هدایت تحصیلی سال آینده به پایه هشتم می رسد

به گزارش تیزلند، به نقل از ایسنا، مهدی فیض در جمع خبرنگاران در مورد نخستین جلسه هم‌اندیشی مدیران سازمان‌های دانش آموزشی کشور که به مدت سه روز در محل پلاژ فرهنگیان خزرآباد ساری در حال برگزاری است، اظهار کرد: در تابستان امسال دو گونه برنامه با عنوان اوقات فراغت برای دانش آموزان طراحی شده است و حدود 35 هزار پایگاه تابستانی نیز فعال می شود.

وی با بیان اینکه تعداد این پایگاه‌ها در سال جاری نسبت به سال گذشته با رشد 20 درصدی همراه بوده است، تصریح کرد: برنامه‌ها و فعالیت‌های پایگاه‌های تابستانه، جنبه‌های هنری، ورزشی و متکی بر مهارت است و مدرک مهارت آموزی نیز با هماهنگی فنی و حرفه ای دریافت تا با ایجاد توان شغلی در دانش آموزان، پس از مهارت درآمد به دست آوردند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: خانواده‌ها در این برنامه‌ها همراه دانش آموزان شرکت کنند تا سال تحصیلی با این سه ماه تابستان مکمل هم باشند و تربیت متوازنی در همه ابعاد برای یک انسان فرهیخته که نیاز یک جامعه است به دست آید.

فیض با اشاره به اینکه در مجموعه فعالیت‌های درون مدرسه ای چهار تشکل فعال وجود دارد که مهم‌ترین آن سازمان دانش آموزی است، خاطرنشان کرد: تشکل‌های بسیج دانش آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی و هلال احمر جمهوری اسلامی از دیگر تشکل‌های مهم دانش آموزی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه تلاش می‌شود این سازمان در جایگاه اصلی خود قرار گیرد، افزود: سازمان دانش آموزی محور فعالیت‌های فوق برنامه خارج از مدرسه بوده و هر آنچه که به عنوان فعالیت برون مدرسه ای برای دانش آموزان قابل طراحی است باید برای برگزاری در سازمان دانش آموزی و تشکل‌های سه گانه دیگر نیز باشد.

رئیس سازمان دانش آموزی وزارت آموزش و پرورش، تصریح کرد: با توجه به ماهیت ساختاری سازمان که یک نهاد دولتی است، در برنامه ریزی و تصمیم گیری بسیار منعطف بوده و در صورت لزوم می تواند ساختار و مرکزی اضافه کرده و به جذب نیرو اقدام کند.

فیض، با بیان اینکه در حال حاضر سازمان دانش آموزی 800 هزار عضو در کشور دارد، ابراز امیدواری کرد: این سازمان با جذب عضو در درونمدارس و بیرون از طریق فعالیت‌هایی خود، دانش آموزان بیشتری را زیر پوشش قرار دهد.

وی درباره وضعیت هدایت تحصیلی در سال تحصیلی جدید، گفت: هدایت تحصیلی مهم‌ترین اقدامی است که معاونت پرورشی دنبال می‌کند و تاکنون 970 هزار نفر از دانش آموزان اطلاعات خود را وارد سامانه کردند و برخی مناطق اطلاعات آموزشی آنان تکمیل شده و فرم هدایت تحصیلی برای عرضه به دانش آموزان آماده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، در ادامه تصریح کرد: پیش بینی می‌شود تا 20 تیرماه اطلاعات تمامی مناطق کامل می‌شود، همچنین امسال هدایت تحصیلی جنبه توصیه‌ای دارد و الزامی در آن نیست و دانش آموز بر اساس اولویت هایی که به آن‌ها اعلام می‌شود می‌تواند ثبت نام کند.

فیض با بیان اینکه محدودیت ظرفیت در برخی مناطق و در برخی از رشته‌ها به ویژه تجربی وجود دارد، افزود: هر دانش آموزی که به لحاظ علمی قوی‌تر باشد در اولویت بوده و در این راستا متناسب با تعداد ظرفیت پذیرش انجام می شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: هدایت تحصیلی که در حال حاضر انجام می‌شود کامل نیست و این فرآیند باید از مقطع دبستان آغاز شود.

وی افزود: موضوعی به نام طرح جامع هدایت تحصیلی در دست تدوین است که در آن، هدایت تحصیلی از مقطع دبستان با شناسایی استعدادهای دانش آموزان آغاز و با اجرای آن هدایت تحصیلی بر اساس یک پیشینه چندساله توصیه شده و هم نظارت علمی بیشتر قابل دفاع باشد.

فیض، با بیان اینکه هدایت تحصیلی در پایه نهم بحث ناقصی است، گفت: برای هدایت تحصیلی جدید باید سالانه دامنه هدایت تحصیلی توسعه یابد. با توجه به اینکه امسال هدایت مخصوص پایه نهم است، سال آینده برای پایه هشتم و نهم و سال پس از آن برای پایه‌های پایین‌تر انجام تا به مقطع ابتدایی برسد.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!