باکودکانی که اشتها به غذا ندارند چه کنیم؟

بازدیدکننده عزیز، هر کودک یک طبیعت و سرشتی دارد یکی چاق یکی لاغر و… این که والدین دوست دارند بچه زیاد غذا بخورد کاملا اشتباه می باشد. در صورت بی اشتهایی کودک باید به پزشک مراجعه نمود. اولین بررسی کنترل وزن و قد کودک است. کودکی که وزن و قد مناسب و نمودار رشد طبیعی دارد را نباید به اشتهایش کاری داشت. بعضی والدین اصرار میکنند که چیزی نمیخورد. ولی وقتی توضیح میدهیم که پس چطور وزن و قد کودک مناسب است، باز هم قبول نکرده و مرتب در حال تعویض پزشکند که باید یک شربت جهت افزایش اشتهای کودک بگیرند. یک عده هم میگویند اگر به زور به کودک غذا ندهیم از گرسنگی میمیرد. این افراد اصلا به خلقت خداوند اعتماد نداشته و فکر میکنند که مرکز هیپوتالاموس مغز که خداوند آفریده اشتباه کار میکند و آنها فقط درست فکر میکنند و باید به کودک به زور غذا داد.

در هیچ شرایطی چه بیماری و چه سلامت حق ندارید به کودک به زور غذا دهید و کودکی که وزن و نمودار رشد طبیعی دارد تنها دخالت والدین باید حذف تنقلات بی ارزش مانند آبمیوه های مصنوعی، شیرینی زیاد حتی شیر عسل .حذف شیشه و پستانک ، چیپس و پفک و… باشد.

حال اگر در بررسی پزشک مشخص گشت که کودک نمودار رشدی مناسبی ندارد، اینجا هم حق نداریم به اجبار غذا و شربت اشتها کودک را چاق نماییم. در اینجا باید علل کمبود وزن کودک بررسی گردد. اینجا پزشک باید دنبال علت کاهش وزن باشد نه اینکه با دادن یک شربت به اصطلاح اشتها آور صورت مساله را پاک نماید.

گاهی در بررسی آزمایشگاهی و رادیولو‍ژی انجام شده مشکلی وجود ندارد که در اینجا میتوان یک سری مکمل های حاوی روی و ویتامین به کودک داده و کالری غذای کودک را زیاد نمود. ولی اینجا هم دادن اجباری غذا به کودک حتی با وزن کم مطلاقا ممنوع است.و هیچ تاثیری در افزایش وزن کودک ندارد.

به عنوان مثال در زمانی که کودک دچار استفراغ است خود این مرکز کنترل اشتها در مغز کودک جهت استراحت دادن به سیستم گوارش کودک بدن را دچار بی اشتهایی می نماید که سیستم گوارش که در اثر بیماری دچار آسیب گشته است فرصت پیدا کند تا خودش را ترمیم نماید و این مکانیسم بخوبی این کار را انجام میدهد. حال خانواده به این مکانیسم آگاهی ندارد و فقط سعی میکند با خوراندن زورکی غذا به کودک و با اصطلاح تقویت کودک او را بهبود ببخشد و این سبب تشدید استفراغ و تاخیر بهبودی بیماری می گردد.

درصدی از داروهایی که با نامهای تجاری مختلف جهت افزایش اشتها بکار میرود حاوی تر کیبات سیپرو هپتادین است که به هیچ وجه توصیه نمی گردد. بعضی از داروها در اصل ترکیبات ویتامینی و اغلب حاوی زینک(روی) هستند که به عنوان اشتهاآ ور شناخته میشوند .مصرف این ترکیبات مانعی ندارد ولی باید خانواده توجیح شود که هدف از دادن این دارو چاق و پر خور کردن کودک به ضرب دارو نمی باشد بلکه هدف اینست که اگر کمبود ویتامینی در رژیم غذایی کودک وجود دارد جبران گردد.

بازدید کننده گرامی، کودکانی که مرتب والدینشان به آنها با اصرار و اجبار غذا میخورانند کودکانی بد خلق، لجباز، دارای مشکلات رفتاری زیاد و کم وزن هستند. دقیقا کودک لجبازی را از همین رفتار والدین می آموزد یعنی یاد میگیرد که والدین بر خلاف تمایل او به اجبار به او میخواهند نظرشان را تحمیل نمایند و او هم یاد میگیرد خلاف نظر والدین رفتار کند و علی رغم گرسنگی غذا نخورد. و این لجبازی به سایر رفتارهای کودک هم منتهی می شود.

قدیمها که خانواده های پر جمعیت و پر بچه بودند و امکانات رفاهی حالا مانند ماشین ظرفشویی و لباس شویی و… نبود و مادر ها فرصت اینکه با قاشق دنبال بچه ها بروند و التماس و منت کشی بکنند از بچه که یک قاشق بیشتر غذا بخورد نداشتند اینقدر مشکلات تغذیه ای نبود. به این موضوع فکر کرده اید؟ فکر نمی کنید این مشکلات رفتاری شایع امروزی حاصل رفتار اشتباه خودتان با کودک است؟

 

منبع دریافت این مطلب : پرنت یار

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!