فشار اجتماعی مانع تعطیلی مدارس استعدادهای درخشان است

به گزارش تیزلند، به نقل از خبرگزاری فارس، مجید قدمی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در برنامه پرسشگر با بیان اینکه اصل بر تحصیل همه دانش‌آموزان در مدارس عادی است، اظهار داشت: ما تفاوت‌های فردی را قبول داریم، اما مخالف جداسازی دانش‌آموزان هستیم که البته این مسئله خط قرمزی دارد و این است که برخی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه امکان تحصیل در مدارس عادی را ندارند.

وی افزود: حضور برخی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی ممکن است برای خود آنها و یا سایر دانش‌آموزان ایجاد اختلال کند و نمی‌توان تمام آنها را تحت آموزش تلفیقی آورد.

قدمی با بیان اینکه حدود 130 هزار دانش‌آموز استثنایی در کشور تحصیل می‌کنند، اضافه کرد: 73 هزار نفر از این دانش‌آموزان به مدارس استثنایی می‌روند و 55 هزار نفر تحت پوشش آموزش‌های تلفیقی قرار دارند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور خاطرنشان کرد: حضور دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در کنار سایر دانش‌آموزان، نیازمند شرایطی است که لازم است فراهم شود.

وی تصریح کرد:‌ در ارتباط با فضای آموزش، برنامه‌ریزی‌های مناسبی صورت گرفته است اما مهم این است که فرهنگ مدارس برای حضور دانش‌آموزان با نیازهای ویژه آماده شود.

قدمی دانش‌آموزان نیمه‌بینا، نیمه‌شنوا و دارای مشکلات حرکتی را دانش‌آموزانی دانست که می‌توانند تحت آموزش تلفیقی قرار بگیرند و بیان داشت: ما این دانش‌آموزان را معمولاً به مدارس عادی راهنمایی می‌کنیم و برای آنها یک معلم رابط در نظر می‌گیریم که برای این معلم برای پذیرفتن این مسئولیت تشویق‌هایی نیز وجود دارد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به اینکه دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی 30 نمره هوشی از دانش‌آموزان عادی پایین‌تر هستند، گفت: این دسته از دانش‌آموزان و دانش‌آموزان چند معلولیتی را نمی‌توان به مدارس عادی هدایت کرد زیرا برخی از آنها باید با معلم متخصص و تراکم جمعیتی بسیار پایین آموزش ببینند.

وی با بیان اینکه ایده‌آل نهایی این است که تعداد دانش‌آموزان مدارس استثنایی تا حد زیادی کاهش پیدا کند،‌ خاطرنشان کرد: تجربه جهانی این است که ما دانش‌آموزان را جدا نکنیم و تنها کسانی که به آموزش‌های ویژه‌ای احتیاج دارند با حداقل تعداد جداسازی شوند.

قدمی تصریح کرد: یکی از روش‌های جایگزین آزمون استعدادهای درخشان جهش تحصیلی است که بر اساس آزمون‌های هوشی استانداردشده صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به اینکه سالانه 900 تا هزار نفر متقاضی جهش تحصیلی هستند، ابراز داشت: از این تعداد 550 نفر پذیرفته می‌شوند و پیشرفت تحصیلی و آزمون هوشی در پذیرش آنها مدنظر قرار می‌گیرد.

وی به 200 هزار متقاضی آزمون مدارس استعدادهای درخشان اشاره کرد و گفت: از این تعداد تنها 3 تا 4 هزار نفر پذیرفته می‌شوند که برای دانش‌آموزان پذیرفته نشده در آن سن پایین بسیار آسیب‌زاست.

قدمی بیان داشت: باید تغییر بینش در خانواده‌ها ایجاد شود زیرا فشار اجتماعی اجازه نمی‌دهد به راحتی مدارس استعدادهای درخشان تعطیل شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اضافه کرد: در برخی روستاها به دلیل نبود امکانات برخی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به مدارس عادی می‌روند که اتفاقاً از برخی جهات تجربه مثبتی در این زمینه به شمار می‌رود.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!