سخنی با دانش آموزان درباره ی آزمون تیزهوشان

در سه سال اخیر سوالات تیزهوشان به 4 سبک زیر طبقه‌بندی شدند:

1) محاسبات 2) هندسه 3) الگویابی 4) خلاقیت

سخنی با دانش آموزان درباره ی آزمون تیزهوشان

تعداد سوالات درس ریاضی در آزمون تیزهوشان 93 و 94 برابر 20 سوال است. جالب است بدانید که پس از طبقه‌بندی سوالات آزمون تیزهوشان ورودی هفتم در این دو سال، تعداد سوالات از مبحث‌های محاسبات، هندسه، الگویابی و خلاقیت یکسان است؛ اما در سال 95 تعداد سوالات ریاضی به 15 عدد کاهش یافت ولی 15 سوال به نام استعداد تحلیلی (هوش غیر کلامی) اضافه شد.

سخنی با دانش آموزان درباره ی آزمون تیزهوشان

سه‌ توصیه به دانش‌آموزان عزیز جهت مطالعه‌ی صحیح درس ریاضی:

اول) تحت هیچ‌ شرایطی به سرعت به پاسخ‌ سوالات ریاضی مراجعه نکنید.

حتی اگر می‌توانید تا چندین ساعت (حتی چندین روز، روزی چند دقیقه) بر روی مسائل فکر کنید ولی به حل سوال مراجعه نکنید؛ چون زمانی که یک سوال را خودتان حل می‌کنید به احتمال زیاد در آینده هم قادر به حل آن هستید. البته این فکر کردن مداوم، تاثیرات مثبت زیادی بر روی توانایی فردی و ذهنی شما در آینده خواهد داشت.

چند روز × چند دقیقه = ساعت

دوم) همیشه سعی کنید مسائل را از چندین روش حل کنید.

این کار باعث می‌شود در شرایط جلسه‌ی آزمون کوتاه‌ترین راه‌حل را پیدا کنید و برای حل سوال، حداقل یک روش را در ذهن داشته باشید. این مسئله (حل سوالات از چندین روش) باعث می‌شود تا شما در هر سه توانایی کلامی، تصویری و دست‌ورزی قدرتمند ظاهر شوید. اگر شما 10 مسئله را از سه یا چهار روش حل کنید، بسیار بهتر است تا این‌که 100 مسئله را از یک روش حل کنید. حل مسئله از چندین روش باعث پیشرفت شما در حل مسائل ریاضی، افزایش خلاقیت و سرعت عمل شما خواهد شد.

سوم) خودتان طراح سوال باشید.

زمانی دانش‌آموزی در درس ریاضی به بالاترین سطح خود خواهد رسید که بتواند سوال طراحی کند. این روش به یادگیری ریاضی و درک مسائل کمک بسیاری می‌کند و هم‌چنین باعث افزایش توانایی‌های فردی و ذهنی شما خواهد شد. سعی کنید بعد از حل مسئله به این فکر کنید که اگر تغییراتی را خودتان در سوال ایجاد کنید، چه تغییری در جواب مسئله ایجاد می‌شود.

 

منبع دریافت این مطلب : قلم چی

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!