سالم بخوریم تا باهوش باشیم

مدرسه که شروع شود بحث زنگ‌های تفریح و خوردن میان‌وعده پیش می‌آید. می‌دانیم که تغذیه‌ی درست و خوردن موادغذایی مفید می‌تواند روی هوش و رشد بدنی آدم، مخصوصاً نوجوان‌ها تاثیر بگذارد و وزن‌ آدم را کنترل کند.

مثلاً مواد سرخ‌کردنی،‌ خوراکی‌هایی مثل بیسکویت‌های کرم‌دار که مواد نگه‌دارنده ‌دارند ‌و از رنگ‌های غیرمجاز در آماده‌کردن آن‌ها استفاده شده خطرناکند.

مریم مراداُف، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی و کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزش درباره‌ی اهمیت میان‌وعده‌های سالم به خبرنگار هفته‌نامه‌ی دوچرخه می‌گوید:

«بهترین میان‌وعده‌ها لقمه‌های خانگی هستند. لقمه‌هایی مثل نان و پنیر و سبزی، ‌نان و پنیر و گوجه یا خیار، گردو، ‌انواع کوکوها، سالاد الویه‌ی خانگی و... بهتر است به‌جای میان‌وعده‌هایی که به شکل صنعتی تهیه‌ می‌شوند، از لقمه‌های خانگی استفاده کنیم.»

این کارشناس تغذیه بر اهمیت استفاده از دیگر خوردنی‌های سالم نیز تاکید می‌کند و می‌گوید:

«میوه‌ها و مغزها هم از بهترین میان‌وعده‌ها هستند و خوردن آب میوه‌های طبیعی بسیار مفید است. دانش‌آموزانی هم که کمبود وزن دارند از مغزها مثل بادام و پسته و گردوی خام و غیر بوداده و بدون نمک غافل نشوند.»

او به یکی از میان‌وعده‌های قدیمی نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «در قدیم خیلی از پدربزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها به بچه‌ها نخودچی و کشمش می‌دادند که این میان‌وعده بسیار مفید است، مخصوصاً اگر به جای کشمش از مویز استفاده شود، چون کمبود آهن را برطرف می‌کند.»

مراداف از لبنیات و شیر هم نام می‌برد و می‌گوید: «میان‌وعده‌ای مثل شیر هم خیلی مفید است، اما اگر می‌خواهید کلسیم شیردر بدن جذب شود، حتماً از شیر و لبنیات کم‌چرب استفاده کنید. شیرکاکائو و شیر نسکافه و شیر قهوه متاسفانه به‌خاطر داشتن ترکیبات قهوه و شکلات باعث می‌شوند کلسیم شیر جذب بدن نشود.

این ترکیبات با شیر ایجاد اسید اگزالیک کرده و مانع جذب کلسیم می‌شوند. بنابراین اگر از طعم شیر خوشمان نمی‌آید چیزهای مفیدی مثل عسل، موز و میوه‌ به آن اضافه کنیم.»

به گفته‌ی این کارشناس تغذیه: «نوجوانان باید خوردن صبحانه را بسیار جدی بگیرند، چون تحقیقات نشان داده دانش‌آموزانی که خوب صبحانه می‌خورند، از نظر هوشی بسیار بالاتر از بقیه‌ی دانش‌آموزان هستند.»

این کارشناس از زیان‌های هله و هوله‌های صنعتی هم یاد می‌کند و می‌گوید: «خوردن چیپس‌هایی که با روغن اکسید شده تهیه‌شده و موادی مثل انواع خوراکی‌هایی که رنگ‌های مضر و مواد نگه‌دارنده دارند، برای بدن بسیار خطرناک ‌است و بهتر است از آن‌ها استفاده نکنیم.»

 

- See more at: http://tizland.ir/show/?id=2994#sthash.LabpGYkG.dpuf

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!