نباید به برگزاری آزمون ورودی تیزهوشان در پایه ششم اصرار کرد

به گزارش تیزلند، به نقل از خبرگزاری فارس، رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، در برنامه پرسشگر با بیان اینکه ما به تفاوت ذاتی دانش‌آموزان از نظر هوش و شرایط اعتقاد داریم، اظهار داشت: با وجود این تفاوت‌ها می‌توان بنابر هوش و استعداد هر فرد، فرصت‌های یادگیری متفاوت ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه با جداسازی و تفکیک دانش‌آموزان مخالف هستم، افزود: سبک موجود راه درستی نیست و نگاه سازنده این است که نگرش ما نسبت به وضع موجود عوض شود و منتظر آماده شدن همه شرایط برای تغییر وضع هم نباشیم.

حکیم‌زاده اضافه کرد:‌ دو شهر اول جهان در زمینه شرایط زندگی ملبورن و وین هستند و مهم‌ترین شاخص آنها فراهم آوردن شرایط راحت برای زندگی معلولان است تا آنها هم بتوانند از امکانات زندگی به نحو شایسته استفاده کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: جدا کردن تیزهوشان از سایر افراد، اولین آسیب را برای خود دانش‌آموز دارد؛ اگر او واقعاً تیزهوش باشد، فرصت شرایط زندگی عادی را تجربه نمی‌کند و به جای علاقه برای خدمت به جامعه، متوقع خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه برخی دانش‌آموزان واقعاً تیزهوش نیستند و صرفاً سخت‌کوشند، گفت: به دلیل استاندارد نبودن آزمون ورودی تیزهوشان هر فردی که در آن مدارس پذیرفته می‌شود، صرفاً تیزهوش نیست و با ورود به این مدرسه، برچسب تیزهوش می‌خورد و انتظار جامعه از او بالا می‌رود و به این ترتیب دچار آسیب می‌شود.

حکیم‌زاده با بیان اینکه به غنی‌سازی محیط آموزشی به جای جداسازی معتقدم، اظهار داشت: ما در 6 سال اول دوره ابتدایی ارزشیابی توصیفی داریم و سپس برای ورود به مدارس استعدادهای درخشان آزمون تستی می‌گیریم در حالی که دانش‌آموزان را برای این شرایط آماده نکرده‌ایم.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش ابراز داشت: نباید به برگزاری آزمون ورودی تیزهوشان در پایه ششم اصرار کرد و می‌توان آن را به پیش از متوسطه دوم موکول نمود.

وی عنوان کرد: با جهش تحصیلی موافق نیستم، آنچه در سند تحول بنیادین تصریح شده است، حرکت به سوی آموزش فراگیر است و اگر به دنبال تمدید وضع موجود باشیم گام‌های لازم را برنمی‌داریم.

حکیم‌زاده با بیان اینکه با تست زدن فرصت‌های خوب کودکی کردن را از دانش‌آموز 12 ساله می‌گیریم، عنوان کرد: در برخی کشورها معلم‌های آموزش‌دیده، دانش‌آموز تیزهوش را تعیین می‌کنند و دیگر آزمونی گرفته نمی‌شود.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!