تقویت نظارت ها بر روند فعالیت مدارس غیردولتی

 

 

تقویت نظارت ها بر روند فعالیت مدارس غیردولتیبه گزارش تیزلند، به نقل از خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مرضیه گرد رییس سازمان مدارس غیر دولتی در خصوص اصلاح لایحه تاسیس و اداره مدارس و مراکز غیر دولتی و چگونگی نظارت بر آن اظهار داشت: برای دائمی شدن این لایحه و تصویب آن از صاحب نظران بهره گرفتیم و قریب به 2 سال و نیم بررسی‌های لازم برای این کار انجام شده است. به بهترین نحو این لایحه به کار گرفته شود.

وی ادامه داد:‌ از ویژگی‌های اصلی این لایحه تقویت نظارت‌ها و روند فعالیت مدارس و تاکید بر مسائل نظارت بر عملکرد است.

رئیس سازمان مدارس غیر دولتی با بیان اینکه ابهاماتی در این لایحه وجود داشت و نسبت به رفع آن اقدام شده اظهار داشت: با پیگیری‌های انجام شده و اعمال نظر کارشناسان امر این مسائل رفع و به زودی به شورای نگهبان برای ابلاغ آن فرستاده می‌شود.

گرد درباره تاثیر مدارس غیردولتی و روند فعالیت مدارس دولتی بیان کرد: فعالیت و توسعه مدارس غیر دولتی نه تنها لطمه‌ای به مدارس دولتی نمی‌زند بلکه فرصت مناسبی است تا مدارس دولتی با کیفیت بیشتری ارائه خدمات کند.

وی افزود:‌ حدود 2 میلیون نفر از نوآموزان و دانش‌آموزان کشور در مدارس غیر دولتی تحصیل می‌کنند و بخشی از فضای آموزشی و نیروی انسانی به آنها اختصاص یافته، بنابراین این تعداد دانش آموز از حجم مدارس دولتی کاسته شده و فضای بیشتری برای تحصیل افراد در مدارس دولتی ایجاد می‌شود.

رئیس سازمان مدارس غیر دولتی بیان کرد: هرچه مشارکت در آموزش و پرورش که مخاطبان زیادی دارد افزایش پیدا کند، امکان خدمات رسانی بیشتری به تمام اقشار جامعه فراهم می‌شود و همانطور که سازمان مدارس غیر دولتی در مناطق محروم وارد عمل شده و با طرح خرید خدمات آموزشی امکان تحصیل دانش آموزان در مناطق کم‌بهره را فراهم کرده است.

تغییر در احراز صلاحیت مدیران مدارس و مراکز غیر دولتی

گرد با بیان اینکه دائمی شدن لایحه مدارس غیردولتی تغییراتی در روند عملکردی ایجاد کرده، گفت:‌ افرادی می توانند برای تاسیس مدارس غیردولتی اقدام کنند که صلاحیت و تجارب آموزشی و پرورشی کافی را داشته باشند و براساس قانون جدید مدرک تحصیلی افراد ارتقا یافته، همچنین چنانچه سرمایه‌گذاری تجربه و مهارت کافی آموزشی و پرورشی را نداشته باشد باید از نماینده‌ای حقوقی استفاده کند.

وی افزود: اعتقاد کامل به نظام جمهوری اسلامی و مورد تایید بودن از سوی مراجع نظارتی از دیگر مواردی است که برای مدیران و موسسان مدارس غیر دولتی ضروری است.

رئیس سازمان مدارس غیر دولتی گفت: اکنون بیش از 95 درصد صاحبان مدارس غیر دولتی از اساتید دانشگاه،‌ معلمان و مدیران بازنشسته و همچنین افرادی در عرصه مسائل حوزوی هستند و 5 درصد دیگر مربوط به برخی نهادهایی است که تمایل به همکاری با مدارس غیر دولتی را دارند.

جزییات ارائه برنامه‌های فوق برنامه در مدارس غیر دولتی

گرد درباره ارائه خدمات آموزشی در مدارس غیر دولتی با اشاره به اینکه این مدارس تابع قوانین و مقررات آموزش و پرورش است، بیان کرد: در بحث فوق برنامه 2 حالت در مدارس وجود دارد، برخی ساعات فوق برنامه آموزشی در قسمتی مربوط به فعالیت‌های آموزشی و پرورشی بعد از ساعت مدرسه است که برای شرایط دوم پس از اطلاع رسانی به خانواده‌ها و طرح این برنامه در انجمن اولیا در صورت تایید مراجع مربوطه برنامه‌های فوق برنامه برای دانش آموزان ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه نقش نظارتی برای کیفیت بخشی به این فعالیت‌ها از سوی سازمان مدارس غیردولتی بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد عنوان کرد: در تمامی خدمات در نظر گرفته شده برای مدارس رعایت قوانین و ضوابط مورد توجه بوده و مدارس باید با توجه به مقطع تحصیلی و شرایط سنی دانش آموزان نسبت به ارائه برنامه‌های فوق برنامه اقدام کنند.

رییس سازمان مدارس غیردولتی بیان کرد: فهرستی از فعالیت‌های فوق برنامه تهیه شده که بر این مبنا برنامه‌ها ارائه می‌شود و هرگونه برنامه‌ای که به رشد و تعالی دانش آموزان کمک کند، مورد تایید قرار می‌گیرد.

وی افزود: برای اردوهای خارج از کشور و حتی اردوهای داخلی نیز باید تاییدیه مراجع مربوطه برای اجرا وجود داشته باشد.

گرد از اجرای الگوی نظارت بر شهریه مدارس غیر دولتی برای سال تحصیلی خبر داد و گفت: علاوه بر این نظارت برنامه‌های نظارت مستمر نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه رسیدن به کیفیت لازم یکی از استراتژی‌های تعریف شده برای نظام آموزشی است، عنوان کرد: رونمایی از سامانه نظارت جامع بر مدارس غیر دولتی به هدفمند شدن نظارت‌ها و ارائه استانداردهای کیفیت برای موسسان اقدام کردیم و در 4 سطح و 8 محور این سامانه به فعالیت می‌پردازد که پس از بازه زمانی نیمه آبان‌ ماه با 75 شاخص و 100 معیار روند فعالیت‌های مدارس تا پایان سال تحصیلی مورد نظارت قرار می‌گیرد که نتایج این امر برای ارزیابی عملکرد مدارس در پایان هر سال تحصیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد همچنین نیاز به رتبه بندی مدارس از دیگر مواردی است که با اجرای این طرح نیاز به آن احساس می‌شود . اکنون به طور آزمایشی در سه استان کشور این رتبه‌بندی به طور آزمایشی اجرا می‌شود.

 

منبع دریافت این مطلب : باشگاه خبرنگاران جوان

- See more at: http://tizland.ir/show/?id=3057#sthash.j9G70wNa.dpuf

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!