ریاضی تیزهوشان (المپیاد)

تا قبل از سال 1393 طراحی سوالات تیزهوشان در مراکز هر استان به صورت جداگانه صورت می‌گرفت. از سال 1393 طراحی سوالات تیزهوشان به صورت متمرکز در تهران، در مرکز ملی پرورش استعداد درخشان و دانش‌پژوهان جوان که برگزارکننده‌ی المپیاد‌های مختلف در ایران است، صورت می‌گیرد.

درواقع به همین دلیل سوالات تیزهوشان سه سال اخیر (93، 94 و 95) سوالات المپیاد است. آموزش المپیاد در مقطع دبستان از سال‌های 2000 در کشورهای مختلف جهان به‌ صورت فعال وجود داشته است؛ بنابراین در طی سال‌های اخیر منابع ارزشمند و مفیدی در بحث المپیاد دبستان گردآوری شده است که در حال حاضر در منابع داخلی ما این کمبود احساس می‌شود.

برای آموزش حل مسائل المپیاد (تیزهوشان) باید در ابتدا دانش‌آموزان با شیوه‌های مختلف حل مسائل المپیاد آشنا شوند. می‌توان با آموزش تکنیک‌های مختلف، توانایی‌های بسیاری به دانش‌آموزان انتقال داد که به کمک این توانایی‌ها حل سوالات المپیاد برای آن‌ها راحت‌تر شود.

جدا از خارج بودن مباحث سوالات تیزهوشان و المپیاد از کتاب درسی، این است که در اکثر سوالات (در نگاه اول) در متن سوال، نوعی نامفهومی وجود دارد. برای مثال کلمات ناآشنای زیاد یا توضیح کم در متن سوال وجود دارد که باعث گمراهی دانش‌آموزان خواهد شد و باز هم برای حل این‌ مسئله دانش‌آموزان عزیز باید سوالات متنوع زیادی حل کنند (مهارت حل مسئله) تا با سبک سوالات آشنا شوند و تسلط بیش‌تری در این راستا کسب کنند.

بازدیدکننده عزیز، در آخر فراموش نکنید که اطلاعات و دانش ریاضی کتاب درسی دانش‌آموزان مبنای حل سوالات تیزهوشان (المپیاد) است، اما کافی نیست. برای موفقیت در این آزمون باید توانایی‌ها و مهارت‌های حل مسائل المپیاد (استدلال، تحلیل، ریشه‌یابی، خلاقیت، تفکر منطقی، طبقه‌بندی و سازمان‌دهی مطالب و مباحث گوناگون، دقت، توانایی‌های اکتسابی مانند هندسه‌ی فضایی و...) را با کمک مطالعه‌ی درست سوالات مختلف المپیاد به ‌دست آورد. پس باید قابلیت‌های خود را با آموزش‌های هدفمند و مناسب افزایش دهید.

بازدید کننده گرامی، فراموش نکنید بهترین راه برای موفقیت در درس ریاضی (تیزهوشان)، آشنایی با مسائل ریاضی المپیاد (تیزهوشان) و تکنیک‌های مختلف حل مسائل المپیاد است. پس تلاش کنید با حل این گونه مسائل توانایی‌های خود را افزایش دهید و با خیالی آسوده در آزمون تیزهوشان موفق شوید.

 

منبع دریافت این مطلب : قلم چی

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!