کدام رشته تحصیلی را انتخاب می کنید؟

 انتخاب رشته تحصیلی توسط دانش‌آموزان در پایان پایه نهم و در بدو ورود به پایه دهم، به عنوان یکی از مهم‌ترین تصمیمات آنهاست و این روزها اوج فعالیت دانش‌آموزان پایه نهم در رسیدن به نتیجه مطلوب در انتخاب رشته تحصیلی است. دانش‌آموزان با انتخاب رشته، مسیر تحصیلی خود را انتخاب می‌کنند و به تحصیلات خود در این مقطع ادامه می‌دهند. رشته تحصیلی اگر درست و صحیح انتخاب شود، می‌تواند زمینه دانش و توانایی را فراهم کند.

در انتخاب درست، باید ویژگی‌های دانش‌آموز از جمله میزان بهره هوشی، نمرات تحصیلی، نقاط ضعف و قوت در دروس مختلف، استعداد و میزان علاقه مندی مورد بررسی قرار بگیرد.

اگر دانش‌آموز بتواند رشته‌ای را انتخاب کند که با توانایی‌ها و علاقه‌هایش مطابقت داشته باشد تا حد زیادی توانسته در مسیری قدم بردارد که به موفقیت ختم می‌شود. میزان علاقه‌مندی هر قدر در رشته انتخابی بیشتر باشد، باعث تلاش و کوشش بیشتر برای رسیدن به هدف می‌شود.

برای آشنا ساختن دانش‌آموزان با رشته‌های تحصیلی به تبیین رشته‌های تحصیلی در دوره دوم متوسطه می‌پردازیم تا دانش‌آموزان با چگونگی تحصیل در این شاخه‌ها و رشته‌ها آشنا شوند.

شاخه‌های تحصیلی که هر یک از دانش‌آموزان در دوره دوم متوسطه می‌توانند انتخاب کنند، عبارتند از: 1.شاخه نظری 2.شاخه کاردانش 3.شاخه فنی و حرفه‌ای، که هر یک از این شاخه‌ها به رشته‌های متفاوتی تقسیم می‌شوند.

شاخه نظری، شامل 4 رشته «ریاضی فیزیک»، «علوم تجربی»، «ادبیات و علوم انسانی» و «معارف اسلامی» است.

**رشته ریاضی فیزیک

همانطور که از اسم این رشته پیداست، دروس اصلی و مهم این رشته، دروس ریاضی و فیزیک است. دانش ریاضی از پیش نیازهای اصلی برای موفقیت در این رشته محسوب می‌شود؛ بنابراین دانش‌آموزانی که وارد رشته ریاضی و فیزیک می‌شوند، باید به درس ریاضی علاقه مند باشند و توانایی لازم برای یادگیری مطالب مربوط به این درس را داشته باشند.

یکی دیگر از پیش زمینه‌های لازم در این رشته، قوی بودن دانش‌آموز در درس فیزیک و شیمی است؛ از آنجایی که اکثر رشته‌های دانشگاهی مربوط به این رشته در دو درس ( فیزیک – شیمی) دارای ضرایب بالایی هستند؛ بنابراین قوی بودن دانش‌آموز در این دروس بسیار مهم است.

تجربه نشان می‌دهد دانش‌آموزانی که بهره هوشی (توانایی ذهنی ) بالا و سرعت عمل ذهنی خوبی دارند، موفقیت بیشتری در این رشته به دست می‌آورند.

قدرت تجزیه، تحلیل و تجسم اجسام فضایی (تصور اشکال و اجسام در ذهن ) از دیگر توانایی‌های لازم برای توفیق در این رشته است.

نام رشته ریاضی فیزیک، با رشته‌های فنی و مهندسی دانشگاه‌ها عجین شده است؛ بنابراین اکثر مشاغل فنی و مهندسی؛ مانند رشته‌های مکانیک، برق و قدرت، رایانه، مهندسی مواد، فیزیک، ریاضی، مهندسی صنایع و .. از طریق تحصیل در رشته ریاضی و فیزیک قابل دسترسی خواهد بود.

** رشته علوم تجربی

برای موفقیت در این رشته قوی بودن در درس‌های علوم تجربی متوسطه اول، علوم زیستی ، ریاضی و شیمی از اهمیت خاصی برخوردار است. دانش‌آموزانی که به ساختمان بدن موجودات زنده علاقه مند هستند و از مطالعه طبیعت (گیاه، جانوران و محیط زیست) لذت می‌برند، می‌توانند در این رشته موفقیت به دست بیاورند.

یادگیری مطالب زیست شناسی نیاز به حافظه قوی دارد؛ یعنی دانش‌آموز باید بتواند بسیاری از موضوعات دانش زیست شناسی را در ذهن تجسم کرده و به خاطر بسپارد.

همچنین افرادی که علاقه زیادی به کارهای آزمایشگاهی دارند و توانایی‌های لازم را در این خصوص دارا هستند، از کسانی محسوب می‌شوند که می‌توانند موفقیت‌هایی در این رشته به دست بیاورند.

از نظر تنوع رشته‌های دانشگاهی، گروه علوم تجربی دارای جایگاه خوبی است. نکته جالب توجه آنجاست که اکثر افرادی که این رشته را انتخاب می‌کنند به رشته پزشکی علاقه مند هستند، اما باید توجه داشت که ظرفیت دانشگاه‌ها در این زمینه محدود است.

از جمله مهمترین رشته‌های انتخابی دانش‌آموزان متقاضی تحصیل در رشته علوم تجربی، رشته‌هایی مانند پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی، علوم آزمایشگاهی، پرستاری، مامایی، رادیولوژی ، پیراپزشکی و.. است بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی این گروه در مراکز درمانی و بهداشتی مشغول به کار می شوند.

**رشته علوم انسانی

برای توفیق در این رشته علاوه بر علاقه مندی به علوم انسانی و قدرت حافظه خوب، توانایی علمی در دروسی مانند ادبیات، عربی، تاریخ، جغرافیا، فلسفه و منطق و مطالعات اجتماعی از نیازهای اصلی به حساب می‌آیند.

زبان و ادبیات ملل مختلف، ادیان و مذاهب مختلف، حقوق، علوم ورزشی، باستان شناسی، تاریخ، جغرافیا، اقتصاد، جامعه شناسی، علوم اجتماعی و مردم شناسی، علوم سیاسی، روان شناسی،فلسفه و منطق، مدیریت بخش‌های مختلف اقتصادی، بازرگانی و دولتی، مسایل مربوط به خانواده و علوم تربیتی از محورهای اصلی این رشته محسوب شده و به عنوان رشته‌های دانشگاهی مرتبط با این رشته به حساب می‌آیند.

**رشته علوم و معارف اسلامی

دانش‌آموز در این رشته، با دروس و مباحث اصلی از قبیل اصول فقه، معارف اسلامی، تفسیر قرآن، اخلاق اسلامی، مبادی العربیه، آشنایی با قرآن و... آشنا می‌شود و باید به زبان و ادبیات عرب مسلط بوده و به آن علاقه‌مند باشد؛ چرا که برای ورود به وادی قرآن و حدیث و مطالعه تاریخ و تمدن کشورهای مسلمان و کتب عرفانی و فلسفه اسلامی و یا تحقیق و مطالعه بر روی فقه و مبانی حقوق اسلامی، آشنایی با زبان عربی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

فارغ‌التحصیلان این رشته مجاز خواهند بود تا در رشته‌های دانشگاهی مربوط به گروه ادبیات و علوم انسانی ادامه تحصیل بدهند. همچنین برخی از موسسات آموزش عالی خاص مانند دانشگاه علوم و حدیث، از بین داوطلبین مذکور برای ادامه تحصیل در رشته‌های مذهبی و اسلامی دانشجو می‌پذیرند.

**شاخه‌ فنی و حرفه‌ای

شاخه‌ فنی و حرفه‌ای در مقطع تحصیلی متوسطه‌ شامل سه زمینه‌ «صنعت»، «خدمات» و «کشاورزی است» و هر زمینه دارای چندین رشته است و در نهایت 41 رشته در این شاخه در هنرستان‌ها فعال است.

مراکز و واحد‌های آموزشی مجری این شاخه «هنرستان» و دانش‌آموزان آن «هنرجو» و دبیران تخصصی آن «هنر‌آموز» نامیده می‌شوند.

از اهداف اصلی شاخه‌ فنی‌ و حرفه‌ای، استقلال فکری و ایجاد زمینه‌ خلاقیت و نوآوری، شناخت بهتر استعداد و علاقه‌ هنرجویان و ایجاد زمینه‌ مناسب برای هدایت آنان به سمت اشتغال مفید است.

رشته‌هایی مانند نقشه کشی، الکتروتکنیک، مکاترونیک، نقشه کشی عمومی ، گرافیک، حسابداری بازرگانی، ساخت و تولید، موسیقی، صنایع چوب، صنایع فلزی، سینما، نقاشی، تاسیسات و کودک یاری و طراحی دوخت، ویژه(دختران) از جمله رشته‌های این شاخه است.

**شاخه‌ کاردانش

این شاخه که محصول تغییر نظام آموزشی است، با هدف تامین نیروی کار نیمه ماهر راه اندازی شده است. برای انتخاب رشته‌های این شاخه هم یکسری شرایط نمره‌ای وجود دارد . اما مهم تر از آن لازم است بدانید که در این شاخه بیشتر ساعت‌های درسی در کارگاه می گذرد .

به عبارتی درس‌های نظری به مراتب کمتر است؛ بنابراین لازم است که دانش‌آموزان از مهارت لازم در به کارگیری اندام‌های حرکتی مانند دست و پا و یا سلامت چشم برخوردار باشند تا در کسب رشته مورد نظر با مشکل مواجه نشوند.

در مقطع تحصیلی متوسطه‌ آموزش و پرورش شامل سه زمینه‌ «صنعت»، «خدمات» و «کشاورزی» است. دانش‌آموزانی که قصد دارند هرچه سریع تر جذب بازار کار شوند، به این شاخه هدایت می‌شوند و در این شاخه، 150 رشته تحصیلی وجود دارد.

زمینه صنعت، هفت گروه و 19 زیر گروه دارد. رشته‌های این زمینه در گروه‌های زیرشامل برق: «الکترونیک، و کامپیوتر» عمران: «ساختمان»، «معماری» مکانیک: «سازه‌های فلزی»، «ساخت و تولید»، «صنایع چوبی»، «تاسیسات»، «عیب یابی و تعمیر»، «معدن»، «نساجی»، «چاپ»، «متالوژی و مدلسازی» صنایع دستی: «هنر و نشر»، «صنایع دستی» سرامیک: «صنایع شیشه ای»، «سفالگری»، شیمی: «شیمی صنعتی»،پوشاک: «خیاطی»، کشاورزی: «ماشین‌های کشاورزی»، « امور دامی و طیور» امور زراعی و باغی:«زراعت، باغبانی»، «صنایع غذایی» «جنگل و مرتع»،«شیلات» ،«حشرات مفید» (پرورش کرم ابریشم)

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!