزشکی و داروسازی پردیس های پولی را دارد.

در نهایت (بر اساس آمار اولیه سازمان سنجش) حدود 200 هــــزار نفر امسال انتخاب رشته نکرده اند و این یعنی خیل عظیمی از این جمعیت به کنکور تجربی سال 96 چشم دوخته اند. چرا که به طور میانگین برای قبولی در هر 3 رشته اصلی برای کل دانشگاه های کشور در کنکور رتبه کشوری داوطلب باید بهتر از 11000 باشد یعنی در سهمیه منطقه1 بهتر از 3500 و در منطقه2 بهتر از حدود 5500 و در منطقه 3 بهتر از حدود 4000 .

اتفاقات عجیب دیگری در کنکور تجربی امسال به چشم خورد. از رتبه 1 شدن یک فارغ التحصیل گروه ریاضی که مانع انتخاب رشته بسیاری از رتبه برترهای ریاضی کنکورامسال شد. طوری که این مساله در برخی مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی نگرانی ایجاد کرد.

از طرفی بی اثرماندن معدل های در حد 20 امتحانات نهایی سوم دبیرستان در قبولی رشته های دکتری دوره های روزانه هم باعث تعجب والدین و دانش اموزان بود. چرا که همه تصور می کردند معدل 19.90 یا 20 بسیار کم یاب و نایاب است و همین موضوع را مدرک مهمی بر توانایی و استعداد عجیب فرزندشان تصور می کردند در حالیکه آمارها نشان می دهد معدل های بالای 19.5 در کشور بسیار زیاد است و اتفاقا عدم موفقیت همین داوطلبان در کنکور تجربی است که باعث می شود نگرانی و دلهره دانش اموزان و خانواده ها بیشتر شود.

مهمترین دلیل این موضوع هم فاصله علمی بسیار زیاد بین سوالات کنکور و امتحانات نهایی دبیرستان است که گاهی این تفاوت شبیه تفاوت مسابقات ورزشی استانی با المپیک است که قیاس مع الفارق است!

در آخر هم برای برخی داوطلبان سوال است که چطور همکلاسی های او توانسته اند 500 یا 1000 رتبه از آنها بهتر شوند مگر چقدر به لحاظ علمی قوی تر بوده اند؟ غافل از اینکه فشردگی فوق العاده جمعیت تجربی باعث شده بود امسال در یک فاصله حدود 10000 نمره کل(نمره تراز) نیم میلیون نفر به صف شوند. یعنی با هر 1 نمره تراز در برخی بازه ها حدود 30 تا 40 نفر رتبه تغییر کرده است.

برای اینکه درک بهتری از یک نمره تراز(که 30 تا 40 رتبه تغییر ایجاد کرده است) داشته باشید آن را معادل یک ریال در نظر بگیرید. یعنی درست زدن یک سوال بیشتر در کنکور می تواند 50 تا 70 نمره تراز کل شما را ارتقا دهد. یعنی با یک سوال کمتر داوطلب از همکلاسی خود گاهی به اندازه 300 رتبه عقب افتاده است(البته به محدوده رتبه فرد هم مرتبط است) همین عامل سبب ایجاد فاصله های کیلومتری داوطلبان با هم در رتبه شده است در حالی که اختلاف علمی معنا داری وجود ندارد!

چه بسیارند دانش اموزان معدل خوبی که کمی ساده انگارانه فکر می کردند به راحتی در رشته پزشکی قبول خواهند شد ولی با اعلام رتبه ها ناخواسته مجبور شدند دوباره این مسیر پر تردد را طی کنند و در کنکور 96 شرکت نمایند. چرا که داوطلبان و دانش آموزان جدی در تمام کشور با نهایت جدیت و پشتکار و تمام وقت و با هر آنچه موثر است کل روزهای سال را در تکاپو بودند. در حالی که عده زیادی از خیل دانش اموزان و داوطلبان با تصورات مثبت و مبهم خیــــــــال می پروراندند و به سابقه خوب مدرسه و ... دل خوش کرده بودند.

خانواده هایی که تصور قبولی فرزندشان را در پزشکی تهران داشتند و در موعد انتخاب رشته متوجه شدند احتمال قبولی در رشته های مطلوب را حتی در شهرهای مرزی کشور هم ندارند، این جدیت در بین کنکوری ها را بسیار دیر متوجه شدند.

از سویی دیگر آزمونهای آزمایشی با جمعیت شرکت کننده ای معادل 5% شرکت کنندگان کنکور که دائم رتبه های دو رقمی و سه رقمی نثار داوطلب و خانواده می کردند و مدیران و مشاوران و دبیرانی که برای دلخوشی خانواده ها از نبوغ و توانایی بی حد دانش آموز سخن می گفتند، مزید بر علت بود تا واقعیت در هنگام اعلام نتایج بر همگان عیان شد!

به همه‌ی این مصیبت ها اضافه کنید، برنامه های طنز آلود و عوامانه ای که از شبکه های مختلف رادیو و تلویزیون هر روز در حال پخش بود و موضوع کنکور و سوالات و موفقیت در آن را طوری القا می کرد که گویی قرار است داوطلب در یک آزمون مکانیکی شرکت کند و با چرخاندن یک پیج انواع مهارت ها را از خود نشان دهد و با مدال قهرمانی بیرون بیاید. برنامه هایی مملو از «امید فروشی» با شعار"تو می توانی، تو موفق میشوی، فقط تو هستی که اینقدر توانایی داری" و سخنانی از این دست که سعی داشتند توهم موجود در ذهن برخی داوطلبان و خانواده ها را صد چندان کند. موضوع کنکور و رقابت نیم میلیونی آن را ساده جلوه دهد و خیال عده ای داوطلب نه چندان جدی را راحت تر از پیش کند.

بدتر از آن، برنامه هایی از این دست امید خانواده ها را به قبولی در کنکور پزشکی با افسون و افسانه‌ی برخی جادوگران صدا و سیما بیشتر کرد. جادوگرانی که در برنامه های صوتی و تصویری از داوطلبانی صحبت می کردند که با معدل دیپلم 9 و شرایط بسیار بد با چند دی وی دی و سی دی موفق به قبولی در رشته پزشکی شده اند. یا در تبلیغ برنامه های جمع بندی نوروزی خود در برنامه های تلویزیون طوری صحبت می کردند که گویی کل مباحث درسی مطرح در کنکور را می شود در 10 روز آن هم با روزانه 12 ساعت مطالعه، جمع بندی کرد و به سرانجام رساند. پس حتماً باقی دانش آموزانی هم که طی سال درس خوانده اند عده ای نا اگاه بوده اند که وقت خود را تلف کرده اند!

تمام این جو مخرب را از دید دانش آموز و خانواده ای ببینید که به قبولی امیدوار نیست و از مدرسه و دبیران خود ناراضی است و چقدر دوست دارد بدون زحمت و سختی به رویایش دست پیدا کند. پس چه بهتر که با جادوگران کنکور همراه شود تا کام دل برآید.

این داوطلبان همان عده کثیری هستند که در زمان انتخاب رشته بهت زده و حیران کارنامه های حاوی رتبه های 20 و 30 هزار را از دفتر این مشاور به آن مشاور می برند تا بلکه روزنه‌ی امیدی پیدا شود و دانش آموز و داوطلبی که سواد و معلومات زیست و شیمی او در حد درصد منفی است در رشته های پزشکی پذیرفته شود! بگذریم که در برخی تبلیغاتِ انتخاب رشته در برنامه های صوتی و تصویری قول قبولی در رشته های روزانه و دولتی به رتبه های 40 هزار داده شد که اصلاً در دوره های روزانه و شبانه در هیچ یک از گروه های ازمایشی مجاز به انتخاب رشته نبودند!

در ادامه درباره راه کارها صحبت خواهیم کرد.

این رشته سر دراز دارد...

جلال سلیمی – مشاور تحصیلی

 

 

این مطلب اختصاصی سرزمین تیزهوش ها است و استفاده از آن در سایت های دیگر با درج لینک مستقیم به این مطلب امکانپذیر است. لطفاً حقوق مولفین را رعایت فرمایید.

 

نویسنده مطلب : جلال سلیمی

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!