نظارت جامع بر عملکرد مدارس غیردولتی محقق می شود

به گزارش تیزلند، به نقل ازخبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛مدارس غیردولتی یکی از انواع مدارسی است که قریب به 3 دهه از آغاز فعالیت آن می گذرد هرچند طی فعالیت آن اما و اگرهای بسیاری در زمینه فعالیت آن وجود داشته اما با توجه به عملکردش در عرصه تعلیم و تربیت فعالیت آن تداوم داشته و در جهت کیفیت بخشی چنین مدارس اقدامات قابل توجهی در دستور کار قرار است.

با آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید، توسعه مشارکت ها و کیفیت بخشی به فعالیت ها از جمله اولویت های فعالیت آموزش و پرورش قرار گرفت و علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش بارها به این مساله اشاره داشته که برای ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت نیازمند مشارکت هستیم.

نظارت جامع بر عملکرد مدارس غیردولتی محقق می شود

نظم در مدارس غیردولتی شکل جدیدی می گیرد

یکی از اقداماتی که در ساماندهی هرچه بهتر و بیشتر مدارس غیردولتی کمک شایانی می کند، دائمی شدن لایحه مدارس غیردولتی بوده که امسال بعد از طی کردن دوره آزمایشی آن،در مرحله دائمی شدن قرار گرفته است.

در این راستا اسداله عباسی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پیرامون دائمی شدن این لایحه اظهار داشت: این لایحه و دائمی شدن آن به حل بسیاری از مشکلاتی که در مسیر فعالیت مدارس غیردولتی است، کمک بسزایی می کند.

وی با بیان اینکه طی این سه سال در مجموع عملکرد خوبی را در این بخش شاهد هستیم،عنوان کرد: با تصویب این لایحه برای مدارس غیردولتی باید بخش های نظارتی در این نهادآموزشی تقویت شود تا مدارسی که در چارچوب قانون آموزش و پرورش حرکت نمی کنند، به طور نظامند به فعالیت بپردازند.

تشدید نظارت های همه جانبه بر عملکرد مدارس

با توجه به اقدامات مثبتی که در زمینه نظارت بر شهریه مدارس غیردولتی طی دوسال گذشته انجام شد به تدریج تدوین برنامه هایی برای نظارت تخصصی تر بر این مدارس در دستور کار قرار گرفت.

مرضیه گرد رییس سازمان مدارس غیردولتی در این خصوص با اشاره به اینکه در حوزه فرآیندهای آموزشی پرورشی و تربیت بدنی وارد شده و نوع عملکرد مدارس را می‌سنجند،اظهار داشت: طبق برنامه‌ای که در مدارس غیر دولتی طراحی شده گروه‌های ارزیابی تشکیل شده و به طور شبکه‌ای در مدارس حاضر می‌شوند.

وی افزود: گرد ادامه داد: در طرح نظارت تاکنون به بحث شهریه توجه شده و سایر عوامل موثر در روند آموزش و پرورش مدارس غیر دولتی مغفول مانده بود.

نظارت بر مدارس در بستر تکنولوژی

پس از آغاز سال تحصیلی جدید و با توجه به وعده های داده شده مسئولان مدارس غیردولتی برای بهبود شرایط آموزشی و پرورشی این مدارس و حتی ساماندهی شرایط معلمان، زمینه آن فراهم شده و از سامانه ای برای نظارت جامع بر عملکرد رونمایی شد.

گرد با بیان اینکه اطلاعات مدارس در این سامانه به طور جامع و به موقع ارائه می شود، اظهار داشت: این نظارت در سطح استان ها و شهرستان ها سراسر کشور انجام شده و در دسترس ادارات کل مدارس غیردولتی قرار می گیرد.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی عنوان کرد: این سامانه به عنوان فرصتی برای تشویق موسسانی‌ که فعالیت‌های مثبتی در راستای ارتقای مدارس داشته‌اند ایجاد شده همچنین در مواقعی که کم‌کاری در فعالیت‌های مدرسه وجود داشته باشد به سرعت از طریق این سامانه مشاهده شده و با آن برخورد می‌شود.

نظارت سامانه ای چگونه انجام می شود؟

مجتبی زینی مدیرکل مدارس غیردولتی در خصوص جزییات این طرح با بیان اینکه سامانه در چهار سطح تعریف شده اظهار داشت: سطح اول، موسس است ومبتنی بر اطلاعاتی که از مدارس غیردولتی به شیوه خوداظهاری مطرح می کند، اطلاعات وارد سامانه شده ؛سطح دوم در منطقه است و اطلاعات موسس توسط ارزیابان ما در مناطق ارزیابی می شود؛ سطح سوم، ادارات کل آموزش و پرورش استان ها و سطح چهارم مربوط به ادارات کل مدارس غیردولتی است.

وی به ویژگی های این سامانه اشاره داشت و ادامه داد: این کار در قالب یک پروژه پژوهشی توسط اساتید دانشگاه در رشته سنجش و ارزیابی و کارشناسان مدارس غیردولتی تدوین شده است.

مدارس غیردولتی علی رغم چالش های موجود اما در جهت توسعه و ارتقای کیفیت عملکرد گام برداشته و به تدریج در مسیر تحقق اهداف تعیین شده برای آن در حرکت است اما باید دید این اقدامات تا چه حد نظام تعلیم و تربیت را کمک می کند و آیا اقدامات و تمرکز بر کیفیت بخشی تداوم می یابد یا خیر؟

 

 

 

منبع دریافت این مطلب : باشگاه خبرنگاران جوان

- See more at: http://tizland.ir/show/?id=3018#sthash.Edf4PGtj.dpuf

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!