مشکلات رفتاری دانش آموزان راهنمایی

بازدیدکننده عزیز، تغییراتی که در دانش آموزان ایجاد می شود سبب گیج شدن آن ها می گردد. همچنین معلمان و والدین را با دشواری هایی رو به رو می سازد. دانش آموزان دوره راهنمایی یا خود را هنوز بچه می بینند و به بزرگترها احتیاج دارند یا اینکه خود را خیلی بزرگ حس نموده و می خواهند مستقل باشند.

مشکلات رفتاری دانش آموزان راهنمایی

گاهی حرکات آنها سبب نگرانی بزرگتر ها می شود مثل بی قراری و ناآرامی. گاهی هم آنچنان به دوران کودکی خود بر می گردند که تفکرات و استدلال هایشان مثل کودکان است. مثلا گریه می کنند یا خیلی شجاع و بی باک به هر اقدامی دست می زنند.

نوجوانی دوره ای است که انسان برای به دست آوردن استقلال تمام سعی خود را به کار می گیرد و خود را از قید کودکی و وابستگی خلاص می نماید. ولی گاهی هم وابستگی نامعقولی به دلیل احساس عدم امنیت به بزرگترها نشان می دهد.

در این دوره سنی بچه ها علاقه ای به صحبت در مورد رشد و تغییراتی که در آنها ایجاد شده است ندارند و بسیار حساس و خرده گیر هستند. اگر عکس کودکی آن ها را کسی ببیند آزرده خاطر می شوند. این حرکات برای نوجوانان عادی بوده و لازمه سن آنهاست.

نوجوانان از خواندن کتب طنز بسیار لذت می برند و یا تمایل دارند یک فیلم کمدی را به دفعات ببینند. این عمل افکار و تخیلات آنها را زنده و مشغول می نماید.

در دوره نوجوانی گرایش به همسالان بیشتر شده و شروع به گروه بندی بین خودشان می کنند. برای آن ها پذیرفته شدن در یک گروه بسیار با اهمیت است. آن ها سعی می کنند از قوانینی که پدر و مادرها برایشان در نظر گرفته اند سرپیچی نمایند چرا که می خواهند قدرت خود را نشان داده و قدرت بزرگترها را بشکنند.

این حرکات و برخوردها لازمه شروع نوجوانی است و مانند کودکان که با بازی کردن مهارت های بزرگسالی را تمرین می کنند نوجوانان نیز با عمل هایی که به ظاهر غیر معقول به نظر می آید برای ورود به دنیای بزرگسالی تمرین می نمایند.

راهکارهایی برای کاهش مشکلات رفتاری دانش آموزان

گاهی وقت ها اختلالات هیجانی در دوره نوجوانی مربوط به مشکلات سلامت روان می باشد. اگر نوجوان مدت زیادی را افسرده، پرخاشگر و مضطرب باشد و از خود رفتارهای ناسازگارانه نشان دهد باید به روانشناس و روانپزشک مراجعه نماید.

نوجوانان به خودی خود در این دوره دچار عدم احساس امنیت هستند و اگر نزاعی بین والدین رخ دهد به این احساس افزوده شده و آن ها را آسیب پذیر خواهد ساخت.

دانش آموزان در این سن بسیار حساس هستند نمی توانند برخوردهای تند و خشن مانند تنبیه و بی توجهی معلم را قبول کنند. اگر دانش آموزی به اشتباه تنبیه شود هرگز آن را فراموش نمی کند و عکس العمل های خطرناکی نسبت به معلم نشان می دهد.

تغییرات هورمونی در این دوره آغاز می شود و به دنبال آن ترشح تستسترون در پسران و استروژن در دختران بالا می رود. قبل از این دوره در مورد مسائل جنسی باید آگاهی داده شود چرا که ترشح این هورمون ها باعث رفتارهای جنسیتی در نوجوانان می گردد. مراقبت در داخل و خارج از منزل به عهده والدین و در مدرسه به عهده معلمان می باشد.

در مورد رفتارهای ناسازگارانه و غیر منطقی و اختلالات رفتاری نیاز است که مداخله تخصصی و به موقع صورت گیرد.

با سپردن مسئولیت به نوجوانان استقلال آن ها را تقویت نمایید و وظایفی به او محول نمایید که مطمئن هستید از عهده انجام آن بر می آید.

مراقبت از دانش آموزان راهنمایی بسیار حساس است. چرا که آن ها در مقایسه با دانش آموزان دبیرستانی به دلیل عدم مهارت کافی اجتماعی بیشتر مستعد تجربه افسردگی و اختلالات عاطفی در واکنش به شرایط نامطلوب اجتماعی هستند.

در این دوره گروه همسالان باید جدی گرفته شود چرا که بیشترین تاثیر از این گروه می باشد. دوستانی که فرزندانتان برای خود برگزیده اند را بشناسید و در مورد آن ها با معلم صحبت نموده و سعی کنید با گروه آنها طرح دوستی بریزید.

معلمان و والدین باید ابزاری که دانش آموزان بوسیله آنها با دنیای بیرون ارتباط برقرار می نمایند را بشناسند و کار با آن ها را بلد باشند که بتوانند به طور غیر مستقیم آنها را در دنیای مجازی کنترل نمایند.

فاصله و ترس از والدین در این دوره می تواند یکی از عوامل گرایش نوجوانان به اعتیاد باشد. چرا که آن ها در این سن دچار حالات پرخاشگری و کنجکاوی می شوند.

نتیجه گیری:

دانش آموزان در این دوره مهارت های دبیرستانی ها را ندارند و در عین حال نمی توانند به اندازه کودکان دبستانی وابسته عمل نمایند. این دوره حساس با تعامل خانه و مدرسه می تواند به سلامت سپری گردد. بعضی اختلالات رفتاری در دوره راهنمایی طبیعی بوده و اقتضای این دوره سنی می باشد. ولی اگر ادامه یابد یک بیماری محسوب می گردد. دانش آموزان در این سن نیازمند به مراقبت معلمین و والدین هستند. اما توجه داشته باشید که این مراقبت ها باید بیشتر غیر مستقیم باشد تا آنها بتوانند استقلال را تجربه نمایند.

 

منبع دریافت این مطلب : پرنت یار

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!