نکاتی برای پرورش کودکان کتابخوان و اهل قلم

زمان بیشتری را برای خواندن کتاب‌های غیرتخیلی بگذارید

برای داشتن کودکان کتابخوان باید از خودمان آغاز کنیم. یکی از پراهمیت‌ترین فعالیت‌هایی که یک بزرگ‌سال می‌تواند به همراه کودک در سن یادگیری‌اش انجام دهد، سپری کردن زمانی برای کتابخوانی در کنار اوست. امروزه توصیه می‌شود زمان بیشتر و منظم‌تری را صرف مطالعه کتاب‌های علمی و غیرتخیلی در کنار کودکان کنید.

کتاب‌های غیرتخیلی، فرصت زیادی برای یادگیری مفاهیم و واژگان جدید فراهم می‌کند و در عین حال نگرش کودک نسبت به دنیا را گسترده‌تر می‌کند. نگارش کتاب‌های غیرتخیلی با کتاب‌های تصویری متفاوت است و معمولا صفحه‌های این کتاب‌ها عکس، نمودار، تصویر و جدول‌های بیشتری دارد. پدران و مادران می‌توانند گرایش کودکشان را به سوی کتاب‌های غیرتخیلی و علمی تغییر دهند به این شکل که او را به ورق زدن و دید زدن کتاب، پیش از خواندن آن تشویق کنند و همچنین کودک را ترغیب کنند تا خواننده‌ای فعال شود و سوال‌های بسیاری درباره کتاب بپرسد.

با کودک خود در دنیای کتابی که می‌خواهید بخوانید، قدم بزنید.

یکی از بهترین راه‌ها برای پیش‌بینی مطلب‌های تازه در یک کتاب غیرتخیلی، قدم زدن در دنیای آن کتاب پیش از مطالعه آن است. خواننده کتاب با نگاه انداختن به روی جلد و پشت جلد آن کتاب، فهرست مطلب‌ها، ضمیمه‌ها، تصویرها و توضیح‌های کتاب می‌تواند درک کلی‌ای از موضوع کتاب به دست بیاورد. این نگاه اجمالی به خواننده این امکان را می‌دهد که بداند چه چیزی در انتظارش است. پیش از خواندن کتاب، زمانی را صرف قدم زدن در دنیای آن کنید.

کودک را تشویق کنید سوال بپرسد

دومین روش برای داشتن کودکان کتابخوان و همچنین ایجاد درکی عمیق‌تر از مطالعه کتاب‌های غیرتخیلی، تشویق آن‌ها به کنش‌گر بودن در هنگام مطالعه کتاب از راه پرسیدن پرسش‌های متعدد است. پدران و مادران می‌توانند درباره پرسش‌ها با فکرهایی که هنگام مطالعه هر کتاب برایشان پیش می‌آید، صحبت کنند و با این شیوه، به فرزندشان الگوی عمل بدهند. به این روش کودک هم می‌بیند و هم می‌شنود هنگامی که یک کتابخوان حرفه‌ای با موضوعی جدید و ناآشنا مواجه می‌شود، چه کاری انجام می‌دهد. به عنوان نمونه، بزرگ‌سال هنگام مطالعه کتابی با صدای بلند بگوید: «وقتی به این عکس نگاه می‌کنم از خودم می‌پرسم آنتارکتیکا کجاست؟ آیا همان قطب جنوب است؟» سپس با کودک در مورد اینکه پاسخ این پرسش‌ها را چگونه و از کجا باید پیدا کنند گفت‌وگو کند. این کار باعث می‌شود برای کودک جا بیافتد که پاسخ برخی سوال‌ها احتمال دارد در متنی که کنار تصویرها نوشته شده است یا در زیرنویس‌ها و عنوان تصویرها پیدا شود. بعضی کودکان از اینکه پرسش‌های خود را روی تکه‌کاغذی بنویسند و به همراه هم هنگام مطالعه کتاب به دنبال پاسخ آن‌ها بگردند، لذت می برند.

پیش‌مطالعه کتاب و نیز مطرح کردن پرسش درباره مطالب آن، دو روش عالی برای گشت‌وگذار در دنیای کتاب‌های غیرتخیلی هستند. از سپری کردن زمان بیشتری برای مطالعه کتاب‌های علمی جالب در کنار کودکتان لذت ببرید تا کودکان کتابخوان پرورش دهید!

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!