7 راه برای پیشگیری از لجباز شدن کودکان

 

 

7 راه برای پیشگیری از لجباز شدن کودکانحتماً دقت کرده اید اگر کمربند ایمنی اتومبیل سالم باشد وقتی آن را محکم بکشید قفل می شود اما اگر با نرمی به سمت خودتان بکشید به راحتی باز می شود. حکایت کج خلقی ها و لجبازیهای کودکان هم همین است.لجبازی یک عکس العمل طبیعی کودکانه در مقابل رفتارهای نادرست والدین است. تنها با دانستن چند نکته کوتاه و البته کمی صبر و حوصله می توان لجبازی ها و منفی کاریهای کودک را به شدت کاهش داد.

1-کودک از دو سالگی خودش را به رسمیت می شناسد و دوست دارد مستقل باشد. اگر به اندازه کافی به استقلال کودک احترام بگذارید خواهید دید که چگونه داوطلبانه با شما همکاری خواهد کرد. پس خودم خودم کردن هایش را جدی بگیرید. به او حق انتخاب بدهید, با او مشورت کنید, نظرش را بپرسید و اجازه بدهید خودش کارهایش را بکند و...

2-باید رفتار صحیح را به کودک آموزش داد تا با اختیار خودش آن را انجام دهد نه اینکه او را مجبور به انجام دادن آن کنیم.شاید بتوانیم کودک را با فشار و تنبیه یا محروم کردن از دلخوشی هایش وادار به مسواک زدن بکنیم اما این کار او را لجباز و سرکش خواهد کرد. شک نکنید که جنگ قدرت برای سرعقل آوردن کودک لجباز بازی دو سر باخت است.تنها اتفاقی که می افتد آسیب جدی به عواطف دو طرف و در نتیجه کمرنگ شدن محبت و احترام متقابل است. پس بهتر است به جای استفاده از امر و نهی پیاپی, تهدید, تنبیه و... با شیوه های غیر مستقیم و خلاقانه رفتار صحیح را به او بیاموزیم. به طور مثال از قصه گویی استفاده کنیم یا در هنگام بازی مطلب را به او آموزش دهیم.

3-در استفاده از امر و نهی بخیل باشید. به جای اینکه بارها او را از نزدیک شدن به ظرف گرانقیمت بلوری منع کنید آن را در جایی دور از دسترس کودک قرار دهید.حتی می توانید بجای اینکه به او اصرار کنید تکالیفش را انجام دهد کمی صبر کنید تا توبیخ معلمش را تجربه کند.

4-رفتار کودک تا حد زیادی به نوع رابطه شما با او بستگی دارد.کمی درباره مهارت همدلی با فرزندان مطالعه نمایید. این مهارت کمک بزرگی به شما می کند که رابطه بهتری با فرزند خود داشته باشید و لجبازی های او را به حداقل برسانید.

5-تصور کنید مشغول تماشای سریال مورد علاقه تان هستید. درست در لحظه حساس فیلم کسی شما را مجبور کند که تلویزیون را خاموش کنید. چه احساسی نسبت به آن شخص پیدا می کنید؟ کودک گاهی آنچنان سرگرم بازی است که دوست ندارد کسی مزاحم او بشود. پس با کمی نرمش اجازه بدهید از این مرحله عبور کند.

6-گاهی واقعاً حق با کودک است مثلاً گرسنه نیست و ما اصرار داریم که غذا بخورد یا به شدت خسته است و نمی تواند کاری را که از او خواسته ایم انجام دهد. پس قبل از اینکه از او بخواهید کاری را انجام دهد کمی به حال و هوای او توجه کنید و در صورت امکان منصرف شوید.

7-گاهی لجبازی و بداخلاقی کودک برای جلب توجه است. در این صورت نه عصبانی شوید و نه به او توجه کنید و در عوض وقتی لجبازی نمی کند بیشتر به او توجه کنید.

 

- See more at: http://tizland.ir/show/?id=2961#sthash.FjMSdcv3.dpuf

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!