کودکان سه روز در وحدت می نوازند

به گزارش تیزلند، به نقل ازخبرگزاری مهر، ناصر ایزدی دبیر سومین جشنواره و جایزه همایون خرم (نوای خرم) در ابتدای دومین نشست رسانه ای این دوره از جشنواره که روز شنبه 11 بهمن ماه در تالار وحدت تهران برگزار شد با اشاره به حضور پرتعداد هنرمندان شرکت کننده در دوره سوم بیان کرد: ما سال اول پذیرای 70 هنرمند، سال دوم میزبان 700 هنرمند و در سال جاری پذیرای یک هزار و 40 هنرمند از تهران و شهرستان های سراسر کشور بودیم که این رشد چشمگیر و شگفت انگیز برای ما باعث افتخار زیادی است و امیدواریم در سال های آینده نیز استمرار پیدا کند.

کودکان سه روز در وحدت می نوازند

هنرمندان روستایی چشم و چراغ یک جشنواره تهرانی

وی ضمن ارائه گزارش آماری از روند برگزاری سومین جشنواره و جایزه همایون خرم (نوای خرم) توضیح داد: در مجموع یک هزار و 40 هنرمند در این دوره از جشنواره شرکت کردند که از این میان 510 نفر هنرمند دختر و 530 نفر هنرمند پسر آثار خود را در قالب 395 اجرا ارائه دادند که از این میان 254 اجرا به آثار استاد همایون خرم، 61 اجرا به آثار استاد علی تجویدی، 57 اجرا به آثار استاد روح الله خالقی و 23 اجرا به ملودی های اصیل ایرانی اختصاص پیدا کرده است. گستره حضور هنرمندان شرکت کننده غیر از تهران به بیش از 54 شهر می رسد که این رقم برای ما بسیار قابل توجه است چرا که ما از شهرستان ها و حتی روستاها نیز هنرمند متقاضی داشتیم که می تواند برای یک جشنواره موسیقایی آمار قابل توجهی باشد.

ایزدی ادامه داد: با اینکه در روستاها و شهرهای کوچک امکانات موسیقایی از جمله خرید ساز و معلم مناسب در شکل بسیار کمی وجود دارد اما برای ما باعث افتخار است که هنرمندانی از روستاها با تلاش بسیار زیاد در این دوره از جشنواره شرکت کرده اند که چنین فضایی با همکاری مناسب آموزشگاه های موسیقی ترکیب بسیار خوبی را به وجود آورد تا اهالی موسیقی با حمایت بخش خصوصی دست در دست یکدیگر دهند تا جشنواره مناسبی را برای کودکان و نوجوانان برگزار کنند. ضمن اینکه در این میان نمی توان از تلاش خوب تعدادی از مدارس که با تمام محدودیت ها فضای مناسبی برای آموزش موسیقی ندارند، چشم پوشی کرد که خوشبختانه در این دوره با حمایت والدین و مدیران برخی از مدارس شاهد جشنواره پرباری خواهیم بود.

دبیر سومین جشنواره و جایزه همایون خرم (نوای خرّم) در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به داوری اولیه و پذیرفته شدگان شرکت در مرحله رقابتی گفت: در مرحله اول داوری 70 اجرا پذیرفته شدند که از این بین 41 تک خوانی و تک نوازی، 13 اجرای دو و سه نفره و 15 اجرای گروهی داشتیم. از این میان 176 نفر هنرمند دختر و 122 نفر هنرمند پسر در جشنواره حضور دارند.

با اینکه در روستاها و شهرهای کوچک امکانات موسیقایی از جمله خرید ساز و معلم مناسب در شکل بسیار کمی وجود دارد اما برای ما باعث افتخار است که هنرمندانی از روستاها با تلاش بسیار زیاد در این دوره از جشنواره شرکت کرده اند

داوری در مقابل نگاه معصومانه کودکان

رضا خرم، فرزند زنده یاد همایون خرم و عضو شورای سیاست گذاری این جشنواره در این نشست خبری بیان کرد: داوری آثار در مرحله اول واقعا کار مشکلی بود چرا که به دلیل حساسیت های موجود میان گروه سنی کودک و نوجوان که به لحاظ روانی می تواند برای آنها وجود داشته باشد ما باید سعی می کردیم که بهترین ها را از این تعداد انتخاب کنیم البته باید به این نکته هم اشاره کنیم این عزیزان قبل از اینکه ما نگاهی به آثارشان داشته باشیم از نظر ما برنده بودند چرا که در نگاه کودکانه و معصوم آنها هیجان و گرایش لذت بخشی از موسیقی دیده می شد که همگی آنها از نظر ما برنده بودند.

وی ادامه داد: به هر حال ما چاره ای جز کم کردن آثار متقاضی نداشتیم و امیدواریم آثاری که برای شرکت در مرحله رقابتی انتخاب کردیم از درصد خطای کمتری برخوردار بوده باشند. کما اینکه بسیاری از شرکت کنندگان چنان پختگی در کارهایشان داشتند که ما اگر چشم های خود را می بستیم و آثارشان را می شنیدیم گویی این صدا متعلق به یک هنرمند 30 ساله است.

عضو شورای سیاست گذاری سومین جشنواره و جایزه همایون خرم (نوای خرم) تصریح کرد: به هر ترتیب برای یک کودک ده ساله رقابت بسیار سخت است. شاید اگر او در این فضا شکست بخورد ناراحتی های زیادی را برایش به همراه آورد اما یکی از فکرهای ما این است که در دوره بعدی رقابتی وجود نداشته باشد اما این تصمیم مستلزم داشتن امکانات و پشتیبانی هایی است که امیدواریم با این کمبود سالن بتوانیم به آن دست پیدا کنیم.

خرم در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه زمان برگزاری جشنواره بعدی هنوز مشخص نیست، گفت: با توجه به اینکه دوست داشتیم ایام جشنواره متناسب با روزهایی باشد که حال و هوای آن با سالروز درگذشت یا تولد پدرم همراه شود، این احتمال وجود دارد که جشنواره از دی ماه که همزمان با تاریخ درگذشت پدر است، به تیر ماه که مرتبط با ایام تولد استاد است، موکول شود.

طراحی یک مسابقه ویژه برای یک جشنواره

بردیا صدر نوری مدیر سومین جشنواره و جایزه همایون خرم (نوای خرم) نیز در این نشست خبری گفت: ما برای کاهش آسیب دیدن بچه هایی که نتوانستند در این دوره از جشنواره شرکت کنند کارهایی را انجام داده ایم که اهدای لوح تقدیر به همه آنها یکی از فعالیت های ماست و فکر می کنم می تواند مقداری از فضای آسیبی ذهن کودکان را کم کند. از سوی دیگر ما برای اینکه وجه معنوی ماجرا در چارچوب اهداف جشنواره باقی بماند برنامه ریزی هایی را انجام داده ایم که در سال های آینده و در صورت افزایش تعداد آثار متقاضی، استادها در محل های جغرافیایی شهرستان ها آثار را ارزیابی کنند که طبیعتا هماهنگی این فضا نیازمند پشتیبانی های اداری و هماهنگی هایی است که قطعا در سال آینده نسبت به آن برنامه ریزی های لازم را انجام خواهیم داد. ما تلاش می کنیم تا جایی که امکان دارد آسیب های روحی از شرکت کنندگان کم شود چرا که خواهان برگزاری یک جشنواره شاداب هستیم.

وی به پویش احترام به پیشکسوتان هنر در چارچوب برگزاری جشنواره اشاره کرد و توضیح داد: این پویش یک حرکت دائمی است که محور اصلی فعالیت های ما در جشنواره نوای خرم شده است. ما این حرکت مستمر را بعد از برگزاری جشنواره نیز ادامه می دهیم تا بتواند به شکل فراگیری میان اهالی هنر معرفی شود. ما بر این باوریم که احترام به بزرگتر و نخبگان جایگاه خاصی در فعالیت های ما دارد که بچه ها نیز باید آن را بیشتر فرا گیرند البته در این زمینه مسابقاتی طراحی شده که طی هفته های آینده جزییات آن اعلام خواهد شد.

صدرنوری در پاسخ به پرسشی مبنی بر جوایز شرکت کنندگان این دوره از جشنواره نیز گفت: غیر از جوایزی که طبق سنوات گذشته به شرکت کنندگان برگزیده اهدا خواهد شد ما تصمیم داریم هزینه های مرتبط با آموزش موسیقی برگزیدگان را طی سال تقبل کنیم که هنوز در این زمینه به نقطه کاملی دست پیدا نکرده ایم اما به طور قطع این شکل تشویقی نیز در برنامه های ما قرار دارد.

آموزش رایگان موسیقی؛ سیاست تشویقی دوره سوم

وی افزود: موضوع دیگری که در سیاست های تشویقی جشنواره مقام خرم مدنظر ما است به موضوع استعدادهای جشنواره باز می گردد که ما در این زمینه متولی بخشی از کار هستیم؛ چراکه دوستان در حوزه سیاست گذاری می توانند فضایی را فراهم کنند تا این استعدادهای جوان در ارکسترهای معتبر اجراهایی داشته باشند. البته در این زمینه مذاکراتی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام گرفته که امیدواریم بتوانیم به نتیجه مطلوبی دست پیدا کنیم کمااینکه در حوزه آموزش و پرورش نیز برنامه هایی به شکل جدی مدنظر قرار دارد که به محض نهایی شدن آنها جزئیات ماجرا به اطلاع دوستان خواهد رسید.

مدیر سومین جشنواره و جایزه همایون خرم (نوای خرم) در بخش دیگری از این نشست خبری به حمایت های دولتی این دوره از جشنواره پرداخت و توضیح داد: تسریع در روند صدور مجوزها و اختصاص تالار توسط دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد فرهنگی- هنری رودکی با تمام مسائل و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد یکی از کمک هایی بود که در این جشنواره به ما شد. البته باید بگویم که ما در این زمینه هزینه های معمول را پرداخت کردیم اما به هر حال دوستان بخش دولتی کمک دهنده ما در این بخش بودند.

برگزاری جشنواره موسیقی نواحی برای کودکان

صدرنوری در جواب به خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا دبیرخانه جشنواره برنامه ای برای اضافه شدن بخش موسیقی نواحی در این رویداد موسیقایی را ندارد؟ گفت: ما یک برنامه راهبردی و عملیاتی داریم که در آنجا تیپ موسیقی مدنظرمان را مشخص کردیم که در این چارچوب موسیقی نوایی نمی تواند در چارچوب جشنواره گنجانده شود، اما قطعا با توجه به نیازی که در ژانر موسیقی نوایی وجود دارد برنامه هایی داریم که بتوانیم در قالب یک بخش مجزا به موسیقی نوایی در قالب جشنواره جداگانه بپردازیم.

وی با اشاره به جزئیات مراسم اختتامیه جشنواره هم توضیح داد: اجرای دو گروه برگزیده سال گذشته، اجرای دونوازی ویلون و گیتار بابک شهرکی و فیروز ویسانلو، تقدیر از دو هنرمند شرکت کننده که یکی از آنها نابینا و دیگری به عارضه اوتیسم دچار است، از جمله برنامه های منتخب اختتامیه سومین جشنواره و جایزه همایون خرم (نوای خرم) است.

مدیر سومین جشنواره و جایزه همایون خرم (نوای خرم) با قدردانی از یک شرکت بیمه به عنوان حامی جشنواره از وزارت آموزش و پرورش خواست تا در جریان پرورش فرهنگ ایرانی- اسلامی ایران میان دانش آموزان ایرانی به موضوع موسیقی توجه ویژه ای داشته باشد.

وی افزود: قطعا در شرایطی که دولت با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کند، حرکت بخش خصوصی در حوزه فرهنگ و هنر با حمایت حامیان مالی و معنوی می تواند راهگشا باشد و امیدواریم همه عزیزانی که دغدغه آینده فرزندان و فرهنگ کشور را دارند در این مسیر یاری رسان باشند که این خود نوعی سرمایه گذاری برای آینده بهتر است.

سومین جشنواره و جایزه همایون خرم (نوای خرم) توسط موسسه فرهنگی- هنری رادنواندیش روزهای 15 تا 17 دی ماه در تالار وحدت برگزار می شود.

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری مهر

 

1 نظر

  1. TwiggyTwiggysays:

    Great hammer of Thor, that is porwlfuley helpful!

ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!