تحصیل 350 هزار دانش آموز در 2000 هزار مدرسه شبانه روزی

علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در خصوص «وضعیت مدارس شبانه‌روزی»، اظهار داشت: مدارس شبانه‌روزی یکی از راه‌حل‌ها برای ایجاد دسترسی به آموزش در مدارس است.

وی ادامه داد: در دوره اول و دوم متوسطه، در مناطقی که نمی‌توانیم مدرسه روزانه تشکیل دهیم، این مدارس ایجاد می‌شود؛ اگرچه تاکید بر حضور دانش‌آموز در مدرسه روزانه است.

زرافشان افزود: طرح دیگر، روستا مرکزی است تا وسیله ایاب و ذهاب باشد و دانش‌آموزان به مدرسه و خانه رفت و آمد کنند، اما در بخشی از کشور تردد دشوار و صعب‌العبور است و مجبور هستیم دانش‌آموزان را به مدارس شبانه‌روزی بیاوریم.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در متوسطه دوم در سال تحصیلی 92-91، 984 مدرسه شبانه‌روزی داشتیم که در حال حاضر به 805 مدرسه رسیدیم و کاهش داشته است.

وی یادآورشد: جمعیت دانش‌آموزی مدارس شبانه روزی از 130 هزار دانش‌آموز به 70 هزار دانش‌آموز رسیده است و این کاهش یعنی پوشش تحصیلی بیشتر شده است و در جاهایی که مدرسه نبوده است، مدرسه ایجاد کردیم و دانش‌آموزان می‌توانند در مدرسه عادی تحصیل کنند.

زرافشان اضافه کرد: در حال حاضر این 805 مدرسه را در دوره دوم متوسطه داریم و نزدیک به 1200 مدرسه در دوره اول متوسطه وجود دارد که در مجموع نزدیک 350 هزار دانش‌آموز در این دو سال تحصیل می‌کنند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش متذکر شد: برای تغذیه دانش‌آموزان ردیف مستقل بودجه‌ای در قانون بودجه داریم که هر ساله به تعذیه آنها اختصاص پیدا می‌کند، اما 2 سال است که یک کمیته‌ای در وزارتخانه با عنوان مناطق محروم تشکیل شده است و همه دستگا‌ه‌ها که به نوعی کار حمایتی انجام می‌دهند، عضو آن هستند؛ مانند کمیته امداد، بهزیستی، معاونت مناطق محروم ریاست جمهوری و بنیاد مستضعفان.

وی عنوان کرد: سال 94 یک بسته غذای 30 هزار تومانی به تغذیه مدارس شبانه‌روزی اختصاص دادیم و در حال حاضر نیز مبلغ ریالی به ازای تامین مواد غذایی با ارزش 11 میلیارد تومان اختصاص داده و به ادارات کل استان‌ها داده‌ایم.

زرافشان ابزار داشت: در حال حاضر موسسه خدمات علمی رزمندگان و بنیاد علوی هر سال تعدادی از دانش‌آموزان ما را تحت پوشش قرار می‌دهد که گفتیم مدارس شبانه‌روزی را پوشش دهید.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: اگر بخواهیم مدارس شبانه‌روزی را خوب اداره کنیم؛ برای نمونه گفتیم هزینه صبحانه برای هر نفر باید 1200 تومان، نهار 2800 و شام 2300 تا 2500 تومان و میان وعده برای هر نفر 900 تا 1000 تومان باشد و جمع تغذیه هر دانش‌آموز 7200 تومان برای متوسطه اول و 7700 تومان برای متوسطه دوم باشد.

وی تصریح کرد: اگر سرانه غذایی دانش‌آموزان در روز به این عدد رسید؛ یعنی شرایط خوبی داریم؛ ضمن اینکه هزینه بهداشت نیز باید 25 هزار تومان باشد.

زرافشان خاطرنشان کرد: قبلاً مصوبه‌ای بود که مدارس شبانه‌روزی در خصوص هزینه‌های خود، از یارانه برخوردار بودند، اما وقتی که یارانه‌ها قطع شد، این نیز قطع شدکه در تلاش هستیم سیستم‌های حمایتی را جایگزین آن کنیم.

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!