شپش سر و راه مقابله با آن در مدارس

دکتر سکینه مهرابی با بیان این مطلب که بیماری شپشک بیماری انگلی است و عمدتا در داخل مو ی سر عامل عفونی شروع به تکثیر می کند، گفت: عامل بیماری شپشک حشره ای به نام شپش است .

وی با بیان اینکه شپش انواع مختلفی دارد شپش موهای زیر بغل ،موهای ناحیه زهار و روی سر ،شایع ترین نوع شپش، را از جمله آنها بر شمرد.

مهرابی عمده ترین علامت این بیماری را خارش سر عنوان کرد و گفت: راه تشخیص این بیماری رشک های سفید رنگ حالت خاکستری است که به ساقه مو می چسبد.

وی با بیان اینکه این بیماری معمولا بدون علامت بوده و در معاینات دوره ای مدارس و کودکستان ها تشخیص داده می شود تصریح کرد:در صورتیکه بیمار خود به پزشک مراجعه کند، بیشتر به دلیل خارش سر است.

مهرابی با اشاره به اینکه شپشک بیماری واگیر دار است بر رعایت نکات بهداشتی و استفاده از ملحفه، شانه و روسری شخصی تاکید کرد و افزود: از آنجائیکه این بیماری واگیر دار بوده معاینه سایر اعضای خانواده فرد مبتلا، برای درمان در صورت نیاز ضروری است.

به گفته وی مهم ترین اصل در درمان این بیماری ،پذیرفتن این بیماری از سوی فرد بیمار است.

مهرابی استفاده از شامپوهای مخصوص را درمان این بیماری عنوان کرده و گفت:بیمار این شامپو را به مدت 20 دقیقه روی موهای سر زده و برای اصمینان از تکمیل درمان این کار را در هفته بعد نیز تکرار می کند.

شستشو مو توسط سرکه با استفاده از شانه های چوبی از روش هایی بود که مهرابی به آن در کنار درمان ها دارویی اشاره کردو خاطر نشان کرد : رعایت نکات بهداشتی و استحمام مرتب به پیشگیری و درمان این بیماری کمک می کند.

 

منبع دریافت این مطلب : دانش روز

- See more at: http://tizland.ir/show/?id=3070#sthash.3WFRgZR9.dpuf

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!