نگاهی به رشد قارچ گونه مدارس تیزهوشان

آن قدر که خانواده ها برای قبولی فرزندانشان در مدرسه های تیزهوشان ولع دارند، خود بچه ها ندارند. نتیجه این شده که والدین، فرزندان خود را هر چه بیشتر در کلاس ها و آموزشگاه های کمک آموزشی نام نویسی میکنند و بازار این آموزشگاه ها سکه شده است. این در حالی است که به باور روان شناسان، «تیزهوشی به معنای داشتن بهره هوشی بالای120 است و نه در اختیار داشتن اطلاعات بیشتر برای پاسخگویی به سوالات.»

نام نویسی فرزندان در مدرسه های تیزهوشان این روزها، بیش از این که از سر شناسایی توانایی های علمی و استعداد دانش آموزان باشد به راهی برای نشان دادن جایگاه اجتماعی خانواده هم تبدیل شده است. و هرچه این ولع بیشتر شده، تعداد مدرسه های تیزهوشان هم در شهر شیراز افزایش پیدا کرده است؛ حال آنکه شاید هرگز به اندازه این تعداد مدرسه، دانشآموز تیزهوش در کلانشهر شیراز وجود نداشته باشند.

تیزهوشان کم هوش؟

اینکه شمار مدرسه های تیزهوشان از شمار تیزهوشان بیشتر شده، بر آموزش و پرورش هم پوشیده نمانده است. اکنون، کرامت ا... شرفی رئیس اداره مدارس استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان آموزش و پرورش فارس به سرویس گزارش «خبرجنوب» می گوید: آن بخش از مدارس تیز هوشان که رشد بی رویه داشته اند کاهش یافته و این مسئله در آینده ادامه می یابد، همچنین دانش آموزانی که بدون رعایت ضوابط مصوب وارد مدارس تیزهوشان شده اند،شناسایی شده وبه مدارس عادی فرستاده می شوند. وی ادامه می دهد: شمار دانش آموزان در مدارس استعدادهای درخشان در سطح استان فارس 7 هزار و 465 نفر است که در 46 مرکز استعداد درخشان در حال تحصیل هستند. از این میان، 22 مدرسه دخترانه تیزهوشان و 24 مدرسه تیزهوشان پسرانه است که در متوسط دوم 4 هزار و 852 نفر و در متوسط اول 2613 نفر در مدارس استعداد درخشان در حال تحصیل هستند. این در حالی است که بین این آمار و ارقام 16 مدرسه استعداد درخشان متعلق به شیراز است که 8 مدرسه پسرانه و 88 مدرسه دخترانه است.

شرفی اضافه می کند: استعداد یک ذات الهی است که استاندارد خاصی دارد و 6 دهم درصد افراد دارای استعداد درخشان هستند به این معنی که از هر 1000 نفر 6 نفر تیز هوش هستند. 28/2 دهم در صد افراد جامعه ، استعداد های برتر هستند و این استاندارد ما است. این آمار یعنی از هر هزار نفر 23 نفر دارای این استعداد هستند.

وی بیان می کند: هدف از راه اندازی مدارس استعداد درخشان جذب دانش آموزان با استعداد برتر است از ابتدا کودکان و نوجوانان تیز هوش بر سر کلاس درس های عمومی و عادی دچار مشکل می شدند و ابراز بی حوصلگی می کردند چرا که مطالب ارائه شده بر سر کلاس ها برای این افراد سبک بوده و تصمیم گرفته شد که این افراد را جدا کنند.

شرفی به اتفاقی اشاره میکند که در دولت های نهم و دهم رخ داد؛ اینکه این دولت برای دریافت شهریه از خانواده دانش آموزان شمار مدرسه های تیزهوشان را بدون توجه به استانداردها افزایش داد؛ نتیجه این شد که در حالی که در جامعه حدود 0.3 نفر تیزهوش به شمار می روند، 10 درصد دانشآموزان در چنین مدرسه هایی مشغول به تحصیل شدند. او می گوید:

متاسفانه به دلایلی تعداد این مدارس افزایش یافت جامعه در حدود 3/0 به عنوان استعداد درخشان دانش آموزجذب میکند اما تا 10 درصد در شهرستان ها جذب دانش آموز داشته ایم و این امر به دلیل کمبود دانش آموز بوده است. این وضعیت به دلیل پرداخت هزینه از سوی والدین برای مدارس و دولت بد نبود و باعث گسترش این مدارس شد.

او اضافه می کند: در دولت یازدهم تعداد مدارس تیز هوشان کاهش یافت وافراد بر اساس استانداردی که همان 28/2 دهم درصد است پذیرش میشوند. اکنون در استان فارس به دنبال کاهش آمار دانش آموزان در مدارس تیز هوشان هستیم همچنین در سال گذشته 40 درصد کاهش پذیرش در پایه هفتم داشته ایم.

همچنین در دو سال گذشته این آمار 35 درصد بوده و امسال در 5 منطقه در استان فارس در پایه هفتم پذیرش نداشته ایم از جمله این مناطق لامرد، فسا، فیروزآباد، نی ریز و داراب است.

 

این مطلب ادامه دارد ولی ادامه آن به شما نمایش داده نمی شود!
برای دیدن ادامه این مطلب  به صورت کامل باید عضو سایت باشید.  ادامه برخی مطالب سایت (از جمله این مطلب) فقط به اعضا نمایش داده می شود.
اگر قبلاً عضو شده اید و کد و رمز دارید، برای ورود اینجا کلیک کنید: 
ورود اعضا

اگر عضو نشده اید، عضو شوید و به حدود 50 هزار عضو سایت بپیوندید. عضویت بسیار ساده است و در کمتر از یک دقیقه انجام می شود. 
برای عضویت در سایت کلیک کنید

 

منبع دریافت این مطلب : میگنا

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!