آیا می دانید «تاییدیه تحصیلی» چیست؟

 در واژه‌نامه تخصصی (ترمینولوژی) آموزش و پرورش در خصوص واژه تاییدیه تحصیلی/ approval؛ qualifiction confirmation آمده است: ورقه‌ای که در آن مندرجات مدارک تحصیلی دانش‌آموزان یا دانشجویان دوره‌های مختلف تحصیلی، با امضای شخص مجاز و مُهر رسمی سازمان تایید شده باشد.

گواهینامه آموزشی؛ نوشته‌ای که در آن درستی مطلبی یا صلاحیت کسی در موردی تایید شده باشد.

تاییدیه گذراندن واحد/approval of course credit completion؛ confirmation: ورقه یا فرایندی که در آن نمرات کسب شده دانش‌آموز یا دانشجوی دوره‌های مختلف تحصیلی با مهر و امضا، تایید شده است.

گواهی کسب نمرات

تبحر/expertise؛ proficieny: توانایی و مهارت بسیار زیاد در یک موضوع، زمینه خاص یا انجام یک عمل یا تسلط کامل به یک علم خاص یا رشته‌ای از علوم و فنون.

دریا شدن در علم، علوم بسیار دانستن، بسیار عالم شدن، بسیار علم و دانش و غوطه‌وری در بحر علوم، بسیار دانا بودن، در علمی مهارت بسیار داشتن،‌ تامل و توسع.

تبصره/ provision؛ footnote؛ note: توضیحی که بر یک ماده از قانون، اساسنامه، مرام‌نامه یا بخشنامه افزوده می‌شود. تبصره به مفهوم حقوقی آن، از ساخته‌های قانون‌گذار ایرانی است و به نظر برای «ایضاح» ماده قانونی یا «توضیح و تشریح» آن به‌کار می‌رود.

بر وزن «تفعله» مصدر باب «تفعیل» از ریشه «بصر» که در زبان فارسی بنا به تصریح اهل لغت در معانی ایضاح، توضیح و تشریح کردن مطلب، بینا کردن و بیناگردانیدن و شناسا کردن به کار رفته است، پند گرفتن، امری را واضح و روشن ساختن.

تراکم جمعیت/population density: انبوهی جمعیت در یک ناحیه جغرافیایی، شاخصی که رابطه بین وسعت منطقه، محیط زندگی و تعداد جمعیت را معین می‌کند و برای مطالعه چگونگی توضیح و پراکندگی جمعیت بر روی زمین که اصطلاحاً «توزیع مکانی جمعیت» نامیده می‌شود، از شاخص‌های مختلفی چون میزان تراکم جمعیت و غیره استفاده می‌شود.

انباشته شدن، انبوه شدن، به‌هم فشردگی، روی هم جمع شدن، متراکم سازی.

تراکم دانش‌آموز/student density: تعداد دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در یک آموزشگاه یا دوره تحصیلی که به نسبت تعداد کلاس‌های دایر و به ترتیب تراکم دانش‌آموز در کلاس، آموزشگاه و دوره تحصیلی محاسبه می‌شود.

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری فارس

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!