7 تکلیف مجلس به دولت برای تحول در نظام آموزش و پرورش

 

 

7 تکلیف مجلس به دولت برای تحول در نظام آموزش و پرورشبه گزارش تیزلند، به نقل ازخبرنگار مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت عصر امروز، با تصویب ماده 79 لایحه برنامه ششم توسعه کشور، تکالیفی را برای وزارت آموزش و پرورش در طول اجرای برنامه ششم توسعه تعریف کردند.

بر اساس این ماده؛

«الف- دولت مکلف است برای ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت اقدامات زیر را انجام دهد:

1- اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به نحوی که کلیه اقدامات وزارت براساس این سند انجام و هیچ اقدامی خارج از آن صورت نگیرد.

2- تهیه نظام رتبه بندی معلمان و استقرار نظام پرداخت ها براساس تخصص با شایستگی‌ها و عملکرد رقابتی مبتنی بر نظام رتبه بندی معلمان و مهندسی نیروی انسانی براساس سند تحول و نقشه جامع علمی کشور

3- ارتقای جایگاه آموزش و پرورش به مثابه مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی و انسانی عهده‌دار اجرای سیاستهای مصوب و هدایت و نظارت بر آن بعنوان امر حاکمیتی با توسعه همکاری دستگاههای اجرایی

4- توسعه و تسهیل سفرهای فرهنگی دانش آموزی بویژه اردوهای زیارتی و راهیان نور.

ب- سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه موظفند به منظور ارتقاء کیفیت نظام تعلیم و تربیت با جذب معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی، در طول برنامه، ردیفهای استخدامی و تامین اعتبار مورد نیاز آموزش و پرورش را با رعایت قوانین و ضوابط مربوطه و ظرفیت جذب دانشجو در دانشگاههای یاد شده برای جذب دانشجو معلمان در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دهند.

ج- وزارت آموزش و پرورش مکلف است با اتکاء به ظرفیت‌های درون و برون سازمانی نسبت به اختصاص نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات مورد نیاز، اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان- بسیج دانش آموزی- سازمان دانش آموزی براساس ضوابطی که با پیشنهاد وزارت به تصویب هیات وزیران می رسد اقدام نماید.

د- دولت مکلف به تنظیم و اجرای سیاست های حمایتی از خیرین مدرسه ساز می‌باشد و باید معادل کمکهای تحقق یافته آنان را جهت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام خیرین در بودجه سنواتی منظور نماید.

تبصره - آیین‌نامه اجرائی این بند حداکثر ظرف دو ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون توسط وزارت‌آموزش و پرورش تهیه و به تصویب هیات  وزیران می‌رسد.

هـ- دولت مکلف است به منظور افزایش ایمنی و مقاوم سازی مدارس و فضاهای پرورشی و ورزشی وزارت آموزش و پرورش معادل ریالی مبلغ سه  میلیارد دلار در طول اجرای برنامه ششم توسعه، از محل حساب ذخیره ارزی پس از کسر سهم صندوق توسعه ملی با اولویت پروژه های نیمه تمام آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی به وزارت آموزش و پرورش اختصاص دهد.

و- هزینه کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی در احداث، توسعه، تکمیل و تجهیز فضاهای آموزش و پرورش، خوابگاه های شبانه روزی، کتابخانه ها، سالن های ورزشی وابسته به وزارت آموزش و پرورش که در چارچوب مصوب شورای برنامه ریزی و توسعه استان انجام می شود با تایید سازمان توسعه، نوسازی و تجهیز مدارس کشور به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب می شود.

تبصره- آئین نامه اجرائی این ماده ظرف سه ماه توسط سازمان برنامه و بودجه با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت آموزش و پرورش تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد.

ز- کلیه درآمدها، کمکها و هدایای مردمی به سازمان دانش آموزی پس از واریز به خزانه به عنوان درآمد اختصاصی وزارت آموزش و پرورش محسوب می گردد. وزارت آموزش و پرورش موظف است مبالغ واریزی را در قالب بودجه سنواتی فقط برای فعالیتهای پرورشی توسط سازمان دانش آموزی در مدارس هزینه نماید.

ح- دولت موظف است در طول سالهای برنامه اعتبار و منابع لازم را در جهت ترویج ارزشهای ایرانی اسلامی و توسعه فرهنگ مطالعه و پژوهش در مناطق محروم روستایی و عشایری و مرزی در اختیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار دهد.

این ماده با 171 رای موافق، 8 رای مخالف و 3 رای ممتنع از مجموع203 نماینده حاضر در صحن به تصویب مجلس رسید.

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری مهرa

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!