چرا به خواب نیاز داریم؟

خواب کافی به اندازه ورزش منظم، تغذیه سالم و بهداشت دندان ها اهمیت دارد. همه این جنبه های سلامتی به یک اندازه مهم هستند. خوابیدن نه تنها غیرضروری نیست بلکه عنصر اساسی برای سلامتی کامل است. الگوی خواب نقش تعیین کننده ای در میزان سلامت دارد. امروزه اغلب افراد عادت دارند تا دیروقت بیدار بمانند و همین امر سبب شده تا الگوی خواب بطور کلی از حالت طبیعی خارج شود.

ساعت بیولوژیک بدن به شما کمک می کـنـد تا فعالیت خود را در ساعات روز افزایش داده و در شب از شدت آنها بکاهید و به استراحت بپـردازیـد.

سـاعــت بیولوژیک مختص انسانها نبـوده و تـمـام مـوجـودات زنـده از بــاکتری ها گرفته تا خود انـسـانها دارای چنین ساعتی میباشند.

در تنظیم ساعت بیولوژیک بدن سه بخش با یکدیگر همکاری می کنند:

1. گیرنده های نور واقع در چشمها

2. بخشی از هیپوتالاموس بنام SCN

3. غده صنوبری (پینه آل)

هنگامی که نور به چشمها می رسد گیرنده های نور آن را به هیپوتالاموس مغز مخابره می کنند، سپس هیپوتالاموس به غده پینه آل فرمان میدهد که ملاتونین ترشح کند. در واقع تولید ملاتونین نسبت به دو عامل نور و حرارت حساس می باشد. هنگامی که نور و حرارت کاهش می یابد ما احساس خواب آلودگی خواهیم کرد چرا که تولید ملاتونین افزایش می یابد. ملاتونین در غیاب نور و در شب تولید می گردد بطوری که میزان ملاتونین در شب 10 برابر میزان آن در روز میباشد. میزان ترشح و تولید ملاتونین در افراد مسن کاهش می یابد. از این رو آنها صبح ها زودتر از خواب برمیخیزند. بر هم خوردن تنظیم ساعت درونی و ناهمخوانی آن با محیط پیرامون منجر به بروز بی خوابی می گردد.

 برای مشاهده فیلم آموزشی کلیک کنید

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!