فایده های خواندن کتاب بر جسم کودکان

خواندن به کودکان کمک می‌کند بهتر «ببینند»

کودکان به شکل خودآگاه یا ناخودآگاه، در خیالات خود داستان‌ها را بازی می‌کنند و این می‌تواند تخیلات آنان را پرورش دهد. سوال‌هایی درباره‌ی اینکه «چه چیزهایی شبیه هم هستند» از کودکتان بپرسید؛ اینچنین کودک شما می‌تواند جزئیات بیشتری را تجسم کند.

کتاب‌ها حواس کودکان را تقویت می‌کنند

خواندن واژگانی مانند «سیر» می‌تواند بوی آن را در شامه‌ی کودک تداعی کند همانطور که استعاره‌ای مانند «فرد لزج» یک بافت و سطح لیز را به خاطر کودک می‌آورد. بنابراین خواندن برای کودک می‌تواند حواس پنج‌گانه او را تحریک و تقویت کند. کارشناسان بر این عقیده‌اند که ممکن است خواندن، تجربه‌ای غنی‌تر و عمیق‌تر از داستان‌ و حتی از جهان به کودکان بدهد.

خواندن کودک را به حرکت وامی‌دارد

هنگامی که ما داستانی را با چشمانمان می‌بینیم و می‌خوانیم مانند «علی به توپ لگد زد»، به صورت خودکار آن کار را در خیال خود نیز انجام می‌دهیم. اجرای یک کار در ذهن، توانایی شما را در انجام آن به شکل فیزیکی نیز ارتقا می‌دهد (به این دلیل است که ورزشکاران می‌توانند با تصور کردن، توانایی خود را در بازی بالا ببرند).

کتاب‌ها منجر به رشد سلول‌های مغزی می‌شوند

کسانی که کتاب خواندن برایشان چالش‌برانگیز است، در برخی از بخش‌های مغزشان سلول‌های کمتری دارند. اما یک بررسی نشان می‌دهد که پس از 6 ماه مطالعه‌ی روزانه، نقاط ضعیف در مغز کودکان تقویت می‌شوند طوری که مغز آن‌ها دقیقا شبیه مغز کودکانی می‌شود که مهارت‌های خواندن بهتری دارند.

قلب کودک شما با کتاب بزرگ‌تر می‌شود

کودکان پیش‌دبستانی که داستان‌های بیشتری را می‌شنوند، احساسات بیشتری در آنان بروز می‌کند؛ چراکه در کتاب‌های کودکان، شخصیت‌های داستان‌ها به راحتی احساسات خود را آشکار می‌کنندو همچنین پدران و مادران نیز تمایل به صحبت با کودکان درباره‌ی احساسات شخصیت‌های داستان دارند.

 

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!