وقوع بهمن کسری بودجه در وزارت آموزش و پرورش

به گزارش تیزلند، به نقل از خبرگزاری ملت، فرهاد فلاحتی، با اشاره به لایحه بودجه96 و رشد 10 درصدی بودجه آموزش و پرورش نسبت به سال 95 گفت: بودجه آموزش و پرورش در سال 96 به میزان 32 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که این رشد تقریبا مانند رشد بقیه ردیف‌ها در بودجه96 است؛ با این حال در مجموع آموزش و پرورش با مشکل جدی مواجه خواهد بود و سال آتی در شرایط مناسبی قرار نخواهد داشت.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی دلیل مشکل بودجه96 را وجود کسری‌هایی از سال 95 و سال‌های قبل دانست و افزود: کسری بودجه سال 95 حدود 5 هزار میلیارد تومان است و کسری سال‌های قبل نیز مدام به بودجه آموزش و پرورش منتقل شده و روی هم تلنبار می‌شوند به همین دلیل افزایش 10درصدی مصداق رشد به حساب نمی‌آید و باید در این قضیه تجدیدنظری شود؛ درغیر این صورت آموزش و پرورش با مشکلات بسیاری مواجه خواهد بود.

98 درصد بودجه وزارت آموزش و پرورش صرف هزینه‌های جاری می‌شود

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: پیش بینی می شود بیش از 98درصد رقمی که در حال حاضر در بودجه آموزش و پرورش هست، باید به حقوق و مزایا و پرسنل و اموراتی از این دست برود و عملا فضای پرورشی و آموزشی با کسری جدی بودجه مواجه خواهد بود.

لزوم تامین بودجه پایدار برای آموزش و پرورش

وی تصریح کرد: کمیسیون آموزش برای بهبود وضع بودجه آموزش و پرورش پیشنهادهایی را طرح کرد و در چند جلسه با مسئولین آموزش و پرورش نشست داشت. در این جلسات پیشنهادهای مسئولان آموزش و پرورش را گرفته و طی جلساتی ویژه با کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، راهکارهایی برای تامین بودجه پایدار برای آموزش و پرورش پیشنهاد داده شد تا با مشکلات مواجه نشوند؛ ان شاءالله در کمیسیون تلفیق نیز از آن دفاع خواهیم کرد تا کمکی به آموزش و پرورش شود.

قانون ناظر به فروش اموال و اراضی آموزش و پرورش اجرایی نشده است

فلاحتی در خصوص پیشنهادهای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: بر استفاده از ظرفیت‌های آموزش و پرورش تاکید شد؛ در مجلس قبل قانونی برای فروش اموال یا تغییر کاربری‌های آموزش و پرورش و اراضی آن آمده بود و آموزش و پرورش هیچ کاری روی آن نکرده بود. یک راهکار برای تامین بودجه این بود که بر این قضیه تاکید و تسریع شود و روش‌گذاری و بازه زمانی مشخص به آموزش و پرورش داده شد.

این نماینده مجلس افزود: پیشنهاد شد درصدی از محل سود صنایعی که جزء صنایع سودآور و مفید تلقی می‌شوند به آموزش و پرورش داده شود. همچنین پیشنهاد شد، از چند ردیف دیگر به آموزش و پرورش داده شود؛ لذا اگر رقم‌های آن مورد موافقت قرار گیرد و در کمیسیون تلفیق پذیرفته شده و مورد موافقت نمایندگان در صحن علنی قرار گیرد، نزدیک به 10هزار میلیارد تومان به آموزش و پرورش کمک مازاد صورت می‌گیرد.

بی‌تفاوتی هیات دولت به پیشنهاد بودجه‌ای وزارت آموزش و پرورش

عضو کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: با مبلغ در نظر گرفته شده برای بودجه آموزش و پرورش در سال96 نمی‌توان آموزش و پرورش را تامین کرد و این مبلغ فقط در حدی است که آموزش و پرورش را از بحران در بیاورد.

وی تصریح کرد: متاسفانه دولت به پیشنهاد وزارت خود نیز توجه کمی دارد. اگر همان پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش که عملکردی نیز است و با سند به سازمان برنامه و بودجه داده‌اند در مورد سال‌های 94 و 95 انجام می‌شد، برای سال 96 با کمترین مشکل مواجه بود؛ اما تفاوت بین این پیشنهاد با آنچه که مصوب می‌شود، تفاوت فاحشی دارد لذا باز هم باعث کسری بودجه می‌شود.

کمک‌های دولت به آموزش‌وپرورش در بودجه سالانه جای گیرد

نماینده مردم قائنات در مجلس تاکید کرد: اگر کمک‌هایی را که دولت در طول سال و در شرایط بحرانی تامین می‌کند و به آموزش و پرورش می‌دهد، در بودجه سالانه به آموزش و پرورش بدهد، مشکلات فعلی ایجاد نمی‌شود. نارضایتی شدید فرهنگیان برای پرداخت نشدن حقوق، پاداش، حقوق سرباز معلم، وجوهات و مطالبات مختلف و ... را دولت با سختی تامین می‌کند و پرداخت می‌شود؛ لذا اگر این موارد در بودجه آورده شود، مشکلات به نارضایتی منجر نمی‌شود.

42هزار میلیون ریال، کسری بودجه وزارت آموزش و پرورش در سال 95

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس دهم با بیان اینکه طبق آمار آموزش و پرورش جمع کسری اعتبار سال95 که به 96 منتقل می‌شود، 42هزار میلیون ریال است گفت: کسری بودجه سال95 پس از سر جمع اعتبار سال96 باید از بودجه کم شود. 14هزار میلیون ریال نیز مربوط به بند (و) است؛ یعنی کسورات پرداختی‌های آموزش و پرورش به پرسنل خود، که حتما باید انجام شود.

نماینده مجلس دهم افزود: کسری سایر هزینه‌ها مثل آب، برق، گاز، تلفن، هزینه‌های پرسنلی، مسائل آموزش و پرورش و تنخواه‌های آموزش و پرورش نیز 22هزار میلیون ریال است.

وی ادامه داد: مشکلی که در آموزش و پرورش بسیار محرز است این است که اگرچه سرجمع اعتبارات آموزش و پرورش، تکافوی هزینه‌های آموزش و پرورش را به طور کلی می‌دهد و همچنان که سازمان برنامه و بودجه به آموزش و پرورش می‌گوید به راحتی می‌توان با این 32هزار میلیارد آموزش و پرورش را اداره کرد، اما پیشینه موجود، شرایطی را پیش می‌آورد که از سر جمع فصول خود، مجبورند کاهش دهند و به بخش هزینه‌های پرسنلی و بند (و) اختصاص پیدا می‌کند لذا عملا بدنه آموزش و پرورش که رکن اصلی است و دانش آموزان را نیز در بر می‌گیرد، معطل بودجه می‌ماند.

فروش نان خشک‌های مراکز شبانه‌روزی برای تامین بودجه

وی افزود: براساس آمار دقیق و نمودار مربوط به سال 88 تا 95 ، اگر نسبت بین ردیف «حقوق» و «سایر» را در اعتبارات مصوب ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها بررسی کنیم، نسبت بسیار تعجب‌انگیز و وحشتناکی است که این آینده آموزش و پرورش را بسیار دچار مشکل می‌کند؛ بدین معنا که نسبت بین «حقوق» و اعتباری که سال 88 به ردیف «سایر» داده ‌شد، برای «حقوق» حدود 75درصد اختصاص یافته و مابقی به ردیف «سایر» داده شده در حالیکه در سال89 این رقم بسیار کاهش داشته یعنی 69.8 درصد به «حقوق» اختصاص یافته است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس خاطر نشان کرد: در شش ماهه اول سال 95 حدود 94.1درصد به «حقوق» اختصاص پیدا کرده است یعنی فقط 5.9درصد آن برای «سایر» باقی می‌ماند و این امر نشان می‌دهد همه بودجه این وزارتخانه برای پرداخت حقوق مصرف می‌شود و برای بخش مرتبط با «آموزش» و «پژوهش» چیزی نمی‌ماند. در سال96 نیز صددرصد بودجه مصروف حقوق می‌شود یعنی عملا مدارس کشور با فشار مالی موجود، امورات خود را از جیب اولیا و مربیان، از طریق فروش نان خشک‌های مراکز شبانه‌روزی و ... تامین می‌کردند که فقط بتوانند هزینه‌های خود را تامین کنند.

کسری سال‌های گذشته باید به بودجه سال 96 وزارت آموزش و پرورش اضافه شود

فلاحتی تصریح کرد: نتیجه بی‌توجهی به بخش «سایر» این است که کیفیت آموزش و پرورش که رکن اصلی در این وزارت است را مورد تهدید قرار می‌دهد. بودجه وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه سال96 بیش از 30هزار میلیارد است اما دولت باید کسری اعتبار سال‌های گذشته را به این اعتبارات اضافه کند تا بخشی از مشکلات آموزش و پرورش کم شود. ضمن این که اگر پیش‌بینی‌های کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون آموزش و تحقیقات را جدی بگیرند، بخشی از مشکلات آموزش و پژوهش حل خواهد شد البته آموزش و پرورش نیز نیاز به توجه بیشتری در این مسائل دارد که پیشنهادهای قوی را برای اقتصاد پایدار باید داشته باشد.

عضو کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه بحث بودجه در دو موضوع است گفت: آموزش و پرورش اعتبارات هزینه‌ای و اعتبارات تملک‌دارایی و سرمایه‌ای دارد. مباحثی که مربوط به بند (و) است، کلیه حقوق و مزایای پرسنلی و نیروهایی را که به نوعی از آموزش و پرورش حقوق می‌گیرند، شامل می‌شود. بعضی از هزینه‌ها نیز هزینه‌های اجتناب ناپذیر و ضروری است و چاره‌ای برای انجام آن ندارند مثل هزینه‌های آب و برق و تلفن و ... هزینه‌های ایاب و ذهاب و سوخت و غیره.

فلاحتی اظهار داشت: هزینه‌های اجتناب ناپذیر را معمولا در ردیف «سایر» پرداخت می‌کنند؛ یعنی مبلغی را به عنوان تنخواه می‌دهند و این موارد را می‌توان بر اساس آن بودجه پرداخت کرد که غیر از اعتبارات تملک دارایی است. لذا عملا تمامی بودجه آموزش و پرورش صرف «سایر» و «حقوق و مزایا» می‌شود و چیزی برای پژوهش نمی‌ماند. البته برخی از مدارس و مراکز کشور ممکن است از هزینه‌های «سایر» برای کارهای پژوهشی و آموزشی خود استفاده بکنند (هرچند به ندرت این اتفاق می‌افتد) چراکه مشکلات بسیار زیاد است.

بودجه وزارت آموزش و پرورش فقط صرف مخارج می‌شود

وی افزود: مادامی که بودجه فقط صرف مخارج در آموزش و پرورش می‌شود، نمی‌توان انتظار تغییر و تحول در رکن اصلی جامعه را داشت. وزارت آموزش و پرورش وزارتی است که نسل آینده را تربیت می‌کند لذا طبیعی است که باید توجه به اصل آموزش و پرورش اولویت اول باشد و این امر نیاز به دو فاکتور دارد؛ اعتبارات مورد نیاز و نیز نیروی انسانی قوی و فارغ از موارد حاشیه‌ای. به هر میزان در این قضیه توجه شود و آموزش و پرورش را از شرایط سخت اعتباری نجات دهیم، به همان میزان می‌تواند موفق بود.‌

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری ملت

 

1 نظر

  1. DeloresDeloressays:

    Wow I must confess you make some very trahcnent points.

ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!