نارضایتی والدین از پرداخت هزینه فعالیت های فوق برنامه مدارس

به گزارش تیزلند، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ همزمان با شروع مهر ماه دانش آموزان، اولیا، معلمان و مربیان خود را برای یک سال تحصیلی جدید آماده می کنند.

در طول چند سال گذشته والدین دانش آموزان در هنگام ثبت نام فرزندان خود در مدارس و در طول سال تحصیلی با مشکلاتی در ثبت نام، پرداخت وجه های خارج از قانون به نام خود یاری، فعالیت های فوق برنامه و ... و اجبار در تهیه لباس فرم برای دانش آموزان مواجه هستند که فکر آنها را درگیر و به خود مشغول کرده است.

یکی از مشکلاتی که در چند سال اخیر دانش آموزان با آن مواجه شده اند استفاده از لباس فرم در مدارس است. استفاده از لباس هماهنگ در مدارس برای نظم بخشی و انضباط مدرسه اقدامی قابل توجه است اما اینکه استفاده از لباس فرم برای دانش آموزان اجباری است و باید تنها از یک مرکز خاص معرفی شده از سوی مدارس تهیه شود باعث اعتراض اولیای دانش آموزان شده است.

استفاده از لباس فرم در مدارس اجباری است

نارضایتی والدین از پرداخت هزینه فعالیت های فوق برنامه مدارساین در حالی است که هیچ گونه قانونی در خصوص الزام دانش آموزان برای استفاده از لباس فرم در مدارس سراسر کشور وجود ندارد و دانش آموزان می توانند لباس هایی متناسب با شئونات اسلامی و غیر از لباس فرم داشته باشند اما اگر مدرسه ای لباس فرم برای دانش آموزان در نظر گرفته باشد تا با پوشش هماهنگ در مدرسه حضور پیدا کنند دانش آموزان موظف هستند این قانون را رعایت کنند.

آموزش و پرورش شاهرود در اقدامی جالب توجه از چند سال گذشته برای لباس فرم دانش آموزان تمام مدارس، نمونه فرمی متحد الشکل در نظر گرفت تا دانش آموزان تمام مدارس لباس های هماهنگ داشته باشند اما در این میان مدارس غیر انتفاعی هر کدام لباس فرم مخصوصی غیر از لباس فرم تعیین شده از سوی آموزش و پرورش برای دانش آموزان مدارس خود در نظر می گیرند.

جلوی یکی دیگر از مدارس ابتدایی شاهرود حاضر می شوم، دقایقی به پایان مدرسه مانده است،تعدادی از والدین دانش آموزان به دنبال فرزندانشان آمده اند و عده ای نیز به دنبال جای پارک مناسب برای وسیله نقلیه خود می گردند و عده ای دیگر نیز پیاده خود را جلوی درب مدرسه رسانده اند. با تعدادی از آنها هم صحبت می شوم.

هزینه بالای لباس های فرم دانش آموزان مدارس

یکی از مادران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری نسل شاهوار شهرستان شاهرود با گلایه از اجباری شدن لباس فرم در مدارس گفت: علیرغم آنکه پیش از آغاز سال تحصیلی در اخبار اعلام شد که استفاده از لباس فرم در مدارس اجباری نیست اما مدیران خانواده ها را مجبور به تهیه لباس فرم برای فرزندانشان می کنند.

یکی دیگر از مادران که پیاده به دنبال فرزندانش آمده است به خبرنگار ما گفت: دو دخترم در این مدرسه تحصیل می کنند، هر لباس فرم حدود 40 هزار تومان برایم هزینه داشته است و برای من که دو فرزند دارم پرداخت این هزینه سخت و دشوار است چرا که تنها لباس فرم مدرسه نیست و هزینه کفش، لوازم التحریر، کلاس های فوق برنامه و ... نیز مطرح است.

یکی از پدرانی هم که به دنبال دختر خود آمده است به خبرنگار نسل شاهوار گفت: علیرغم اینکه مسئولان وزارت آموزش و پرورش بارها اعلام کرده اند دریافت هر گونه وجه هنگام ثبت نام دانش آموزان در مدارس غیر قانونی است اما پرداخت پول های خارج از قانون به نام خودیاری، کلاس های فوق برنامه، اردوها، هزینه جشن تکلیف و ... از مشکلاتی است که خانواده ها در طول سال تحصیلی با آن مواجه اند.

لزوم نظارت مدیران بر فعالیت سرویس های مدارس

لزوم نظارت مدیران بر فعالیت سرویس های مدارسبا پدران و مادرانی که به دنبال فرزندان شان آمده بودند و برخی از آنها دغدغه های خود را نیز مطرح کردند خداحافظی کرده و جلوی یکی از مدارس غیر انتفاعی دوره اول متوسطه می روم، نوع پوشش دانش آموزان این مدارس که کم کم در حال خارج شدن از مدرسه هستند برایم جالب توجه است، گویی نظارتی بر روی پوشش این مدارس نمی شود.

یکی از مادرانی را می بینم که به دنبال دخترش آمده است، با او هم صحبت می شوم، شروع به گلایه و درد و دل کردن می کند و اینگونه بیان می کند: من و پدرش هر دو کارمند هستیم و هر دو به توافق رسیدیم که برای سهولت در رفت و آمد دخترم سرویسی در نظر بگیریم، زمانی که به مدرسه مراجعه کردیم چند نفر خانم را معرفی کردند که با یکی از آنها صحبت کردیم و قرار شد هر روز صبح از جلوی درب منزل دخترم را به مدرسه ببرد و بعد از تعطیلی مدرسه نیز وی را به منزل باز گرداند.

وی ادامه اداد: بعد از دو هفته دخترم لب به اعتراض گشود که دیگر با این خانم رفت و آمد نمی کند چرا که هر روز یک آقا که برادر این خانم معرفی می شود کنار این خانم در ماشین نشسته است و در طول مسیر مشغول گفت و گو، خنده و شوخی های نا مناسب هستند، در صورتی که این خانم را برای سرویس مدیر مدرسه به ما معرفی شده بود.

وی افزود: پس از مطرح کردن مساله با پدرش تصمیم بر این شد که هر روز یکی از ما وظیفه رفت و آمد دخترم به مدرسه را عهده دار شود اما گلایه بنده متوجه مدیر و مسئولان این مدرسه است که بدون هیچ گونه نظارتی این خانم ها را به عنوان راننده موجه برای سرویس به خانواده های دانش آموزان معرفی می کنند و زمینه ساز بروز آسیب های اجتماعی در دانش آموزان می شوند.

اعتراض والدین نسبت به پرداخت هزینه فعالیت های فوق برنامه

کلاس ها و فعالیت های فوق برنامه ای که برای دانش آموزان در نظر گرفته می شود یکی دیگر از مواردی است که باعث اعتراض والدین در طول سال های اخیر شده است و این مساله بیشتر در بین مدارس هیات امنایی دیده می شود که هزینه ای را ابتدای سال بابت کلاس های فوق برنامه دریافت می کنند.

مقصد بعدی ام یکی از مدارس هیات امنایی پسرانه است. مدارس هیات امنایی با هدف بهبود کیفت آموزش در مدارس و افزایش کیفیت نظام تعلیم و تربیت و مشارکت فکری، علمی، فرهنگی و عاطفی اولیای دانش آموزان در اداره مدرسه شکل گرفت.

هیات امنای این مدارس از تعدادی افراد خیّر و نیکوکار، صاحبت نظران تعلیم و تربیت، تعدادی از اولیای دانش آموزان به همراه مدیر و معاونان مدرسه تشکیل می شود و برای ارتقای کیفیت آموزشی مدرسه و انجام فعالیت های فرهنگی و فوق برنامه تصمیم گیری می کنند.

اما تعدادی از والدین نسبت به پرداخت هزینه فعالیت های فوق برنامه معترض بودند.

شرکت دانش آموزان در فعالیت های فوق برنامه اجباری نیست

یکی از والدین با ابراز گلایه از هزینه ای که هنگام ثبت نام فرزندش به مدرسه پرداخته است گفت: مسئولان مدرسه هنگام ثبت نام فرزندم اعلام کردند که شرکت در فعالبت های فوق برنامه اجباری است و شهریه را می توانید یا به صورت یک جا هنگام ثبت نام پرداخت کنید و یا اینکه تا پایان سال به صورت ماهانه پرداخت کنید.

وی ادامه داد: پس از اینکه در خصوص فعالیت های فوق برنامه از مسئولان مدرسه سوال کردم اعلام کردند مثلا اگر در طول سال دانش آموزان را برای بازدید ببریم یا به اردوها مختلف ببریم دیگر هیچ گونه هزینه ای دریافت نمی کنیم.

یکی دیگر از پدران بیان کرد: البته برخی از مواردی که به عنوان فعالیت های فوق برنامه در نظر گرفته می شود کلاس های درسی است که در یک درس خاص مازاد بر ساعتی که در طول هفته برای آن درس دارند برای دانش آموزان در نظر گرفته می شود و دانش آموزان به اجبار باید در این کلاس ها شرکت کنند.

وی تصریح کرد: این در حالی است که هیچ گونه قانون مصوبی نداریم که شرکت در کلاس های فوق برنامه مدارس برای دانش آموزان اجباری باشد.

در این گزارش سعی بر آن بود تا برخی از مشکلاتی که دانش آموزان در مدارس با آن مواجه هستند مطرح و بررسی شود، باشد که تدبیری در این خصوص اندیشیده شود و حال باید دید آیا با استعفای وزیر آموزش و پرورش در ابتدای سال تحصیلی دانش آموزان با تعیین سرپرست برای این وزارتخانه حساس تا تعیین وزیر این وزارتخانه نوبت به بررسی مسائل و مشکلاتی از این دست خواهد رسید؟

نارضایتی والدین از پرداخت هزینه فعالیت های فوق برنامه مدارس

 

منبع دریافت این مطلب : شبکه اطلاع رسانی راه دانا

- See more at: http://tizland.ir/show/?id=3111#sthash.FXrFLDK6.dpuf

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!