راهنمای درس خواندن یک هفته قبل از امتحانات!

راهنمای درس خواندن یک هفته قبل از امتحانات!​وقتی کتاب ها را روی هم می چینید و به حجم درس های نخوانده زل می زنید، گفتن از برنامه ریزی که می تواند در کوتاه ترین زمان نمره بیست را تضمین کند هم ممکن است حالتان را بهتر نکند. شمایی که به هر دلیل، چند ماه قبل از امتحانات را درجا زده اید و حالا خوب می دانید که چیزی برای نوشتن روی برگه امتحانات ندارید، لحظه سخت و همراه با سردرگمی را می گذرانید؛ اما باور کنید اگر تکنیک های برنامه ریزی کوتاه مدت را بشناسید، می توانید خیلی زود خودتان را از این همه سردرگمی نجات دهید.

محمدحسین نیک حسینی، کارشناس مسائل آموزشی که سال هاست میانبرهای یادگیری را با دانش آموزان و دانشجویان در میان می گذارد، در این مطلب به شما می گوید که چطور از وقت کوتاه باقی مانده بیشترین استفاده را ببرید.

چی کم داری؟

با توجه به نقاط ضعف و قوت خود برنامه ریزی کنید و به جای مرور مباحثی که به آن ها تسلط دارید، سراغ بخش هایی بروید که کمتر به آن ها مسلط هستید. اگر درسی را هنوز نخوانده اید و تمرین هایش را حل نکرده اید، یک روز مانده به امتحان، سراغ همه کتاب نروید؛ یکی از مهم ترین میانبرهایی که برای استفاده از زمان اندکی که دارید، می توانید از آن کمک بگیرید، می تواند پاسخ دادن به سوال های مربوط به هر درس و مطالعه بخش هایی که پاسخی برای سوالشان نداشتید باشد.

حالا که وقت خواندن تمام نکته های کتاب را ندارید، باید با کمک آزمون ها و تمرین های درس بفهمید که کجای کار هستید و چه چیزهایی را باید با دقت بیشتری بخوانید. وقتی تمرین ها را حل کنید، متوجه می شود که در چه قسمت هایی مشکل بیشتری دارید و با این خودآزمایی ها، به نقاط قوت و ضعف تان بهتر پی می برید. پس در اولین قدم سراغ تمرین ها بروید و بعد روی خواندن بخش های یکه تسلط کمتری بر آن ها دارید، تمرکز کنید.

شک به دلت راه نده

بازخوانی بخش هایی از کتاب که اطلاعاتشان را با شک و تردید به خاطر می آورید، قدم دوم است. برای به کار بستن این تکنیک، باید اول با ترس هایتان رو به رو شوید و قبل از آنکه سر جلسه امتحان حاضر شوید، ترس هایتان را با مطالعه بخش های مبهم از بین ببرید. برای مثال، اگر پنج صفحه را خوانده اید اما فکر می کنید یک صفحه اش خوب در ذهنتان ننشسته، باید بار دیگر سراغش بروید. برای اینکه اضطرابتان در جلسه امتحان را کم کنید، باید از تکنیک تهاجمی و نه دفاعی استفاده کنید.

درواقع شما باید به مطلبی که مطمئن نیستید آن ها را خوب یاد گرفته اید یا نه، حمله کنید، نه اینکه اجازه دهید آن مطلب در جلسه امتحان به شما حمله کند و ذهنتان را آشفته کند، پس در دومین قدم، سراغ بخش هایی بروید که ذهنتان را مشغول کرده اند و آن ها را یک بار دیگر مرور کنید تا اعتماد به نفستان بیشتر شود. اگر قبل از هر امتحان این کار را عملی کنید، مثل گذشته و به خاطر مضطرب بودن، آموخته هایتان را فراموش نمی کنید و در پایان ترم، نتیجه بهتری می گیرید.

به خودت نگاه کن

قبل از آنکه برای درس خواندن برنامه ریزی کنید، به شرایط زندگی و روحیاتتان نگاهی بیندازید و برنامه ریزی را که نمی توانید برایش ضمانت اجرایی قائل شوید، انجام ندهید. هیچ وقت برنامه ای نریزید که توان انجام دادنش را ندارید. اگر پیش از این هرگز بیشتر از سه ساعت در روز نخوانده اید، حتی در صورت تلنبار شدن درس های نخوانده روی هم نباید برای شش ساعت درس خواندن در روز برنامه ریزی کنید؛ چون بعید است که از عهده انجام دادن چنین برنامه ای بربیایید.

بهترین راه این است که با توجه به سابقه قبلی تان برنامه ریزی کنید و هر روز تنها یک ربع به ساعات مطالعه تان اضافه کنید. گذشته از این، اگر خودتان می دانید اهل صبح زود بلندشدن نیستید و شب ها یادگیری بهتری دارید، از روش همکلاسی هایتان برای درس خواندن استفاده نکنید. شما نباید درست در روزهای قبل از امتحان ها، سنگی را بردارید که می دانید توانایی پرتاب کردنش را ندارید.

برنامه را دور نزن

وفاداربودن به برنامه ریزی، یکی از اصول مهمی است که باید آن را رعایت کنید. اگر با خودتان قرار گذاشته اید که در ساعت معینی درسی را بخوانید، به هیچ عنوان آن زمان را به درس دیگری اختصاص ندهید. حتی اگر از برنامه قبلی که برای درس های دیگر ریخته بودید جا ماندید هم نباید چنین اشتباهی را انجام دهید.

 

این مطلب ادامه دارد ولی ادامه آن به شما نمایش داده نمی شود!
برای دیدن ادامه این مطلب  به صورت کامل باید عضو سایت باشید.  ادامه برخی مطالب سایت (از جمله این مطلب) فقط به اعضا نمایش داده می شود.
اگر قبلاً عضو شده اید و کد و رمز دارید، برای ورود اینجا کلیک کنید: 
 
اگر عضو نشده اید، عضو شوید و به حدود 50 هزار عضو سایت بپیوندید. عضویت بسیار ساده است و در کمتر از یک دقیقه انجام می شود. 

 

منبع دریافت این مطلب : باشگاه خبرنگاران جوان

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!