6 گام برای یادگیری شیوه تست زنی

شیوه تست زنی 1)

همان طور که می دانید یکی از مهم ترین تفاوت های سال کنکور با دبیرستان، نیازفراوان به تست و افزایش تسلط است.به همین دیلیل این مبحث،مبحث بسیار مهمی می باشدو باید آن را جدی بگیرید.

به طور کلی 3 جور تست داریم:

1)آموزشی   2)ارزیابی   3)جمع بندی

ابتدا به توضیع تست های آموزشی می پردازیم:

1)تست آموزشی:

الف)درس های عمومی:

در درس های عمومی حدود دو روز بعد از مطالعه تست بزنید.البته تفاوت هایی بین درس هاس عمومی مثل عربی و دینی نیز وجود دارد؛ مثلا عربی باید در همه ی تست ها هر 4 گزینه و پاسخ تشریحی کاملا بررسی شود و نمی توان در ابتدا زمان دار زد(توضیحات بیش تر در شیوه ی مطالعه ی عربی)،اما در دینی،مطالعه اهمیت نسبتا بیش تری دارد و باید تعداد بیشتری خواند.

شیوه تست زنی 2

ب) ذرس های اختصاصی:

1-همراه با مطالعه،مثل را حل کنید:برای بهتر یاد گرفتن،ضروری است که حین مطالعه،مثال های لابه لای جزوه و کتاب را حتما حل کنید.

2-زدن تست هم راه مطالعه:با شروع مطالعه ی هر مبحث جدید،تعدادی از مجموعه تست های آن فصل را از کتاب آموزشی بزنید؛مثلا اگر آن فصل 200تا تست دارد،20 تای آن را در مرحله ی اول زده و بقیه ی تست ها را در دوره های بعدی تقسیم کنید.

تذکر:در تست های آموزشی،وقتو درصد نگیرید.آن قدر کلنجار بروید تا قادر به حل شوید حتی اگر یک ربع وقت بگیرید.

نکته مهم

3- نباید کل تست های یک مبحث را در یک روز بزنید و بعد بگویید:<از 300تا تست امروز فقط 10 تا غلط داشتم> و احساس کنید مبحث را کامل بلدید.باید تست های مبحث تدریس شده را چند روز تکمیل کنید؛مثلا روز اول فقط تعدادی از تست های سراسری را بزنید و....

شیوه تست زنی 3

4-تست هایی  که بلد نبودید و از پاسخ نامه نگاه کردید را دوباره حل کنید. این طور نباشد که فکر کنید فقط با خواندن پاسخ،آن را یاد گرفته اید.حتما پشت تست را علامت گذاری کنید و علاوه بر آن همان لحظه دوباره خودتان حل می کنید،بعدا نیز به سراغش بیایید.

5- پاسخ تشریحی تست ها:حتما پاسخ تمامی سوالات(چه آن ها که بلد هستیدوچه نیستند)را از روی پاسخ نامهبررسی کنید.چون هدف ما از زدن تست های آموزشی،تکمیل فرایند یادگیری است.باید همه ی پاسخ ها بررسی شوند و نکته ی تست های مهم در جایی (می تواند به خلاصه ی درستان اضافه شود)نوشته شوند که درباره آن ها را بخوانید.

6-بعد از مدتی که یکی یکی تست زدید و بررسی کردید و مبحث را به طور نسبی یاد گرفتید می توانید گروهی (مثلا 20تا20تا)تست بزنید و بررسی کنید و حتی در صد بگیرید (البته هرگز زمان نگیرید). هدفتان رسیدن به پاسخ درست ودقیق در پاسخ گویی باشد.

 

شیوه ی تست زنی 4

تذکر:حتما تمرین ها و تست های انجام شده را در کلاس با معلم یا هم کلاسی ها یا افراد توانمند رفع اشکال کنید.

7-حتما پشت تست ها را علامت گذاری کنید تا دفعه های بعد بدانید کدام تست ها را باید استفاده کنید.این کار مخصوصا هنگام مرور،خیلی به درد شما می خورد(ص:درست،غ:غلط،ن: نزده،!:نکته دار و.....)هر جور خودتان راحتید اسم بزارید.

2)تست ارزیابی:

پس از این یک مبحث را تا حد خوبی یاد گرفتید و به مقدار کافی تست آموزشی زدید(مثلا حدود دو سوم تست های هر مبحث)،نوبت به تست های ارزیابی می رسد.این تست ها باید حدود 2هفته بعد از یادگیری و تست آموزشی شروع شود.

1-در ابتدا تست های نکته دار و غلط را به صورت آزمون از خودتان برگزار کنید(همان هایی که در تست های آموزشی علامت زدید).

نکته: در این مرحله،هم زمان و هم در صد بگیریدو اگر اصلا درصدتان مناسب نبود بازگردید و بار دیگر مطالعه کرده و تست آموزشی بزنید تا نقاط ضعفتان برطرف شود.

شیوه ی تست زنی 5

2-اگر در صد مناسبی کسب کردید،از تست های باقی مانده (حدود یک سوم تست های هر مبحث که به عنوان آموزش استفاده نکردید) از خودتان آزمون بگیرید و اشکالات خود را برطرف کنید.

3-هدف از این مرحله یاد گرفتن تست زنی در زمان استاندارد کنکور می باشد که این مرحله می تواند در هفته های قبل از آزمون آزمایشی نیز انجام شود.

4-پس از زدن تست هایارزیابی به صورت آزمون (ترجیحا در پاسخ برگ وارد کنید)با دقت پاسخ های خودتان را بررسی کنید و نکته های مهم را در جایی که نکته های تست های آموزشی را می نوشتید (مثلا برگه ی خلاصه ی درس مورد نظر) یادداشت کنید.

تذکز: هرگز پاسخ سوالات را در کتاب آموزشی علامت نزنید تا بعدا بتوانید از آن استفاده کنید.

شیوه ی تست زنی 6

3- تست های جمع بندی:

بعد از یادگیری نسبتا کامل (مطالعه و تست آموزشی)و افزایش سرعت و تسلط (تست ارزیابی)در مباحث یک فصل و یا حتی یک درس و کتاب خاص،نوبت به این مرحله می رسد(معمولا این مرحله در پایان تابستان،پایان ترم اول،عید نوروز و... می باشد).

1-ابتدا تست های نکته دار و مهم دوباره زده و در صدگیری داشته باشند.

2-می توانید اگر کتاب قبلی تمام شده یا احساس می کنید تست جدید نیاز دارید، کتاب استاندارد جدیدی تهیه کنید و از تست های جدید همان کتابی که دارید از خودتان آزمون بگیرید.به طوری که کل مباحث فصل را پوشش دهد و جمع بندی شده باشد.

3- سعی کنید پاسخ تست ها مخصوصا تست های نکته دار یا آن هایی که نزدید یا غلط زدید کامل بررسی شود.

4- نکته: بعد از پایان این مرحله،بار دیگر مطالب یک فصل برای تان مرور شده و به تسلط رسیده اید. بهتر است این مرحله پس از گذشت مدت نسبتا زیادی ازمطالعه و یادگیری انجام شود تا خیلی بهتر خود را بسنجید. البته در این فاصله به نحوه های دیگر مثلا تست ارزیابی و مطالعه ی خلاصه  ها، مباحث را مرور کنید تا از یادتان نرودhttp://tizland.ir/files/articles/attach/2829/6-%D9%85%D8%B1%D8%AD%D9%84%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DB%8C%D8%A7%D8%AF%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%B4%DB%8C%D9%88%D9%87-%D8%AA%D8%B3%D8%AA-%D8%B2%D9%86%DB%8C-%D8%B9%DA%A9%D8%B3-%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1-3182.jpg

کلمات کلیدی:راهکار عملی برای افزایش سرعت تست زنی|تست زنی در آزمون تیزهوشان|تست زنی در کنکور|

شیوه تست زنی|تست|تستزنی|افزایش سرعت تست زنی|چگونه تست بزنم|روش تست زنی|تست زنی|

تست زنی دروس عمومی|

 

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!