استفاده از «شهریه» در مدارس هیات امنایی تخلف است

به گزارش تیزلند، به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، مرضیه گُرد معاون وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران در خصوص روند نظارت بر مدارس هیات امنایی، اظهار داشت: ما برای بررسی وضعیت مدارس هیات امنایی، اقدامات جدی از سال گذشته شروع کردیم؛ متاسفانه علت تاسیس مدارس هیات امنایی با آنچه اکنون در برخی از این مدارس انجام می‌شود، فاصله زیادی دارد.

وی ادامه داد: هدف از تاسیس مدارس هیات امنایی طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، استفاده از مشارکت‌های مردمی برای خودگردان کردن مدرسه است اما متاسفانه روند تشکیل مدارس هیات امنایی در خیلی از جاها رعایت نشده است.

گُرد در خصوص روند ایجاد مدارس هیات امنایی گفت: در ابتدا مدرسه باید پیشنهاد خود را مبنی بر اینکه افرادی هستند که می‌توانند کمک کنند و منابع مالی مدرسه را تامین کنند، ارائه کند و در شورای آموزش و پرورش استان باید صلاحیت اعضای هیات امنا و توانایی‌های مالی این افراد، تایید شود.

وی افزود: ممکن است خود افراد توانایی مالی نداشته باشند ولی متعهد شوند که از رو‌ش‌های دیگری بتوانند منابع مالی مدرسه را تامین کنند و کلاس‌های فوق‌برنامه علاوه بر آنچه در مدرسه هست به مردم ارائه بدهند؛ به عبارتی فضا و منابع مالی را داشته باشند و با رضایت انجمن اولیا و مربیان و هیات امنا به مردم ارائه کنند و البته فعالیت‌ها اختیاری باشد.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی ادامه داد: متاسفانه در برخی از مدارس در بعضی استان‌ها مشاهده کردیم که اینگونه عمل نشده است و حتی برخی مدارس فاقد مجوز شورای آموزش و پرورش بودند و محل تامین منابع را فقط دریافت پول از اولیا دیدند و جالب است که وزارت آموزش و پرورش هم تامین مالی می‌شدند که این موضوع با فلسفه وجودی مدارس هیات امنایی متفاوت است.

وی با تاکید بر اینکه هیات امنا به این معنا نیست که یکسری افراد جمع شوند و بگویند تابلوی مدرسه تغییر کرد و به واسطه آن از مردم پول بگیرند، ادامه داد: مدارس هیات امنایی، مدارس کاملاً عادی و معمولی است و مدیریت آن فرق می‌کند یعنی افرادی باشند که بتوانند در فرایند تحصیلی و تربیتی بچه‌ها نقش‌آفرینی کنند؛ هیات امنا می‌تواند جمعی از مدیران، معلمان، اولیا، صاحبان صنایع، مجموعه علمی، صاحبنظران حوزوی باشد.

گُرد افزود: گزارش‌هایی را که شروع کردیم و تا آخر آذرماه در تمام مدارس هیات امنایی در استان‌ها انجام می‌شود برای همین مسئله است؛ سال گذشته آموزش‌هایی را برای مدیران مدارس هیات امنایی داشتیم و مشاهده شد که متاسفانه هنوز برخی از این‌ مدارس شرایط خودگردانی را پیدا نکردند.

وی اضافه کرد: تفاوت مدارس عادی و هیات امنایی در این است که هیات امنا 3 مدیر را پیشنهاد می‌کند و مدیر بنا بر انتخاب آموزش و پرورش طبق ضوابط تعیین می‌شود و می‌تواند مدرسه را اداره کند.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی افزود: متاسفانه مشاهده شده است که در این مدارس از عنوان «شهریه» هم استفاده کردند و تا دانش‌آموز آن شهریه و پول را نداده است، حاضر به ثبت‌نام نشدند.

وی تصریح کرد: از ادارات کل آموزش و پرورش درخواست می‌کنیم که حتما فرایند ایجاد مدارس هیات امنایی باید طی شود و مدارسی که فاقد این شرایط هستند باید تابلوی هیات امنایی از سرِ در مدارس حذف شود و مدارس به حالت عادی برگردد.

گُرد اظهار داشت: قرار نیست فضایی ایجاد شود که خانواده‌ها ناگزیر به پرداخت شهریه شوند و هفته پیش نامه‌ای به یکی از استان‌ها ارائه کردیم و درخواست تغییر حذف «هیات امنایی» از 3 مدرسه دادیم چرا که استفاده از نام «هیات امنایی» در برخی مدارس موجب سرگردانی خانواده‌ها می‌شود.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!