دنبال ترسیم آینده ای درخشان برای دانش آموزان ایران هستیم

به گزارش تیزلند، به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حسین شجاعی در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی کتاب‌های تکمیلی تازه تالیف ویژه مدارس استعدادهای درخشان که در مشهد برگزار شد با اشاره به سیر تاریخی مدارس استعدادهای درخشان، عنوان کرد: مدارس استعدادهای درخشان و به طور کلیسازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان امسال وارد سال چهلم فعالیت خود می‌شود، در دهه 40 ، مدارس تیزهوشان وجود داشته و در سال 55 سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان تاسیس شده است.

وی اضافه کرد: هدف این سازمان تربیت دانش‌آموزان دارای استعدادهای برتر به طور ویژه و با برنامه درسی خاص بوده است در سال 55 حدود 256 دانش‌آموز دختر و پسر در تهران و 21 دانش‌آموز در شهر کرمان برای مدارس تیزهوشان انتخاب می‌شوند بنابراین دو مدرسه استعدادهای درخشان در این سال فعالیت داشته است.

شجاعی با اشاره به برگزاری کلاس‌های چرخشی در مدرسه استعدادهای درخشان تهران، خاطرنشان کرد: از همان زمان عنوان دروس متفاوت از عناوینی بوده که در آموزش و پرورش کشور وجود داشته است به طور مثال درس فن بیان تدریس می‌شده است و در پایه اول راهنمایی درس علوم به درس‌های فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی تفکیک شده بود.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان کشور گفت: هیچ سندی در آموزش و پرورش پیدا نخواهید کرد که در مقطع راهنمایی درس علوم تفکیک شده باشد همچنین کلاس‌های علوم در آزمایشگاه‌ها تشکیل می‌شده است.

شجاعی با بیان اینکه تا سال 57 تعداد مدارس استعدادهای درخشان تهران افزایش یافت و در شهر مشهد هم 23 دانش‌آموز وارد این مدارس شدند، عنوان کرد: پس از پیروزی انقلاب به همت جمعی از معلمان، مدارس استعدادهای درخشان تهران از بین نرفت، در آن روزها هیچ‌کس به مدارس استعدادهای درخشان توجه نمی‌کرد، سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان منحل نشد، اما کاملا به حاشیه رفت.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان کشور تصریح کرد: مدارس تهران در هم ادغام شدند و تفکیک جنسیتی انجام شد از سرنوشت مدارس استعدادهای درخشان کرمان و مشهد نیز هیچ اطلاعی نداریم.

شجاعی گفت: با موافقت وزیر آموزش و پرورش وقت یعنی شهید رجایی که بعدها رئیس جمهور شد در سال 59 جریان تازه‌ای به راه افتاد که مدارس تیزهوشان یا همان مدارس سمپاد فعلی دوباره ورودی بگیرند اولین ورودها بعد از انقلاب در سال 62 وارد این مدارس شدند.

شجاعی عنوان کرد: در آن سال‌ها آنچه که جزوات تکمیلی بود و مفهومی فراتر از درس داشت صرفا از جانب معلمان تولید می‌شد، محتوای مدونی در این راستا تدوین نمی‌شد و معلمان سعی می‌کردند نیاز دانش‌آموزان سمپاد را تا حدی تامین کنند، اما در این زمینه خطاهایی وجود داشت به طور مثال بعضی مطالب متناسب با سن دانش‌آموزان نبود.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان کشور با اشاره به نقش معلمان در مدارس سمپاد اظهار کرد: در این مدارس دانش‌آموزان همان قدر که از معلمان دینی می‌توانند درس اخلاق و ... بگیرند و تحت تاثیر آنان باشند این تاثیر را از معلمان ریاضی، علوم و ... هم دریافت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد:در سال 66 و 67 دو مصوبه برای سمپادبدست آمد؛ در سال 67 ماده واحده‌ای در شورای عالی فرهنگی تصویب شد که مدارس سمپاد احیا شوند در سال 77 نیز اساس‌نامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان به تصویب رسید اولین اتفاق در این راستا تاسیس مدارس استعدادهای درخشان در سایر شهرها بود.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان کشور اظهار کرد: جزوات تالیفی که توسط معلمان قدیم مدارس سمپاد تهیه می‌شد توسط نشر سمپاد چاپ شد و در اختیار مدارس قرار گرفت.

شجاعی با بیان اینکه در سال 88 مدارس استعدادهای درخشان کشور به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها واگذار شد و تنها پنج مدرسه تهران آن هم با قاعده‌ای خاص از این قانون مستثنی شدند، افزود: در سال 88 مسئولین آموزش وپرورش با این بیان که مدرسه‌داری کار سمپاد نیست پنج مدرسه تهران را هم که تعدادشان افزایش یافته به شهر تهران واگذار کرد.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان کشور گفت: در سال 89 تلخ‌ترین اتفاق افتاد،با مصوبه شورای عالی اداری دو نهاد سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و مرکز دانش‌پژوهان جوان که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را داشتند و در اساس‌نامه آن‌ها ذکر شده هرگونه تغییری در این نهادها باید به تصویب شورای عالی برسد، در هم ادغام شدند.

وی با اشاره به اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم تراز مجلس شورای اسلامی است و تنها در صورتی قوانین آن از بین می‌رود که مجلس شورای اسلامی وارد عمل شود، گفت: دو مرکز مهم پرورش استعدادهای درخشان که یک مرکز هیات امنایی و مستقل در آموزش و پرورش بود و مرکز دانش‌پژوهان جوان که متولی المپیادهای علمی بود و تقریبا یک سازمان مردم‌نهاد در آموزش و پرورش بود در هم ادغام شده، تنزل درجه گرفتند و تمام اختیارات اداری و ... از آن‌ها سلب شد.

شجاعی اظهار کرد: در این جا جمع شده‌ایم تا با هم افزایی بتوانیم ریشه کتاب‌های تازه تالیف ویژه مدارس استعدادهای درخشان که سه سال است ریشه دوانیده محکم‌تر کنیم در حال حاضر تعداد این کتاب‌ها محدود است..

وی افزود: این کتاب‌ها می‌تواند برای هر مدرسه‌ای که می‌خواهد علاوه بر سیستم جاری و حداقلی آموزش و پرورش مطلبی به دانش‌آموزان آموزش دهد برای دانش‌آموزانی که علاقه بیشتری دارند مورد استفاده قرار بگیرند.

 

منبع دریافت این مطلب : آموزش و پرورش

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!