چگونه ذهن برتر داشته باشیم

تنها کافی است تکنیک‌های خاصی را یاد بگیریم و به‌طور مرتب در زندگی خود از آن‌ها استفاده بکنیم. در این مقاله خواهیم خواند که چگونه ذهن برتر داشته باشیم.من همیشه شادی را به­‌عنوان نتیجه می­‌دیدم. یک پیگیری همیشگی که همه­‌ی اعمال و رفتار ما را هدایت می­‌کند. شادی چیزی است که ما سعی می­‌کنیم به آن برسیم و احتمالاً تنها دلیل زندگی ماست.

چگونه ذهن برتر داشته باشیم

آیا متوجه شدید که من الان چه­‌کاری کردم؟ من موفق شدم در دو جمله راز پشت دنیای «شادی» را فاش کنم. شادی یک طبیعت دوگانه دارد. به طور هم­‌زمان هم نتیجه است و هم محرک. یک مثال می‌زنم. من معمولاً سعی می کنم راه­‌هایی پیدا کنم که مفیدتر باشم و در نتیجه­‌ی آن شادتر. درحالی­‌که بهترین راه برای مفید­‌تر بودن، شادتر بودن است. متحیرکننده است، نه؟

البته گفتنش آسان است. بنابراین برای واضح‌­تر شدن موضوع برای شما و محسوس‌­تر شدن معنای حقیقی شادی، تصمیم گرفتم که 10 مورد از تاثیرگذارترین روش­‌های داشتن ذهنی برتر در هر زمان را بیان کنم.

1. در لحظه باشید

بازدیدکننده عزیز، در لحظه حاضر بودن عبارتی­ است که به‌­وسیله‌­ی اکهارت تُله (Eckhart Tolle) در پرفروش­‌ترین کتابش «نیروی حال» معرفی شد. من مطمئنم که بیش‌­تر شما یا آن­ را خوانده‌اید یا دربار‌‌‌ه‌­ی آن شنید‌ه‌­اید. اما معدود کسانی را می­‌شناسم که واقعاً آ‌‌‌‌ن ­را در زندگی به کار گرفته باشند. چیزی که اکهارت درباره‌­ی آن حرف می­‌زند، یکی از پیشگامانه­‌ترین ادراکاتی است که یک فرد می­‌تواند در زندگی‌اش به آن برسد.

ما زندگی‌مان را بر اساس اتفاقاتی که در گذشته افتاده و آنچه در آینده اتفاق خواهدافتاد بنا می‌کنیم. تله می­‌گوید: «اگر شما از شر همه­‌ی این افکار خلاص شوید و تنها بر زمان حال، یعنی درست همین الان، تمرکز کنید در همین لحظه‌ی کوتاه بسیار خوشحال­‌تر خواهید بود». کتابِ «نیروی حال» مانیفستی است برای اینکه ببینیم چطور در لحظه زندگی کنیم و چطور بر چیزهایی تمرکز کنیم که واقعاً اهمیت دارند.

2. خودتان را از «مشکلات زمینی» رها کنید

«هم­خونه‌ی من، دیشب ظرف­‌ها رو نشُسته‌­ و دوباره من مجبورم اینکارو بکنم.»

«رئیسم وظایف خسته کننده‌ای به من محوّل می­کنه؛ ازش متنفرم.»

«من هیچ دوستی ندارم؛ همه­‌ی کسانی که با آن­ها وقت می­‌گذرونم احمق‌اند.»

این­ها افکار غالب هستند. اینها افکار روزانه‌ای هستندکه مثبت­‌اندیشی شما را نابود می­‌کنند؛ مثل زالو به جان هیجانات شما می‌افتند و شما را از شاد­بودن دور می­‌کنند. من دوست دارم آن­‌ها را «مشکلات زمینی» بنامم؛ زیرا تنها کسانی که سطح فکری بالاتری نداشته‌­اند به این مسائل توجه می‌­کنند.

«مشکلات زمینی» بخش کامل زندگی هر شخص است. این مشکلات با محیط فعال می­‌شوند و با توجه زیاد وسعت می­‌یابند.

یک توصیه­‌ی مفید این است که: به این مشکلات بیش از حد اهمّیت ندهید!

3. مراقبه کردن

مراقبه به دو مورد بالا بسیار مرتبط است. مراقبه راهی عالی برای پاکسازی ذهن و خلاصی از افکار آزاردهنده‌­ی زندگی روزمرّه است. بیش‌تر افراد ­فکوری که می‌شناسم، مراقبه را جزءِ کارهای روزمرّه­‌ی خود قرار می­‌دهند. این کار به آن­ها کمک می­‌کند در لحظه زندگی کنند و بر کاری که انجام می‌دهند تمرکز بیشتری داشته باشند. آن­ها می­‌گویند مراقبه باعث می­‌شود شادی و معنای زندگی را پیدا کنند و هم‌زمان عصبانیت، استرس، افسردگی و خستگی خود را کاهش بدهند.

4. متکی به نفس باشید

چرا متکی به نفس بودن وقتی می­‌خواهیم ذهن برتر داشته باشیم مهم است؟

می‌­توانید سوالات زیر را از خود بپرسید:

تا­به­‌حال چند بار حالت عاطفی‌تان تحت تاثیر عوامل خارجی قرار گرفته‌­است؟ چند بار رفتار بد دیگران باعث ناراحتی شما شده­‌ است؟ هزاران بار، نه؟

دلیل این موضوع، عدم اتکای به نفس است. شما عادت کرده­‌اید در همه­‌ی جنبه‌­های زندگی خود به دیگران وابسته باشید. این موضوع برای حالت عاطفی هم صدق می‌­کند. به رفتارهای بد بی­‌توجهی کنید. آدمی باشید که افکار و موج مثبت­‌ ایجاد می‌کند و برای این کار به دیگران متکی نیست.

5. ذهن بازی داشته باشید، تفاوت­‌ها را بپذیرید

بیش­تر مردم نمی ­توانند بفهمند دنیای ما جای بسیار پیچیده­‌ای است. پیچیدگی آن در حدی است که تفسیرِ همه‌ی سیستم­‌های ذهنی و رفتارهای دیگران را برای ما غیر ممکن می‌سازد. این موضوع باعث می­‌شود اغلب منفی‌­بافی کنیم و با رفتارهای متفاوت مخالفت کنیم. بیایید دست از این کارها برداریم و تفاوت‌­ها را بپذیریم. بدیهی است که کنار آمدن با همه­‌ی افراد روی کره‌­ی زمین غیرممکن است.

اما تلاش کنید که ذهن بازتری داشته­‌باشید. باورتان نمی‌­شود که با این کار چقدر می‌توانید انسان‌­های فوق‌­العاده را به خودتان جذب ­کنید.

6. به درآمد خود متکی نباشید

قبول کنید که هر کاری یک روالی دارد. من می­‌دانم که شما اهداف و انگیزه­‌هایی دارید. اما برای رسیدن به آن­ها باید فرایند طولانی و نتیجه­‌بخشی را طی کنید. خودتان را از استرس وابستگی به درآمد رها کنید و در هر مرحله از مسیرتان به سمت هدف، حس خوبی داشته­‌باشید.

7. موزیکی گوش کنید که شما را هیجان‌­زده می­‌کند

در «برنامه‌­ریزی عصبی-کلامی» یک عبارت به اسم آنکراژ (تکیه­‌گاه ذهنی) وجود دارد. آنکورها محرک­‌هایی هستند که افکار و احساساتِ (مثبت یا منفی)‌ ما را برانگیخته می‌کنند.موسیقی یکی از قوی­‌ترین آنکورهای احساسی است.

مثلاً من عاشق موسیقی الکترونیکی هستم؛ چون وقتی به مهمانی­‌هایی با این موسیقی می­‌رفتم به من خیلی خوش می­‌گذشت. من در این مهمانی‌­ها، افراد فوق‌­العاده‌­ای را ملاقات کردم که باعث شدند ذهن من این نوع موسیقی را با لحظات شاد مرتبط کند.

به شما هم توصیه می­‌کنم همین کار را بکنید. موزیکی پیدا کنید که شما را هیجان­‌زده می‌­کند و به یاد اوقات خوش می‌­اندازد. این موسیقی را در برنامه‌­ی روزانه­‌ی خود قرار دهید. یعنی حداقل در طول روز دو ساعت، هم‌زمان با انجام کارهای دیگرتان به این موسیقی گوش کنید. مخصوصاً اگر کارهای‌تان استرس­‌زا و خسته‌کننده هستند.

8. لبخند بزنید

ران گاتمن در سخنرانیِ خود در کنفرانس TED، با موضوع «قدرتِ پنهان لبخند»، باعث شد من بفهمم که لبخند زدن چقدر می­‌تواند قدرت‌مند و تاثیرگذار باشد. بنابراین من این کار را تمرین کردم و نتیجه‌اش را هم دیدم!

احساس سلامتی، جوانی و جذابیت و شادی می­‌کردم. پیشنهاد می‌­کنم شما هم همین کار را بکنید. سعی کنید همیشه لبخند بزنید. مثل جورج کلونی لبخند بزنید. در آینه نگاه کنید و ببینید با لبخند چقدر فوق­‌العاده به نظر می‌­آیید. قدرت لبخند را بپذیرید و بگذارید دنیا از انرژی مثبت شما لذت ببرد.

9. مسائل را زیاد جدی نگیرید

می­‌دانم که عبارت «مسائل را زیاد جدی نگیرید.» پیش پا افتاده و معمولی به نظر می­‌رسد. می­‌دانم که شما همیشه آن­ را می­‌شنوید. اما من یک چیز دیگر را نیز می‌­دانم؛ دانستن اینکه انجام کاری خوب است لزوما منجربه عمل کردن به آن نمی‌شود. کسانی که واقعاً این عبارت را در زندگی خود به­‌کار می‌­برند، کسانی هستند که به نتیجه می‌­رسند.

بنابراین وقت خود را برای این‌­که دیگران چه فکری راجع به شما می‌­کنند، هدر ندهید و ببینید شما راجع به خودتان چه فکری می‌­کنید. منظورم این است که شما یک فرد فوق‌­العاده­‌اید که می­‌توانید به هرچیزی که به آن فکر می کنید برسید.

من مطمئنم می‌­توانید این کار را انجام بدهید. ما تنها یک بار زندگی می­‌کنیم، پس از این فرصت استفاده کنید.

10. ورزش کنید و بیش­تر بخوابید

فکر می‌کنم ذکرِ فواید بی‌شمار ورزش کردن و بیش­تر خوابیدن در این­جا بی‌فایده باشد. زیرا همه­‌جا به‌­اندازه­‌ی کافی در مورد آن صحبت شده­‌ است. اما برای غلبه بر افسردگی و بالا بردن توان مغزی، این دو عامل مفید خواهندبود و بر سلامت و شادبودن شما تاثیر زیادی خواهند گذاشت.

هر چیزی که در این مقاله گفتم اطلاعات عمومی است. چیزهایی است که از کودکی می‌­آموزیم. اما همان­طور که گفتم اغلب به آن­ها عمل نمی­‌کنیم. وقتی به ذهن خود مسلط باشید و این موارد را در زندگی خود رعایت کنید، می­‌توانید به شادبودن و موفقیت در آینده خوش‌بین باشید.

 

منبع دریافت این مطلب : سلامتی

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!